1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. گام بلند ایران‌ خودرو برای نفوذ در بازارهای جدید

گام بلند ایران‌ خودرو برای نفوذ در بازارهای جدید

28 اردیبهشت 1396
  • 1

صادرات خودرو متفاوت از صادرات محصولات دیگر است. صادرات این وسیله مانند اقلام صادراتی دیگر مانند نفت نیست که در هر صورت مشتری خود را داشته باشد. برای صادرات خودرو باید روزبه‌روز به فکر توسعه و پیشرفت آن بود.

تولید هر محصول با توجه به نیازی است که در بازار وجود دارد. گاهی هدف از تولید یک محصول رفع نیاز داخلی است و چندان به بازار خارجی فکر نمی‌شود. اما گاهی نیاز است به بازار خارجی چشم داشت و برای رسیدن به آن تلاش کرد. بازار خارجی نیز نیازهای متفاوتی را طلب می‌کند. شاید گاهی برای حضور در یک بازار خارجی نیازی به عرضه محصول سطح بالا و درجه‌یک نباشد.‌( البته در شرایط حاضر دیگر نمی‌توان هر محصولی را با هر کیفیتی به صادرات رساند زیرا رقابت بسیار شدید شده است.) گاهی برای حضور در یک بازار که البته سود بسیاری نیز به صادرکننده می‌رساند، باید محصول درجه‌یک و البته پیشرفته عرضه کرد. صادرات خودرو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و سودآورترین اقلام صادراتی نیز همین گونه است. رقابت در این عرصه بسیار شدید است و خودروسازان برتر جهانی به عرضه مدل‌های مختلف به‌صورت سالانه و افزودن تکنولوژی‌های جدید به آن رقابت را برای یکدیگر سخت کرده‌اند. پس برای داشتن صادرات خودرو به‌ کشورهای مختلف باید برخی الزامات در نظر گرفته شود. صادرات خودرو متفاوت از صادرات محصولات دیگر است. صادرات این وسیله مانند اقلام صادراتی دیگر مانند نفت نیست که در هر صورت مشتری خود را داشته باشد. برای صادرات خودرو باید روزبه‌روز به فکر توسعه و پیشرفت آن بود.

قراردادهای هوشمندانه و صادرات مستقل

نیاز به محصولاتی که بتوان برای صادرات روی آنها حساب کرد نیز یکی از الزامات اصلی برای صادرات خودرو است. در همین زمینه و با توجه به قرارداد امضاشده میان ایران‌خودرو و پژوی فرانسه و عرضه خودروهای توافق‌شده تا چند ماه آینده، می‌توانیم شاهد حضور هرچه بیشتر ایران‌خودرو در عرصه صادرات باشیم. در قرارداد امضاشده ۳۰درصد از محصولات تولید‌شده باید توسط پژو صادر شوند. بازار شرکت پژو بیشتر مربوط به آفریقای‌شمالی و مرکزی است. این مساله علاوه‌بر امتیازی که ایران‌خودرو از پژو بابت صادرات مستقل محصولات جدید مشترک این دو شرکت دریافت کرده است، باعث می‌شود ایران‌خودرو به‌صورت مستقل بتواند خودروهای تولیدشده را به بازارهایی که سال‌هاست در آنها حضور دارد، ارسال کند. همین مساله باعث می‌شود ضمن صادرات خودرو به کشورهای دیگر، قطعات مورد نیاز نیز در آینده و از طریق ایران‌خودرو صادر شوند که موجب ارزآوری بسیاری برای کشور خواهد شد.

افزایش استانداردهای خودرویی

یکی از مواردی که صادرات خودرو به آن نیازمند است، افزایش کیفیت و استانداردهای موجود در سطح جهانی خواهد بود. کشورها روز‌به‌روز به استانداردهای خود می‌افزایند. اگر خودروسازی نتواند این استانداردها را پاس کند، بازارهای بزرگی را از دست خواهد داد. ایران‌خودرو در سال‌های اخیر به فکر افزایش میزان استانداردهای خودروهای خود برای صادرات بوده است. در این زمینه علاوه‌بر افزایش استانداردهای خودروهایی که در خارج کشور بازار خوبی دارند، با امضای قراردادهای پی‌درپی و همچنین استفاده از پلت‌فرم پژو و طراحی خودروهای به‌روز قصد دارد سهم خود را برای حضور در بازارهای خارجی افزایش دهد. ضمن اینکه با تولید خودروهای اختصاصی ایران‌خودرو تا ۲ سال آینده این شرکت پیش‌بینی فروش خودرو برای اروپا و بخش‌هایی از آسیا را در سر دارد. به‌گفته کارشناسان با طراحی و تولید پلت‌فرم جدید این شرکت که در همکاری با یکی از معتبرترین شرکت‌های طراحی و تولید پلت‌فرم در جهان صورت گرفته است، کشور ما می‌تواند به برنامه‌ریزی‌های افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در زمینه صادرات خودرو دست پیدا کند.

