1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران‌ خودرو و ساخت موتورهای یورو ۵ و ۶

ایران‌ خودرو و ساخت موتورهای یورو ۵ و ۶

16 تیر 1394
  • 0

از موتور خودرو به عنوان قلب تپنده‌ای یاد می‌شود که جریان داشتن ضربان این قلب به منظور حفظ سلامتی تمامی خودروها ضروری به نظر می‌رسد. به عبارتی مهم‌ترین بخش خودرو را موتور آن تشکیل می‌دهد. از این‌رو میزان کیفیت موتورهای تولیدی بدون شک تاثیر زیادی در کیفیت خودروها خواهد گذاشت.

از طرفی میزان استاندارد موتور خودرو در کاهش مصرف سوخت و همچنین میزان کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی تاثیر زیادی دارد. به منظور تحقق این امر برنامه‌ریزی‌هایی به وسیله خودروسازان برای ارتقای استاندارد موتورهای تولیدی با هدف کاهش میزان مصرف سوخت و همچنین کاهش میزان آلایندگی‌ها انجام شده است. در این بین، بنا به گفته کیوان وزیری، مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو، موتورهای تولیدی این شرکت تا سال ۹۷ با استانداردهای یورو ۵و یورو ۶ روانه بازار خواهد شد. همچنین طراحی این موتورها از نیمه دوم امسال به وسیله گروه صنعتی ایران‌خودرو آغاز می‌شود و در ساخت و تولید آنها از جدیدترین فناوری‌ها استفاده خواهد شد.

در همین زمینه چندی پیش ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفته بود، درحال‌حاضر نسبت به ارتقای کیفیت موتورهای خودرویی که در کشور تولید و بومی‌سازی می‌شوند، اقدامات موثری انجام شده که از مهم‌ترین زیرساخت‌های موجود در این عرصه می‌توان به مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو و فعالیت‌های مگاموتور اشاره کرد. وی همچنین اظهار کرد: بخشی از آلایندگی خودروها به کیفیت موتور مرتبط است که از طریق دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌ها میزان آلایندگی آن قابل‌اندازه‌گیری است. از سویی بخش دیگر آلایندگی به قطعات به‌کار رفته در خودروها بستگی دارد که موتور خودرو بر میزان آلایندگی نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. به اعتقاد خلخالی، وظایف طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات زیرمجموعه خودرو برعهده خودروساز نیست، از این‌رو هدفگذاری‌هایی که در زمینه تخصیص سرمایه انجام می‌شود، باید در سطح تامین‌کنندگان صنعت خودرو از قبیل قطعه‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات اعمال شود.

طراحی موتورهای جدید ایران‌ خودرو

درحال‌حاضر معیار پذیرش سازمان حفاظت محیط‌زیست به منظور خروج گازهای آلاینده از خودروها، استاندارد یورو ۴ است. در این بین از تیرماه سال ۱۳۹۲ تمامی محصولات ایران‌خودرو به‌وسیله شرکت بازرسی سازمان محیط‌زیست نمونه‌برداری و اندازه‌گیری شده و با تایید سازمان حفاظتی محیط‌زیست تمامی این محصولات با استاندارد یورو ۴ روانه بازار شده است. در همین حال مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو با بیان اینکه استاندارد یورو ۴ از نگاه طراحی، فنی، مهندسی، ساخت و تامین به‌طور کامل با استاندارد یورو ۲ و ۳ متفاوت است، در گفت‌وگو با صمت، اظهار کرد: استاندارد یورو ۴ از این ۴ نگاه تحولی اساسی در استاندارد به شمار می‌رود و گروه ایران‌خودرو با کمک گرفتن از مشاوران خارجی توانسته موتورهای تولیدی خود را با استاندارد یورو ۴ روانه بازار کند. کیوان وزیری، خاطرنشان کرد: گروه صنعتی ایران‌خودرو با کمک گرفتن از مشاوران خارجی طراحی‌های جدیدی روی موتور خودروها انجام داده و همچنین به وسیله این شرکت «کالیبراسیون» (اندازه‌گیری و تعیین صحت وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تایید شده) جدیدی روی موتورهایی مانند «تی‌یو ۵» و «تی‌یو۳» که پایه آنها بر اساس استاندارد یورو ۴ بوده، انجام شده است و بدین ترتیب روی این موتورها براساس شرایط جغرافیایی (آب‌وهوایی و رطوبت) پیمایش‌های دوباره‌ای انجام شده است. وی در ادامه تصریح کرد: گروه صنعتی ایران‌خودرو مغز هوشمند موتور (ای‌سی‌یو) را برای برخورداری از استاندارد یورو۴ به وسیله مدیریت سیستم موتوری روی خانواده ۲۰۶ با شرایط آب و هوایی منطبق کرده است.

اعلام برنامه‌های ایران‌ خودرو

مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو افزود: ایران‌خودرو روی محصولات دیگر خود نیز سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی انجام داده، بدین ترتیب که ابتدا طراحی این محصولات انجام شده و سپس روی آنها نمونه‌سازی‌های لازم انجام شده است و در نهایت گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید استاندارد یورو ۴ برای تمامی محصولات ایران‌خودرو گرفته شده است.

