1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. لزوم انتشار متن قرارداد جدید ایران خودرو با پژو

لزوم انتشار متن قرارداد جدید ایران خودرو با پژو

23 اسفند 1393
  • 1

فرهاد به‌نیا امروز در نشست خبری با مثبت ارزیابی کردن قرارداد جدید پژو با شرکت ایران خودرو اظهار داشت: با اجرای این قرارداد در آینده نزدیک بازار ایران شاهد پلتفرم های جدید و تنوع مدل خودرو خواهد بود.

وی با تأکید براینکه البته باید متن قرارداد جدید پژو با خودروسازان کشور منتشر شود افزود: این امر باعث می‌شود تا نظرات مختلف در این قرارداد بیان و درصورت وجود ابهام در اسرع وقت برطرف شود.

به‌نیا با بیان این که یکی از موضوعات اساسی صنعت خودرو در سال 91 کشمکش شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده و خودروسازان در تعیین قیمت خودرو بوده است افزود: برخی آقایان می‌گویند تغییر قیمت دستوری آسیب‌های زیادی را به صنعت خودرو وارد خواهد آورد. به اعتقاد بنده نیز اگر خودروسازان و قطعه سازان با همکاری بخش‌های مربوطه خود قیمت‌های محصولات خود را تعیین کنند بازار شرایط مناسب‌تری را شاهد خواهد بود.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه امسال یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید شده و پیش بینی تولید یک میلیون و 700 دستگاه را در سال 94 می‌کنیم، تصریح کرد: این امر نشان از آن دارد که پتانسیل بازار ایران برای تولید محصولات زیاد بوده و می‌توانیم با رفع مشکلات حتی به بیش از ارقام تعیینی در سطح تولید دست پیدا کنیم.

به‌نیا اضافه کرد: قطعه سازان داخلی به راحتی می‌توانند نیاز داخل کشور را تأمین کنند. اما به دلیل عدم نظارت در ورود قطعات بی‌کیفیت به بازار تولیدات قطعه سازان نیز با مشکلات زیادی روبرو شده است.

وی با تأکید براینکه هم اکنون قطعات بی کیفیت و ارزان که عمدتاً از چین هستند به کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه سازمان‌های متولی در امر نظارت بر واردات قطعات به کشور نظارت لازم را براین موضوع انجام نمی‌دهند درخواست قطعه سازان و خودروسازان این است که اگر گمرکات و سازمان استاندارد توان مدیریت و نظارت قطعات وارداتی به کشور را ندارند ما خود با ابزارهای خاص این موضوع را کنترل خواهیم کرد.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه درحال حاضر 60 درصد قطعات یدکی موجود در بازار بی‌کیفت و وارداتی هستند، گفت: متأسفانه یک سیکل معیوب در امر واردات قطعات خودرو وجود دارد که این موضوع نه تنها گله‌مندی تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان را نیز به وجود آورده است.

به‌نیا اضافه کرد: متأسفانه قطعات پیش‌پا افتاده از جمله لنت، چراغ، و حتی لاستیک وارد کشور می‌شود که این موضوع باید در اسرع وقت مدیریت گردد.

وی با تأکید براینکه مطمئن باشید اگر نظارت لازم بر واردات قطعات در کشور صورت گیرد قطعه سازان داخلی توان جوابگویی تمام نیاز داخل کشور را دارند، اظهار داشت: هم اکنون در کشور دانش فنی تولید ams، ایربگ، abs و انژکتور وجود ندارد که در این رابطه برای عدم وابستگی خود به قطعات وارداتی وزارتخانه می‌تواند اقدامات لازم را برای انتقال دانش این قطعات به کشور انجام دهد.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان اضافه کرد: در این صورت اگر صنعت خودرو با تحریم‌های بین المللی بیشتری مواجه شود می‌تواند با اتکا به توان داخلی با کمترین خواب تولید اقدام به فعالیت نماید.

به‌نیا در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امیدواریم درسال 94 به رتبه 11 در سطح جهان در تولید خودرو دست پیدا کنیم گفت: امسال رشد 58.2 درصدی رشد تولید را تجربه کردیم که امیدواریم با آمادگی قطعه‌سازان و افزایش تیراژ خودرو در آینده بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 14 میلیون خودرو در کشور وجود دارد گفت: 7 میلیون از این خودروها فرسوده و 7 میلیون دیگر استفاده می‌شوند حال اگر بخواهیم افزایش حجم تولید را در سال آینده افزایش دهیم باید از طریق شرکت‌های لیزینگی شرایط فروش خودروها فراهم شود در کنار این موضوع اسقاط خودروهای فرسوده نیز با سرعت بیشتری انجام گیرد.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان اضافه کرد: دولت باید زمینه خروج خودروهای فرسوده را ایجاد کند، تصریح کرد: صنعت خودرو نقش زیادی در تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال دارد که این موضوع باید مدنظر مسئولین قرار گرفته و اقدامات لازم برای رفع مشکلات آن صورت گیرد.

به‌نیا با تأکید براینکه درحال حاضر سیستم بانکی همراهی لازم را با تولیدکنندگان ندارد، افزود: حضور خودروهای چینی یک تهدید برای بازار داخلی است. این موضوع باعث شده تا ایران خودرو با همکاری پژو درصدد باشد تا سهم خودروهای چینی در بازار را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: دولت چین حمایت‌های قابل توجهی را از صنعتگران خود دارد به نحوی که با تعیین جوایز صادراتی و یا حذف دریافت مالیات هزینه تمام شده محصول را برای آنها تا 34 درصد نسبت به تولیدات ایرانی کاهش داده است.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با تأکید براینکه واردات خودرو به کشور آسیب‌های زیادی را به صنعت خودرو وارد خواهد آورد گفت: نباید به بهانه ارتقای کیفیت، به واردات خودرو دست بزنیم زیرا این امر فقط انتقال سرمایه کشور و آسیب رساندن به صنعت خودرو را ایجاد خواهد کرد.

به‌نیا در ادامه صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درمورد مشکلات قطعه سازان در وضعیت انجمن تولیدکنندگان قطعه پرداخت و افزود: حکم توقف انجمن در 26 مرداد ماه صادر و حکم قطعی آن در 30 شهریورماه اعلام شده است. هم اکنون موضوع انتخابات این انجمن در قالب یک پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده که امیدواریم در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

وی با تأکید براینکه کمیته حل اختلاف انجمن وعده داده که مشکلات این صنف در اسرع وقت برطرف شود گفت: امیدواریم بتوانیم در کوتاه ترین زمان مطالبات قطعه سازان را از بخش‌های مختلف پیگیری کنیم.



نظرات

  • آفرین آفرین (24 اسفند 1393 ساعت 06:58)

    یک گروه ویژه که عدم وابستگی کامل بهر سازمانی و یا شخصی داشته باشد می تواند موضوع فوق را به نتیجه برساند ، میشه ؟ نه نمیشه !