عرضه خودروهای اتومات در بازار خارجی

یکی از الزامات دیگر برای تولید خودروهای صادرات‌محور، تولید خودروهایی با گیربکس اتومات است. دیگر کمتر خودرویی در جهان تولید می‌شود که گیربکس دستی روی آن سوار شده باشد. تولیدات خودروسازان جهان با توجه به نیازهای بازار و همچنین مساله ترافیک که پدیده‌ای همه گیر در جهان است، به سوی اتوماتیک شدن می‌رود. به همین منظور مدیران ایران‌خودرو به بخش تحقیق و توسعه خود دستور دادند تا خودروهای پرفروش این شرکت در بازارهای خارجی از حالت گیربکس دستی به اتوماتیک درآیند. نتیجه این تحول‌خواهی ایران‌خودرو تا ماه‌های آینده به بازار خواهد آمد و شاهد تولید خودروهای اتوماتیک خواهیم بود. پژو ۲۰۷، رانا، پژوپارس ازجمله خودروهایی هستند که قرار است امسال به‌صورت اتومات وارد بازار شوند. همچنین قرار است دناپلاس که یکی از خودروهای مدرن ایران‌خودرو به حساب می‌آید، به‌صورت اتومات عرضه شود. با عرضه این خودروها پیش‌بینی می‌شود ایران‌خودرو بیش از ۲۰هزار خودرو صادرات داشته باشد.

کاهش هزینه‌های تولید خودرو

برای صادرات باید خودرویی تولید شود که ضمن بالا بودن کیفیت، ارزان هم تمام شود. بسیاری از خودروهای ایرا‌ن‌خودرو این ویژگی را دارند. این شرکت توانسته است در رقابت با شرکت‌های بزرگ دیگر در زمینه نوسازی تاکسیرانی برخی کشورهای آفریقایی توفیقاتی را کسب و قراردادهای بسیاری را در این زمینه امضا کند. خودروی رانای این شرکت مورد توجه بسیاری از کشورها قرارگرفته است. ضمن اینکه این خودرو به‌صورت تاکسی در بسیاری از کشورها عرضه شده است. با تولید خودروهای اتوماتیک، بازار بزرگ‌تری در انتظار ایران‌خودرو خواهد بود.

راه‌اندازی خطوط تولید باهدف کاهش قیمت

ایران‌خودرو به منظور کاهش بیش‌از پیش هزینه‌های تولید خودرو به راه‌اندازی خطوط تولید در برخی کشورها پرداخته است. انتخاب شهر نفتچاله جمهوری آذربایجان برای راه‌اندازی خط تولید به‌گفته کارشناسان یک اقدام هوشمندانه بوده است. باتوجه به نگاه ایران‌خودرو نسبت به حضور در اتحادیه گمرکی اوراسیا، تولید خودرو در نزدیکی این اتحادیه می‌تواند در کاهش هزینه‌‌های صادرات بسیار تاثیرگذار باشد.

ایران‌خودرو قرار است مدل‌های مختلف خودروی سمند را در آذربایجان تولید کند. ایجاد شرکت‌ جوینت‌ونچر در الجزایر یکی دیگر از برنامه‌های ایران‌خودرو برای تولید خودروهای باصرفه اقتصادی است. همچنین ایران‌خودرو قصد دارد با گازسوز کردن خودروها در بخش‌هایی از آفریقا، افزایش فروش خود را پیگیری کند.



نظرات

  • علی علی (28 اردیبهشت 1396 ساعت 12:55)

    ایران خودرو اول گام کوچک خود را برای با کیفیت نمودن خودرو های داخلی بردارد بعدا به فکر قدمهای بزرگتر بیافتند . نگاهی به همین خودرو رانا یا دنا بیاندازید فقط ظاهر دارند تعجب آور است که سایپا اعتراض نکرده است گویا بر پلاتفرم پراید ساخته شده اند