1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مردم دو برابر قیمت تمام شده برای خرید خودرو پول می دهند!

مردم دو برابر قیمت تمام شده برای خرید خودرو پول می دهند!

18 اردیبهشت 1395
  • 0

در روزهای گذشته، جاده مخصوص نشینان پیشنهاد افزایش قیمت خودرو تا 11 درصد را به شورای رقابت دادند؛ اما این پیشنهاد پس از چکش‌کاری و چانه‌زنی‌های بسیار افزایش قیمت برای محصولات ایران خودرو 1.8 درصد و برای خودروسازان سایپا 0.4 درصد در نظر گرفته شد.

هرچند حتی این میزان افزایش قیمت نیز با مخالفت‌های گسترده‌ای روبه رو شده، خودروساز‌ها را نیز ناراحت کرده است. خودروساز‌ها که انتظار افزایش قیمت بسیار بیشتر از این میزان را داشتند، همچون همیشه، پس از آنکه تیرشان به هدف نخورد، تلاش خود را برای تحت‌ فشار دادن شورای رقابت آغاز کردند.

دبیر انجمن خودروسازان در این‌ باره گفته است، در محاسبه قیمت خودرو‌ها اشتباه شده است. اگر خواسته خودروسازان محقق نشود، پای رئیس دولت را نیز به این قضیه خواهیم کشاند. وزیر صنعت هم باید پیگیر این موضوع باشد، البته اثر این اعتراض کمی بیش از آنکه انتظارش بود خود را نشان داد، به گونه ای ‌که وزیر صنعت بار دیگر به ‌محض شنیدن اعتراض فرزند عزیزکرده خود، واکنش مثبت به آن‌ها نشان داد.

نعمت‌زاده در این ‌باره گفته است: در محاسبه قیمت های خودرو اشتباه شده است، وزارت صنعت ضوابط ارزیابی‌های فنی تغییر پیدا کرده و به ‌گونه‌ای سخت‌تر شده است. در شورای رقابت نیز بر اساس این ارزیابی‌ها قیمت خودرو‌ها بررسی و خودروساز‌ها مشمول جریمه ‌شده‌اند.

وزیر صنعت در ادامه گفته است: فرمولی که وجود دارد به این صورت عمل می‌کند که عددی وجود دارد و بر اساس ارزیابی‌های کیفی ـ که ماهانه ارسال می‌شود ـ از این عدد کم یا به آن افزوده می‌شود. گویا شورا این را متوجه نشده و تنها ارزیابی‌ها تغییر پیدا کرده است؛ بنابراین، قیمت خودرو نباید کم شود، چون کیفیت خودرو‌ها افزایش پیدا کرده است.

مردم دو برابر قیمت تمام شده برای خرید خودرو پول می دهند

اما در سوی دیگر ماجرا، بهارستانی‌ها هستند که حتی به قیمت پایه خودرو‌ها هم اعتراض دارند و آن را بالا‌تر از قیمت‌های واقعی می‌دانند. سید محمد بیاتیان اعتقاد دارد که تولیدکننده‌های داخلی خودرو در سال‌های گذشته ناکارآمد بوده و به دلیل ریخت‌وپاش‌هایی که در سال‌های قبل داشته‌اند، ضرر داده‌ و برای همین به فکر جبران این کار‌ها با جیب مردم هستند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: چرا جناب وزیر همیشه از چشم خودروسازی‌ها به قضیه نگاه می‌کند. یک‌ بار هم از چشم مردم به این خودرو‌ها بنگرند، مردم از این وضعیت به‌هیچ‌عنوان راضی نیستند و دولت را مقصر می‌دانند، وقتی در دولتی وزیرش وکیل مدافع تولید نامرغوب باشد، دیگر هیچ امیدی به آن دولت نیست.

این نماینده مجلس گفت: قیمت تمام‌شده خودرو، تقریباً نصف این میزانی است که از مردم می‌گیرند، اما خودروسازی‌ها زیان‌های انباشته و هزینه‌های مالی غیرمتعارف خود را نیز که بیش از ۱۵ درصد است، از مردم می‌گیرند و همه این‌ها حاصل ریخت‌وپاش‌ها و سوءمدیریت‌ها و پرداخت‌های کلان به مدیران بوده است. قرار نیست هزینه‌های نامتعارف مدیران و پاداش‌های کلان آن‌ها را مردم پرداخت کنند.

اما تنها نماینده‌ها نیستند که به این موضوع اعتراض دارند، انجمن حمایت از مصرف‌کننده‌ها نیز بر این باور است که با توجه به لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت مواد اولیه، مردم در انتظار کاهش قیمت خودرو هستند، نه افزایش قیمت که برخی‌ها بر سر کم یا زیاد بودن آن بحث می‌کنند.

به ‌هر حال خودروساز‌ها در سال‌های گذشته نشان داده‌اند، با‌‌ همان سیاست فشار از بالا و چانه‌زنی از پایین و با گل‌آلود کردن بازی، حرف خود را بر کرسی نشانده‌اند و این بار نیز همه تلاش خود را خواهند کرد تا بازی را آن ‌گونه که می‌خواهند برنده شوند.

مردم دو برابر قیمت تمام شده برای خرید خودرو پول می دهند


منبع:تابناک



نظرات