1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای داخلی ستاره‌ دار شدند

خودروهای داخلی ستاره‌ دار شدند

19 دی 1394
  • 0

در دستورالعمل جدید ارزیابی، تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه‌بندی یک تا پنج ستاره، صورت گرفته است. نکته قابل توجه این است که در ارزیابی خودروهای تولیدی در آذر ماه، حدود 66 درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

از چندی پیش دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی (آدیت) تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شد. متناسب با تغییر دستورالعمل ارزیابی، نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها نیز تغییر کرده و به جای ارائه نمره منفی، خودروها ستاره‌دار می‌شوند به‌گونه‌ای که یک ستاره داشتن پایین‌ترین سطح کیفی را و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می‌دهد.

در این زمینه مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: در روش جدید ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، تمرکز بیشتری بر عیوب عملکردی خودرو نسبت به عیوب ظاهری و همچنین استفاده از شاخص‌های کاهنده سطح کیفی خودرو برای خودروهای دارای عیب ایمنی، صورت گرفته است.

امیرحسین قناتی با بیان اینکه در این روش تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه‌بندی کیفی یک تا پنج ستاره صورت گرفته است، خاطرنشان می‌کند: اصلاح و بهبود وضع کیفی خودروها، تحویل خودروی فاقد عیب به مشتریان و شفاف‌سازی وضع کیفی خودروها برای مصرف‌کنندگان، از جمله اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها، نتایج ارزیابی به دست آمده در روش جدید قابل مقایسه با نتایج ارزیابی‌ها با روش قبلی نیست.

گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در آذر ماه امسال که براساس دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی به دست آمده، به شرح زیر است. نکته قابل توجه در گزارش جدید ارزیابی کیفی این است که حدود 66 درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند و از آن سو نیز با کیفیت‌ترین خودروی داخلی تنها سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.

طبق این گزارش، در گروه خودروهای با سطح قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان، خودروی سوزوکی گراند ویتارا سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، خودروی کیا سراتو سه ستاره و خودروی آسا، یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.

در گروه خودروهای با سطح قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان، خودروهای جک S5، جک J5، برلیانس H320 و برلیانس H330 دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

همچنین خودروهای وولیکس C30، NEW MVM X33، MVM550 و لیفان X60 معادل یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان،‌ خودروهای پارس تندر، تندر 90 اتومات، تندر 90 پارس خودرو و تندر 90 ایران خودرو سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

خودروهای NEW MVM 315 و پژو 206 نیز دارای دو ستاره از پنج ستاره کیفی هستند. باقی خودروهای قرار گرفته در این سطح قیمتی شامل پژو 206 صندوق‌دار، پژو 405 ایران خودرو خراسان، رانا، پژو پارس مازندران، پژو پارس خراسان، دنا، پژو 405، سمند ایران خودرو مرکزی، سمند ایران خودرو تبریز، پژو پارس ایران خودرو فارس، پژو پارس ایران خودرو مرکزی و تیبا هاچ‌بک، یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی پایین‌تر از 25 میلیون تومان، تمام خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل خودروهای MVM 110، سایپا 131 تولیدی سایپا، تیبا، سایپا 132، سایپا 111 و سایپا 131 تولیدی پارس خودرو، یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

منبع ایسنا


نظرات