1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران‌خودرو : دنا را 46 میلیون هم می‌دهیم

ایران‌خودرو : دنا را 46 میلیون هم می‌دهیم

27 آذر 1393
  • 5

هیاهوی دنا گویا در حال پایان یافتن است و احتمالا به‌زودی شاهد توافق ایران‌خودرو و شورای رقابت بر سر قیمت این محصول خواهیم بود، زیرا به‌نظر می‌رسد هر دو طرف از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و منعطف شده‌اند.

چهارشنبه هفته گذشته بود که شورای رقابت پس از مدت‌ها بالاخره قیمت دنا را اعلام و تاکید کرد که ایران‌خودرو این محصول را باید 41 میلیون و 900 هزار تومان بفروشد. ابتدا این نادر قاضی‌پور، عضو ناظر شورای رقابت بود که با اعلام خبر تعیین قیمت دنا، ایران‌خودرویی‌ها را به واکنش واداشت، چه آنکه آنها روی فروش دنا با قیمت 48 میلیون تومان حساب باز کرده بودند و فکرش را هم نمی‌کردند شورا شش میلیون تومان از آن بکاهد.

اظهارنظر قاضی‌پور در حالی بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت ابتدا از قطعی نبودن قیمت دنا صحبت به میان آورد، اما وقتی مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو اعلام کرد قیمت 42 میلیون تومانی دنا را قبول ندارد و حتی شاید تولید این محصول متوقف بشود، وی (شیوا) نیز واکنشی تندتر از ایران‌خودرویی‌ها از خود نشان داد.

در واقع رئیس شورای رقابت وقتی دید ایران‌خودرویی‌ها موضع تندی در قبال قیمت دنا گرفته و به‌نوعی عملکرد شورا را زیر سوال برده‌اند، بلافاصله اعلام کرد که قیمت دنا همان 42 میلیون تومان است و هیچ تجدیدنظری در آن نخواهد شد.

نه تنها شیوا؛ بلکه سایر اعضای شورای رقابت نیز صراحتا تاکید کردند قیمت دنا تغییر نمی‌کند و با وجود تهدید ایران‌خودرو مبنی‌بر توقف تولید این محصول، از حرف شان کوتاه نیامدند.

حتی یکی از اعضای شورا در واکنش به تهدید ایران‌خودرویی‌ها گفت که اگر قرار است دنا از همین ابتدا با قیمتی بالا به دست مشتریان برسد، همان بهتر که اصلا تولید نشود.

تمام این حواشی و جدال لفظی ایران‌خودرو و شورای رقابت ادامه داشت؛ این در حالی است که ظهر دیروز ناگهان ورق برگشت و هم ایران‌خودرو از موضع خود کوتاه آمد و هم شورای رقابت کمی انعطاف نشان داد.

ابتدا این مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو بود که با اعلام ریز هزینه‌های دنا، از امکان ادامه تولید و فروش این محصول با قیمت 46 میلیون تومان نیز خبر داد و سپس رضا شیوا رئیس شورای رقابت هم از بررسی دوباره قیمت دنا صحبت به میان آورد.

ایران‌خودرو: دنا را 46 میلیون هم می‌دهیم


اما ببینیم چه شد که ایران‌خودرو از امکان فروش دنا به قیمت 46 میلیون تومان صحبت به میان آورد و دو میلیون تومان از موضع قبلی‌اش کوتاه آمد.

آن‌طور که عبدالله بابایی مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو عنوان کرد، این شرکت قیمت دنا را بر اساس ریز هزینه‌های تولید و توزیع همچنین سود متعارف خود، نزدیک به 51 میلیون تومان در نظر گرفته بود، اما در ادامه حدود سه میلیون تومان از آن کاست و قیمت 48 میلیون تومان را به شورای رقابت پیشنهاد داد.

وی گفت: ایران‌خودرو نمی‌تواند از هزینه‌های تولید و توزیع خود مانند مواد اولیه و عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده بکاهد و نهایت کاری که از دستش بر می‌آید، حذف سود دو میلیون و 100 هزار تومانی‌اش است.

به گفته بابایی، ایران‌خودرو سودی شش درصدی معادل دو میلیون و 100 هزار تومان را برای دنا در نظر گرفته که اگر آن را لحاظ نکند، قیمت دنا تا 46 میلیون تومان پایین خواهد آمد؛ به عبارت بهتر، ایران‌خودرو امکان فروش دنا با قیمتی زیر 46 میلیون تومان را ندارد، زیرا نه تنها سود نمی‌کند؛ بلکه ضرر و زیان نیز خواهد دید.

