1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. با توقف کامل تولید مگان در ایران موافقت شد

با توقف کامل تولید مگان در ایران موافقت شد

5 آذر 1393
  • 5

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: با توجه به این‌که تولید مگان در کشور کاملا به صورت مونتاژ صورت می‌گرفت و ایران با داشتن چند صد بنگاه قطعه‌سازی تولید ماشینی که کاملا مونتاژ باشد، منطقی نیست و ما با توقیف تولید آن موافق هستیم.

نوروززاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زمانی که بازار در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد تمام برنامه‌های کشور حاکمیت پیدا می‌کند و ما به عنوان سازمان گسترش و نوسازی صنایع به تمام خودروسازها اعلام کردیم که حق ندارند خودرویی را که حداقل 40 درصد آن در داخل تولید شود، سرمایه‌گذاری کنند.وی با بیان این‌که چنانچه مشارکت با ظرفیت کامل ایران باشد و این امر می‌تواند صورت بگیرد، گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع آماده‌ی فعالیت با تمام شرکت‌های خارجی که اعلام آمادگی کنند است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر نحوه و تعداد واگذاری صنایع به بخش خصوصی گفت: در مجلس هفتم که قانون خصوصی‌سازی عنوان و تصویب شد، کلیه‌ی امکانات صنعتی قرار بود به بخش خصوصی واگذار شود و نحوه واگذاری نیز در قانون به سه گروه تقسیم‌بندی شد.

وی ادامه داد: طبق این قانون تا پایان برنامه پنجم کلیه صنایع موظف به واگذاری بودند و سازمان گسترش و نوسازی ایران بخش عمده‌ای از صنایع خود را واگذار کرد.

نوروززاده با اشاره به نحوه‌ی واگذاری‌ها اظهار کرد: نحوه واگذاری‌ها در کشور مطلوب نبوده و مطابق با اهداف مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که سیاست‌گذاری تنها بر عهده بخش دولتی باشد، عملی نشده است.

12 درصد خصوصی‌سازی واقعی صورت گرفته است

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان این‌که تنها 12 درصد از خصوصی‌سازی‌ها به صورت واقعی صورت گرفته است، گفت: این خصوصی‌سازی بیشتر شبیه یک نوع بهره‌برداری بوده است و نمی‌توان عنوان خصوصی‌سازی را به آن نسبت داد.

وی درباره میزان درآمد سازمان توسعه‌ای از واگذاری‌ها گفت: به موجب قانون، سازمان توسعه می‌تواند 20 درصد از سهم بنگاه‌ها را تصدی کند.

نوروز‌زاده با بیان این‌که 268 میلیارد تومان از واگذاری‌ها قرار بود به سازمان گسترش و نوسازی صنایع پرداخت شود، گفت: هیچ مبلغی به سازمان توسعه داده نشده است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان این‌که طبق قانون سال 1392 قرار بر این شد که 70 درصد واگذاری‌ها به سازمان گسترش و نوسازی واگذار شود، گفت: امیدواریم این میزان به زودی واگذار گردد.

وی با بیان این‌که اکثر خودروسازی‌ها به صورت خصوصی مشغول به کار هستند، گفت: با توجه به حساسیت مردم به بخش صنعت، سازمان گسترش و نوسازی وظیفه حاکمیتی خود را بر این صنعت اعلام می‌کند و طبق جلساتی که در سازمان گسترش و وزارتخانه برگزار می‌شود سیاست‌های خوبی در این راستا اجرایی شده است.

نوروز‌زاده اعلام آمادگی سازمان گسترش صنایع را مبنی بر ایجاد قرارد‌اد با شرکت‌های خارجی عنوان و اظهار کرد: این سازمان علی‌رغم وجود مشکلات آماده سرمایه‌گذاری با تمام شرکت‌های داوطلب خارجی است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به برنامه‌ی سازمان گسترش و نوسازی برای مقابله با مشکلات و بحران تحریم گفت: یکی از قرار‌داد‌هایی که در زمینه‌ی مشارکت با بخش خودرو تنظیم شد، قرارداد با فرانسه است که به دلیل وجود مشکلاتی متوقف مانده است.

نوروززاده در توضیح این مشکلات گفت: برای این قرار‌داد یک کنسرسیومی از سه بخش سازمان گسترش صنایع،ایران خودرو و سایپا تشکیل شد که سه چالش روبه‌روی آن قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از شرکت‌هایی که سهام اکثریتی در دست سازمان گسترش صنایع بود، در اختیار سایپا قرار گرفت و خصوصی‌سازی تا حد زیادی موجب شد که منابع داخلی کاهش پیدا کند و مشکل دیگر را می‌توان تحریم‌ها عنوان کرد، اما با توجه به این‌که ایران بسیاری از قطعات خودرو را در داخل تولید می‌کند نقش تحریم‌ها بسیار کمرنگ است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان این‌که درباره قرار‌داد با فرانسه مذاکرات ادامه دارد، گفت: سازمان گسترش صنایع آمادگی مشارکت با هر کشور خارجی را دارد.

نوروز‌زاده با اشاره به مشکلات واحد‌های صنعتی اظهار کرد: با توجه به مشکلات صنایع انتظار می‌رود که دولت حمایت‌های ویژه‌ای را از صنایع داشته باشد.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر تکلیف واردات کشتی به ونزوئلا گفت: قرار‌داد این امر از همان ابتدا برعهده شرکت صدرا بوده است و در حال حاضر به دلیل وجود مشکلاتی همچون تحریم کشتی نمی‌تواند به ونزوئلا وارد شود.



نظرات

  • رضا شاه علی رضا شاه علی (5 آذر 1393 ساعت 16:28)

    مگان که همه ازش راضی بودند مگه 206 هم مونتاژ نیست یا سراتو ک جدیدا داره مونتاژ میشه واقعا ک ... شما میخاتید دنبال یه دلیلی بگردید که بگید مگهن دیگه تولید نمیشه درصورتیکه الان خیلی وقته که مگان تولید نمیشه برید خودتونومسخره کنید
    قرارداد ال 90 رو هم که این سازمان بسته خب پس دیگه معلومه ال90 هم مثل سرنوشت مگان میشه

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (5 آذر 1393 ساعت 14:50)

    بهتر همچین تحفه هم نبود..کاش بجای این شرکت رنو شرکت های المانی و ژاپنی میامدند.....

  • آرش توکلی آرش توکلی (5 آذر 1393 ساعت 12:09)

    تا الان براتون مونتاژ کردن منطقی بود الان دیگه غیر منطقی شد اونم یهویی؟؟ مگر کدام خودرو داخلی هست؟؟ همه ماشین ها مونتاژی هستند دیگه !!! یه پراید رو هم نمیتونن خودشون درست کنن

  • آفرین آفرین (5 آذر 1393 ساعت 11:35)

    این هم از سرنوشت خودروئی که کاملا ایمن بود باید رفت سراغ خودروهای نا ایمن ولی سود آور

  • حامد صابر حامد صابر (5 آذر 1393 ساعت 09:37)

    خوب شما زور میگید خودرو رو یکی دیگه ساخته بد بیاد به شما واگذار کنه شما به خودرو سازها گیر بدین که هنوز نتونستن یک خودرو کاملا جدید بسازن تازه بازارم که انحصاری دستشون