1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. حداکثر زمان مجاز تحویل خودرو 1 ماه تعیین شد

حداکثر زمان مجاز تحویل خودرو 1 ماه تعیین شد

13 تیر 1394
  • 0

وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی شرایط جدید فروش و پیش‌فروش خودروهای داخلی و وارداتی و مدت زمان مجاز تحویل خودروهای فروخته شده را تعیین کرد.

عرضه‌کنندگان خودرو در کشور محصولات خود را با شرایط مختلفی از جمله فروش فوری، پیش‌فروش کوتاه مدت و طولانی مدت عرضه می‌کنند.

با این حال بروز تاخیرهای طولانی در تحویل خودروهای فروخته شده و همچنین عدم درج قیمت قطعی خودرو در قراردادهای منعقده، باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان در این حوزه شده است.

در این زمینه وزارت صنعت‌، معدن و تجارت در دستورالعمل جدیدی، شرایط و مدت زمان مجاز برای تحویل خودروهای فروخته و پیش‌فروش شده به خریداران را تعیین کرده و عرضه‌کنندگان خودرو موظفند در این بازه زمانی خودروهای فروخته شده را تحویل خریداران دهند.

طبق این دستورالعمل، حداکثر تاریخ تحویل خودروهای فروخته شده به روش فروش فوری، حداکثر یک ماه است و خودروسازان و واردکنندگان اجازه ندارند محصولات خود را در روش فروش فوری، با حداکثر موعد تحویل بیش از یک ماه، عرضه کنند. البته درج قیمت قطعی خودرو در قرارداد در این روش فروش الزامی است.

همچنین در این دستورالعمل حداکثر تاریخ تحویل خودرو در روش پیش‌فروش قطعی معادل 9 ماه و حداکثر زمان تحویل در شرایط پیش‌فروش عادی، حداکثر 12 ماه تعیین شده است. نکته مهم این است که طبق این دستورالعمل عرضه‌کنندگان خودرو موظف به درج قیمت قطعی خودرو در قرارداد منعقده در روش پیش‌فروش قطعی هستند.

این در حالی است که هم‌اکنون بیشتر شرکتهای واردکننده خودرو برخلاف این موضوع عمل می‌کنند به‌گونه‌ای‌ که این شرکتها محصولات خود را در بازه‌های زمانی چند ماهه پیش‌فروش کرده اما قیمت قطعی خودرو را در قرارداد ذکر نکرده و آنرا به قیمت زمان تحویل خودرو، موکول می‌کنند. با این حال طبق این دستورالعمل جدید، در روش‌های پیش‌فروش قطعی با حداکثر تاریخ تحویل 9 ماهه، ذکر قیمت قطعی خودرو در قرارداد فروش الزامی است.

طبق این دستورالعمل،‌ حداکثر زمان تحویل خودرو در روش مشارکت در تولید نیز، سه سال پیش‌بینی شده است. همچنین طبق این دستورالعمل حداکثر تاریخ تحویل در روش فروش سفارشی (نصب آپشن‌های مورد درخواست مشتری)، در خودروهای داخلی سه ماه و خودروهای وارداتی، چهار ماه تعیین شده است. در روش فروش سفارشی نیز، عرضه‌کنندگان خودرو موظف به درج قیمت قطعی خودرو در هنگام عقد قرارداد هستند.

ضوابط جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه شرایط فروش و پیش‌فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور، ذیل اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تدوین شده است.

این اصلاحیه هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی نهایی است و پس از تصویب نهایی، به تمام عرضه‌کنندگان خودرو در کشور ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

منبع ایسنا


نظرات