1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ممکن است روزهای سردتری در انتظار بازار خودرو باشد

ممکن است روزهای سردتری در انتظار بازار خودرو باشد

2 مهر 1396
  • 2

در حالی که هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریورماه و آخرین دور سفرهای تابستانی بازار خودرو رونق می‌گرفت اما بررسی بازار خودرو حاکی از آن است که امسال بر خلاف سالهای گذشته جریان رکود و افت تقاضا در آخرین روزهای تعطیلات تابستان نیز همچنان ادامه داشت چنانچه با تداوم این جریان پیش بینی می شود با آغاز فصل پاییز روزهای سرد و سخت تری را در بازار خودرو شاهد باشیم.

به گفته یکی از فعالان بازار ، در این روزها تنها مصرف‌ کننده واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کند و از آنجا که خودرو تبدیل به کالای مصرفی شده ، نمی توان در ادامه سال انتظار بهتری از بازار خودرو داشت.

 ممکن است روزهای سردتری در انتظار بازار خودرو باشد

کاظم محمدی نیکخواه با اشاره به اینکه همواره در نیمه دوم سال رکود در بازار خودرو افزایش می یابد ، گفت : انتظار می رود رکود بازار خودرو در نیمه دوم امسال نیز ادامه یافته بلکه نسبت به سال‌های گذشته این رکود از شدت بیشتری برخوردار باشد. وی تصریح کرد : البته همه ساله رکود بازار خودرو از اوایل مهر آغاز و این زمان تا پایان دیماه ادامه می یابد اما بررسی روند فعلی بازار حاکی از آن است رکود بازار خودرو امسال شدیدتر خواهد بود چرا زودتر از زمان مقرر آغازشده و از ابتدای سال وجود داشته از این رو پیش بینی می شود با آغاز نیمه دوم سال نیز این وضعیت تشدید شود. وی با اشاره به وضعیت بازار خودروهای داخلی در روزهای پایانی شهریورماه تاکید کرد : با وجود رکود حاکم بر بازار خودرو ، طی هفته جاری تغییری قیمتی در بازار خودروهای داخلی رخ نداده و تقریبا با ثبات همراه شده است. این فعال بازار خودرو ، تاکید کرد : البته بخشی از افت تقاضا در بازار کنونی ناشی از افزایش عرضه در مقابل تقاضا نسبت به سالهای گذشته است . نیکخواه همچنین با اشاره به کاهش شدید تقاضا در بازار خودروهای وارداتی اظهار داشت : واردات بی حساب و کتاب متاسفانه در موجب ضربه به بازار خودروهای وارداتی شده است این در حالی است که ممنوعیت واردات در یکی دو ماه اخیر با وجود کاهش تقاضا باعث افزایش یکباره قیمت‌ وارداتی ها در بازار گردید که عمده علت آن شوک ایجاد شده به بازار است اما به نظر می‌رسد در 6 ماهه دوم امسال با باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود مدل های جدید قیمت خودروهای وارداتی در بازار افت کرده و زیر قیمت های فعلی به فروش برسد. وی با اشاره به اینکه خودروهای مدل 2018 در راه ورود به بازار است تاکید کرد : در حالی مدل جدید خودروها در حال عرضه با بازار است که همچنان در کف بازار خودروهای مدل 2015، 2016 و 2017 نیز وجود دارد و طبعا عرضه آنها بر قیمت مدل های پایین تر تاثیر زیادی خواهد گذاشت. وی البته علت وضعیت کنونی بازار خودرو را ناشی از نبود قدرت خرید دانست و گفت : البته افت تقاضا مشکل ریشه ای امروز بازار ایران است و علت اصلی آن ناشی از اقتصاد مریض در کشور است به طوری که هم اکنون نه تنها در بازار خودرو بلکه در کل بازارهای اقتصادی شاهد چنین شرایطی هستیم.

منبع


نظرات

  • کریم کریم (2 مهر 1396 ساعت 17:03)

    کاش ایران خودرو هم مدیران توسعه موشک مدیریت می کردند. تولید ایرانی یعنی صنایع تولید و توسعه موشک.

  • کیومرث کیومرث (2 مهر 1396 ساعت 16:51)

    نویسنده محترم مقاله، در نوشتار شما نوعی تناقض عمیق به چشم میخورد از یک طرف اذعان دارید که مصرف کننده واقعی نیاز خودر را تامین میکند و از طرف دیگر از سردی و رکود در بازار مینالید. لابد توقع دارید که مردم به جای کفش و لباس و نان و برنج هم ماشین بخرند؟!!! بدیهی است که مردم در هر حال نیاز واقعی خود را تامین کنند و این حق مردم است شاید آنچه امروز کساد تصور میگنید بازار بنگاه داران باشد که آنهم صحیح به نظر نمی رسد و کافی است که نگاهی به وضع پیش فروش ساندرو داشته باشیم.