1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کیفیت خودروهای داخلی همچنان پایین

کیفیت خودروهای داخلی همچنان پایین

2 تیر 1394
  • 1

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه کیفیت تاثیر افزایشی در قیمت خودرو دارد، گفت: در دو سال اخیر، ضریب کیفیت خودرو که بین منهای 3 تا مثبت 3 تعریف شده، همواره منفی بوده است.

رضا شیوا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته در خصوص فرمول قیمت‌گذاری خودرو و تاثیر کیفیت بر آن گفت: در فرمول قیمت گذاری خودروها، ضریب کیفیت اگر مثبت باشد، تاثیر افزایشی در قیمت دارد؛ اما در دو سال اخیر، این ضریب که بین منهای ۳ تا مثبت ۳ قرار دارد؛ همواره منفی بوده است.

رئیس شورای رقابت افزود: کمتر خودرویی در کشور اکنون تولید می‌شود که افزایش کیفیت داشته باشد؛ این در حالی است که ایمنی و استاندارد در خودرو، حساس‌تر از دیگر کالاها است و با جان مردم سر و کار دارد. در دو سال اخیر، ضریب کیفیت خودرو که در قیمت گذاری‌ها تاثیر منفی و مثبت دارد همچنان منفی بوده؛ اگر چه روند رو به کاهشی نشان می‌دهد .

به گفته شیوا، از نهادهای مسئول استاندارد و ایمنی خودرو و دستگاههای نظارتی، انتظار می‌رود حساسیت و دقت بیشتری نشان دهد، چراکه خودرو بی کیفیت و ناایمن، جان انسانها را تهدید می کند و باید مشتریان خودروها از کیفیت آن مطمئن باشند .

وی اظهار داشت: شاید کنترل دستگاههای نظارتی در این مورد خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به طور ملموس مورد توجه و عمل واقع نمی‌شود .

همچنین علی علیلو، عضو کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز گفت: متاسفانه در کشور هنوز تست جاده‌ای وجود ندارد، در حالیکه کشورهای غیر خودروساز، برای خودروهای وارداتی این امکانات را فراهم کرده‌اند تا از استانداردهای ساخت و طراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند.

وی افزود: متاسفانه در مراجعاتی که مردم برای تعمیر خودروی خود به نمایندگی‌های فروش خودروسازان دارند، مشاهده می‌شود که قطعات کارکرده و دست دوم به جای قطعات نو، در خودروهایشان جایگزین می‌شود و در این رابطه به راحتی می توان با مراجعه به نمایندگیهای فروش خودروسازان و صف خودروهای صفر کیلومتر مشاهده کرد.

علیلو ادامه داد: در حال حاضر، خودروسازان کشور دچار خودشیفتگی شده‌اند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند و با این روند نمی توان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد؛ در حالیکه حتی وزیر صنعت هم می گوید که از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نمایندگی‌ها برای تعمیر، خجالت می‌کشد.

وی افزود: خودروسازان خود بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند؛ اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی نظارت و ارزیابی کند .

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه پدیده خود شیفتگی بر صنعت خودرو حاکم شده است و خودروسازان ادعا می کنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیده اند و در عین حال، هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و دانشگاهی ندارند .

وی افزود: باید دانشگاهها ومراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به میزان کیفیت، به محصولات داخلی نمره بدهند .ضمن اینکه مشتریان خودرو هم حق دارند که خودرویی ایمن واستاندارد خریداری کنند.

علیلو ادامه داد: در مراحل تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور، ردپایی از سازمان استاندارد یا نیروهای استاندارد برای نظارت و کنترل دیده نمی شود که باید این روند اصلاح شود و اگر خودروساز بخواهد بر خود نظارت کند، حساسیت لازم را نخواهد داشت.

وی افزود: البته انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست؛ بلکه نتایج تحقیق و تفحص در دو سال اخیر و ارتباط با مردم و مشتریان خودروهای داخلی این وضعیت را نشان میدهد و متاسفانه در عرصه کیفیت، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم که انتظار می‌رود خودروسازان حساسیت لازم را در این عرصه داشته باشند .

مجتبی استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی کنیم، گفت: به همین خاطر از مشتریان به خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند عذرخواهی می‌کنیم .

وی افزود: همچنان در روند رو به رشد کیفیت و کاهش مشکلات حرکت کرده و طرح های ضربتی کوتاه مدت و برنامه‌های متنوعی در این عرصه اجرا می‌کنیم که در دوسال اخیر دستاوردهای خوبی داشت.

استاد رحیمی گفت: دوشنبه ها با حضور در نمایندگیهای فروش خودرو، روند کیفیت محصولات و همچنین مشکلات مشتریان بویژه در خودروهای صفر کیلومتر را بررسی می‌کنیم و برای رفع این مسائل هم برنامه داریم .

وی افزود: سطح توقعات مشتریان بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید می کنیم و هدف ما این است که بتوانیم انتظارات آنها را تامین کنیم. البته ۶۰ گروه تولیدی با ما همکاری می کنند و دستورالعمل‌های استاندارد قطعات خودرو را باجدیت اعمال و پس از اطمینان از کیفیت قطعات از آنها در مراحل بعدی استفاده می‌کنیم و اگر محصول نهایی مراحل آزمایشی را از لحاظ ایمنی و استاندارد با موفقیت بگذراند، اجازه تولید انبوه و عرضه داده می شود .

همچنین اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد با بیان اینکه شاخص‌های ارتقای کیفیت محصولات صنعت خودروسازی روند ملایمی نشان می‌دهد، گفت: نظرسنجی از مشتریان نشان می‌دهد که سطح توقعات آنها در مقایسه با معیارهای جهانی خیلی بالا نیست و در سطح پایینی قرار دارد.

وی افزود: البته شاخص‌های رضایت مشتریان هم روند ملایم رو به افزایش دارد و باید خودروسازان برای تامین حداکثر رضایت آنها تلاش کنند که برنامه‌هایی را هم در دست اجرا دارند .

گلپایگانی، گفت: انتظارات بدیهی از خودروسازان این است که محصولات از سلامت، ایمنی و استاندارد مطمئنی برخوردار باشد .ضمن اینکه خودروسازان طبق قانون موظفند همه استاندارهای ایمنی روز دنیا و اروپا را که در استانداردهای ملی هم اعمال می‌شود، رعایت کنند و اگر این استانداردها گذرانده نشود، اجازه شماره‌گذاری داده نمی‌شود .



نظرات

  • مهدی جعفری مهدی جعفری (2 تیر 1394 ساعت 07:24)

    اصلا نباید تعجب هم کرد