1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کاهش هزینه‌های مالی و تولیدی، بزرگ‌ترین دستاورد ایران‌ خودرو

کاهش هزینه‌های مالی و تولیدی، بزرگ‌ترین دستاورد ایران‌ خودرو

6 شهریور 1396
  • 2

با کارهایی که مجموعه مدیریتی ایران‌خودرو در سال‌های گذشته در این شرکت انجام داد، آبی‌پوشان توانسته‌اند در زمینه کاهش هزینه‌های تولید گام‌های بسیار موثری بردارند. به همین دلیل ایران‌خودرو توانسته است از طریق امضای قراردادهایی در پسا‌برجام و انتقال دانش و تکنولوژی روز خودروسازان اروپایی بهره‌وری خطوط تولید خود را افزایش داده، راندمان تولید را بالا ببرد .

گروه صنعتی ایران‌ خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و خاورمیانه در دو دهه اخیر فراز‌و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است، در حالی که یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنعت خودروی کشور با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، ازدیاد هزینه‌های تولید و همچنین بدهی‌های سنگینی است که خودروسازان به قطعه‌سازان بدهکار هستند. در این راستا قطعه‌سازان اعلام کردند از چند سال پیش بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند که آن‌ها نیز توانایی پرداخت چنین مبلغی را به قطعه‌سازان ندارند. از سویی بعد از روی کار آمدن هاشم یکه‌زارع به‌عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو، وی توانسته است اقدامات بسیار موثر و سازنده‌ای را در زمینه کاهش هزینه های تولید و همچنین پرداخت بدهی‌های قطعه‌سازان انجام دهد.

برهمین اساس، با کارهایی که مجموعه مدیریتی ایران‌خودرو در سال‌های گذشته در این شرکت انجام داد، آبی‌پوشان توانسته‌اند در زمینه کاهش هزینه‌های تولید گام‌های بسیار موثری بردارند. به همین دلیل ایران‌خودرو توانسته است از طریق امضای قراردادهایی در پسا‌برجام و انتقال دانش و تکنولوژی روز خودروسازان اروپایی بهره‌وری خطوط تولید خود را افزایش داده، راندمان تولید را بالا ببرد و از سوی مقابل هزینه تولید محصولات خود را کاهش دهد.

همچنین این خودروساز با روش‌های مالی که در دستور کار خود قرار داده، توانسته است هزینه تامین مالی خود را کنترل و مدیریت کند. از سوی دیگر ایران‌خودرو با واگذاری زیرمجموعه‌های فراوانی که دارد، در راستای چابک‌سازی و کوچک‌تر کردن خود اقدام می‌کند که این امر می‌تواند به افزایش تولید این شرکت به‌دلیل تمرکز بیشتر بر مباحث تولیدی بینجامد. ازجمله مهم‌ترین کارهایی که ایران‌خودرو در این زمینه انجام داد، می‌توان به واگذاری سهم خود از سهام بانک پارسیان اشاره کرد که این اقدام بسیار مورد استقبال سهام‌داران ایران‌خودرو و کارشناسان مواجه شد.

از سوی دیگر یکی از معضلاتی که ایران‌خودرو در سال‌های گذشته با آن دست‌و پنجه نرم می‌کرد، پرداخت طلب قطعه‌سازان بود اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی که در گروه صنعتی ایران‌خودرو صورت گرفت، قطعه‌سازان با توجه به مشکلاتی که خود درگیر آن‌ها هستند، توانستند طلب خود را از ایران‌خودرو به میزان بسیار زیاد و قابل‌قبولی دریافت کنند و در این رابطه باب جدیدی را در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بگشایند.

این اقدام ایران‌خودرو هم می‌تواند به قطعه‌سازان کمک بسیار شایانی کند و هم به این خودروساز. زیرا خودروسازان هم از این طریق سرمایه در گردش قطعه‌سازان را تامین می‌کنند و هم آن‌ها با ساخت با‌کیفیت قطعات و تحویل آن‌ها به خودروسازان، موجبات تولید یک خودروی ایمن و با‌کیفیت را که خواسته اصلی و به‌حق مشتریان صنعت خودروی کشور است، فراهم می‌کنند.



نظرات

  • امیر امیر (6 شهریور 1396 ساعت 15:29)

    این حرفا وقتی ارزشمنده که قیمت فروش هم کاهش پیدا کنه نه اینکه در یکسال و در عرض کمتر از سه ماه دو مرتبه شاهد افزایش قیمت در محصولاتشون باشیم !!!

  • محمد محمد (6 شهریور 1396 ساعت 14:34)

    آره از افزایش ۲ میلیون تومنی همه محصولات معلومه کاهش هزینه های مالی و تولیدی داشتین