1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو 5 تا آخر سال 96

ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو 5 تا آخر سال 96

14 مهر 1394
  • 0

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: برای کاهش آلودگی هوای تهران باید با منابع آلودگی برخورد کنیم که یکی از این منابع خودروها هستند و در این زمینه قرار شده است تا پایان سال ۹۶، استاندارد خودروها به یورو ۵ ارتقا پیدا کند.

هادی حیدرزاده در نشست خبری به آخرین وضعیت تغییرات آب و هوایی تهران اشاره کرد و گفت:‌ برای کنترل آلودگی هوا و کاهش روزهایی که شاهد وارونگی دمای تهران هستیم تا کنون اقداماتی انجام شده است و ما موفق به کنترل این عوامل شده‌ایم اما برای کاهش روزهایی که شاهد وارونگی دما هستیم اقدامات زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم چرا که این موضوع به بسیاری از تغییرات جوی وابسته است.

وی ادامه داد:‌ از این پس و در روزهای پاییز و زمستان وارونگی دما بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

حیدرزاده افزود: برای کنترل این موضوع منابع آلودگی هوا را به دو گروه متحرک و ثابت تقسیم کردیم که 70 درصد منابع متحرک و 30 درصد منابع ثابت در این وارونگی و آلودگی هوا نقش موثر دارد. در اردیبهشت سال گذشته بیشتر منابع آلوده کننده تهران از سوی منابع متحرک و ثابت دیده شد و پایش‌ها و گشت‌ها و توصیه‌هایی به آنها انجام شد در زمینه منابع متحرک آلودگی هوا برای ارتقای کیفیت خودروها تدابیری اندیشیده شد تا آنها از منظر موتور به استاندارد یورو 4 ارتقاء دهند و هم اکنون این موضوع با قدرت در حال انجام است و قرار است تا پایان سال 96، استاندارد خودروها به یورو 5 ارتقا پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در خصوص ارتقای کیفیت بنزین‌های تولیدی هم اکنون در پالایشگاه شازند اراک و تندگویان تهران بنزین با کیفیت یورو 4 تولید می‌شود و پالایشگاه اصفهان نیز قرار است به زودی تولید بنزین با استاندارد یورو 4 را آغاز کند و ما باید قبول کنیم تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

حیدرزاده حمل و نقل عمومی و شهری را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران دانست و گفت:‌ حمل و نقل ریلی از جمله اقدامات خوبی است که هم اکنون شاهد افتتاح خط 3 متروی تهران نیز هستیم و اتوبوس‌های هیبریدی و برقی نیز در برخی خطوط وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: برای کاهش آلودگی موتورسیکلت‌ها نیز با توجه به شیب خیابان‌ها و زیرساخت‌هایی که وجود دارد اقدامات خوبی صورت گرفته است تا در معاینه فنی آنها مشکلات آنها به ثبت برسد اما متأسفانه مشکلات زیادی در مسیر وجود دارد و هم اکنون مجلس اولویت را به مسائل دیگری داده است و صورت مسئله را پاک می‌کند.

حیدرزاده همچنین به برخورد با صنایع آلاینده نیز اشاره کرد و گفت:‌ سیمان تهران باید بر اساس قوانین زیست‌محیطی تعطیل شود و به خارج از تهران انتقال پیدا کند و این از سیاست‌های محیط زیست و دولت است چرا که هم اکنون وجود این کارخانه باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شهرری شده است. دو خط شرکت سیمان تهران هم اکنون در حال بازسازی است و به اعتقاد ما در حال حاضر تنها خط 4 سیمان تهران شرایط استاندارد را دارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: در سال‌های 93 و 94 آلودگی هوای تهران به گونه‌ای بوده است که در سال 93، 7 روز پاک و در سال 94، 10 روز پاک را تا کنون داشته‌ایم. تهران سالیان سال به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور مطرح بوده است اما در سال 93 به علت اقداماتی که انجام شد تهران به عنوان سومین شهر آلوده مطرح می‌شود به این ترتیب که اولین شهر آلوده کشور اهواز دومین شهر آلوده اصفهان و سومین شهر تهران است.

حیدرزاده همچنین از پیشنهاد جدید به سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: تا کنون به این صورت است که در روزهای اوج آلودگی هوای تهران ماشین‌های از روی پلاک به زوج و فرد تقسیم می‌شدند اما پیشنهاد شده است طرح LEZ را اجرایی کنند و بر این اساس ماشین‌ها بر اساس میزان آلودگی اگزوزها طبقه‌بندی شوند و دیگر ملاک پلاک خودروها نباشد و در این زمینه به شهردار تهران نامه‌ای نوشتیم و این موضوع را مطرح کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به وضعیت آلودگی پردیس نیز اشاره کرد و گفت‌: در منطقه پردیس ما شاهد دو نوع آلودگی ساختگی و خانگی هستیم چرا که در حوزه پردیس، بومهن و رودهن 6 هزار واحد صنعتی غیرمجاز مشغول فعالیت هستند که 123 مورد آنها شناسایی شده است و صرفاً سازمان محیط زیست نمی‌تواند در این زمینه کاری را انجام بدهد و باید دستگاه‌های دیگر بیایند و اقداماتی را انجام دهند تا واحدهای آلاینده به خارج از تهران منتقل شوند.

وی با بیان اینکه پردیس به یک مدیریت یکپارچه نیاز دارد،‌گفت: هم اکنون پردیس یک مدیرعامل و یک فرماندار دارد که به اعتقاد ما باید اختیارات به صورت کامل بر عهده فرماندار باشد و باید در این منطقه دولت یک اقتدار ایجاد کند تا با متخلفان و صنایع متخلف سریعاً‌ برخورد شود.

حیدرزاده ادامه داد:‌ 800 هزار نفر در پردیس زندگی می‌کنند که آنها به اشتغال نیز نیاز دارند و در صورت مدیریت مناسب پردیس می‌تواند به یک منطقه در زمینه تولیدات مبل و صنایع چوب تبدیل شود چرا که آلودگی برای رودخانه ماملو که تأمین کننده بخشی از آب شرب تهران نیز هست ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به نزدیک شدن به روزهای سرد در پایتخت گفت: تعداد روزهایی که شاهد وارونگی دما در تهران هستیم، معمولاً در یک رنج مشخص و سکون و پایداری هوا در فصل سرما باعث ایجاد وارونگی هوا و تشدید آن می‌شود که ما با کنترل منابع آلودگی تا حدودی توانستیم این موضوع را کنترل کنیم اما در کاهش آن چندان موفق نبوده‌ایم.

حیدرزاده همچنین در خصوص توقف کارخانه سیمان تهران گفت:‌ مهمترین مشکل آن بهره‌برداری از معدن است که امیدوار هستیم تا شنبه هفته آینده اداره شهرستان ری مجوز توقف فعالیت آن را بگیرد و فعالیت آن متوقف شود، البته درخواست جدیدی نیز برای احداث معدن در منطقه توچال داشتیم که با آن موافقت نشد امیدوار هستیم بنیاد مستضعفان نیروهای این مجموعه را مدیریت کند و با پیگیری‌های خود این کارخانه را به خارج از تهران منتقل کند.



نظرات