وزیری به برنامه‌های آینده گروه ایران‌خودرو به منظور ارتقای استانداردهای موتورهای تولیدی این شرکت اشاره کرد و افزود: برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت تا سال ۹۷، میان‌مدت تا سال ۱۴۰۰ و بلندمدت تا سال ۱۴۰۴ است. بدین منظور از سال ۹۷ به بعد شاهد تحول گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه رسیدن به موتورهای با فناوری برتر و با استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ خواهیم بود. وی افزود: از نیمه دوم امسال به طور جدی طراحی این موتورهای جدید به‌وسیله گروه صنعتی ایران‌خودرو برای دستیابی به استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ با هدف کاهش مصرف سوخت آغاز می‌شود و به‌تدریج روی تمامی محصولات ایران‌خودرو اجرا می‌شود و تا سال ۱۳۹۷ با رعایت استانداردهای روز جهانی وارد بازار خواهد شد. ضرورت سرمایه‌گذاری برای تولید موتورهای پیشرفته به‌طور کلی از ۲ روش به منظور ارتقای استاندارد موتور خودرو استفاده می‌شود.

نخستین روش، استفاده از فناوری‌های جدیدتر و بهتر در ساخت و تولید موتور و دومین روش بهره‌گیری از فناوری‌ها در مرحله بعد از ساخت و تولید موتورهای خودرو به منظور کاهش آلایندگی‌ها و همچنین کاهش مصرف سوخت است. در همین حال استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: یکی از روش‌هایی که در افزایش استاندارد موتور خودروها و در مرحله بعد از ساخت و تولید موتور خودرو از آن استفاده می‌شود، بهره‌گیری از «کاتالیست کانورتور» در خودروها است که استفاده از این قطعه اگرچه به ظاهر منجر به کاهش برخی آلایندگی‌ها می‌شود ولی در میزان مصرف سوخت خودروها تغییری را ایجاد نمی‌کند. امیر حسن کاکایی در ادامه تصریح کرد: «کاتالیست کانورتور» قطعه‌ای است که در مسیر دود خروجی اگزوز نصب می‌شود و گازهای مضر حاصل از احتراق موتورها را به محصولات غیرمضر تبدیل می‌کند. طول عمر این قطعه کم است و بعد از مدتی غیرقابل استفاده می‌شود؛ بدین ترتیب مصرف‌کننده مجبور است این قطعه را دور بیندازد زیرا با اتمام طول عمر این قطعه، میزان مصرف سوخت خودرو افزایش می‌یابد و از طرفی تغییری در میزان کاهش آلایندگی‌ها به وجود نمی‌آید. کاکایی عنوان کرد: از «کاتالیست کانورتور»ها در همه جای دنیا در خودروها استفاده می‌شود ولی در ایران این کاتالیست‌ها قیمت زیادی دارند زیرا در ساخت این قطعات از طلا و پلاتین استفاده می‌شود. بنابراین مردم تمایلی به خرید این قطعات و استفاده از آن در خودروها ندارند و از طرفی هم در صورت خرید این کاتالیست از اصل یا تقلبی بودن آنها نمی‌توان اطلاع پیدا کرد.

افزایش استاندارد با «کاتالیست» درست نیست

این استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت استفاده از قطعات «کاتالیست» را با هدف افزایش استاندارد موتور خودرو، راه‌حل غیرقابل قبولی دانست و تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که وقتی صحبت از ارتقای استاندارد موتور خودرو به میان می‌آید، باید فناوری‌ها و روش‌های ساخت و تولید آن ارتقا پیدا کند، نه اینکه با استفاده از روش‌هایی که بعد از ساخت موتور (مانند بهره‌گیری از کاتالیست کانورتور) به کار گرفته می‌شود، در زمینه ارتقای استاندارد موتورهای تولیدی حرکت کرد. کاکایی تصریح کرد: برای اینکه استاندارد موتورهای تولیدی افزایش پیدا کند و در این زمینه پا به پای اروپایی‌ها پیش برویم، باید استانداردها را درست اجرا کنیم و متاسفانه این موضوعی است که در ایران به آن کمتر توجه شده است. وی افزود: استاندارد موتورهای تولیدی به خودروسازان ارتباطی ندارد، بلکه باید قطعات یدکی استفاده شده در موتور خودروها استاندارد و در دسترس باشد. این استاد دانشکده مهندسی خودرو با اشاره به تولید انبوه خودرو در کشور و از طرفی حجم بالای ترافیک بیان کرد: باید از فناوری‌های پیشرفته در ساخت موتورهای تولیدی استفاده کرد زیرا با این روش آلایندگی‌ها کاهش می‌یابد و از مصرف سوخت نیز به‌طور چشمگیری کاسته خواهد شد. کاکایی درباره فعالیت مراکز تحقیق و توسعه کشور به منظور طراحی و ساخت موتور خودروها اظهار کرد: مراکزی مانند مرکز تحقیقات ایران‌خودرو فعالیت‌های خوبی در جهت افزایش کیفیت و استاندارد موتورهای خودرو انجام می‌دهند و از لحاظ تئوری کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود اما مشکل اینجاست که تنها یک بخش از این اقدام به مسائل تئوری اختصاص دارد و اصلی‌ترین اقدام باید در مرحله صنعتی‌سازی و سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود. وی مطرح کرد: امید است پس از رفع تحریم‌ها، ارتقای استاندارد موتورهای تولیدی خودرو، یکی از نخستین اقدامات خودروسازان به منظور عمل کردن به تعهدات خود در زمینه کاهش میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی باشد. براساس این گزارش، تمامی کارشناسان بر ارتقای استاندارد موتورهای خودرو کشور تاکید کردند زیرا این اقدام به‌طور قطع تاثیرات مثبتی را در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش مصرف سوخت خواهدگذاشت. برای تحقق این امر پیش‌بینی‌های خوبی به منظور ارتقای استاندارد موتور خودروها به‌وسیله گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام شد. با این حال، بنا به گفته برخی کارشناسان، افزایش استاندارد باید با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها در تولید و ساخت موتورهای خودرو انجام شود.



نظرات