این اظهارنظر بابایی به‌نوعی نشان دهنده کوتاه آمدن ایران‌خودرو از موضع قبلی‌اش مبنی‌بر «توقف تولید دنا در صورت تصویب نشدن قیمت 48 میلیون تومانی برای آن» است، چه آنکه این شرکت نمی‌تواند تولید محصولی را که بیش از 100 میلیارد تومان برایش هزینه کرده، به این راحتی‌ها متوقف کند. در واقع به‌نظر می‌رسد تهدید ایران‌خودرو مبنی‌بر توقف تولید دنا، به اصطلاح یک واکنش سریع به موضع شورای رقابت در مورد قیمت این خودرو بوده است.

از طرفی به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرو خواسته تا با طرح موضوع توقف تولید دنا، به شورای رقابت ثابت کند که هزینه تولید این محصول به‌علاوه سود و سایر هزینه‌های متعارف، همان 48 میلیون تومان است و امکان تولید آن با قیمت مدنظر شورا وجود ندارد.

از آن سو اظهارنظر جدید رئیس شورای رقابت نیز نشان از انعطاف این شورا در ماجرای دنا دارد، چه آنکه شیوا در گفت و گو با تسنیم، به‌نوعی از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و راه را برای بررسی دوباره قیمت دنا باز گذاشته است.

وی البته باز هم توپ را به زمین خودروسازان انداخته و گفته که شاید آنها در مورد هزینه‌های تولید دنا، اطلاعات غلط به شورای رقابت ارسال کرده‌اند وگرنه شورا در کارش دقیق است. به گفته شیوا، بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد که قیمت دنا بیش از 42 میلیون تومان نخواهد شد.

وی البته در ادامه تاکید کرده که هم اکنون کارشناسان مرکز ملی رقابت براساس دستورالعمل ارسالی از سوی شورای رقابت مشغول بررسی قیمت نهایی دنا هستند و این هفته قیمت نهایی این محصول اعلام خواهد شد.

شیوا این را هم گفته که اگر ایران‌خودرو اعتراضی دارد می‌تواند اطلاعات خود را به شورای رقابت ارسال کند تا کارشناسان آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

به گفته وی، اگر ایران‌خودرو مدارک مستندی را برای تجدید نظر قیمت دنا ارسال کند و کارشناسان نیز آن را بررسی و به مستند بودن مدارک رای بدهند، بازنگری لازم در قیمت دنا صورت خواهد گرفت.

اظهارات رئیس شورای رقابت در کنار موضع جدید ایران‌خودرو مبنی‌بر امکان کاهش قیمت دنا تا 46 میلیون تومان (در صورت حذف کل سود شرکتی) نشان از انعطاف دو طرف دارد و هیچ بعید نیست طی روزهای آتی، پرونده قیمت دنا بسته شود. باید دید آیا مدارک و مستندات ایران‌خودرو می‌تواند شورای رقابت را به قیمت حداقل 46 میلیون تومانی دنا راضی کند، یا اینکه شورا باز هم رای به کمتر از این قیمت خواهد داد.

ریز هزینه‌های دنا

اما مدیر فروش ایران‌خودرو با بیان ریز هزینه‌های تولید دنا، بر این موضوع تاکید می‌کند که شورای رقابت قیمت این محصول را بر اساس سمند سورن تعیین کرده و ظاهرا حتی ریز هزینه‌های تولید دنا را نیز مورد بررسی قرار نداده است.

به گفته وی، ایران‌خودرو 100 میلیارد تومان بابت طراحی دنا و قالب‌سازی آن هزینه کرده و یک خودرو متفاوت از سورن را به تولید رسانده است، بنابراین نمی‌توانیم سمند سورن را به‌عنوان پایه قیمتی دنا لحاظ کنیم.

بابایی با اشاره به اینکه هزینه تولید دنا رقمی حدود 36 میلیون و 400 هزار تومان است، به بیان جزئیات آن پرداخت و گفت: در آنالیز قیمتی انجام شده، مواد اولیه 31 میلیون و 134 هزار تومان برای ایران‌خودرو هزینه داشته و با در نظر گرفتن دستمزد تولید این محصول (حدود 375 هزار تومان) و همچنین هزینه سربار تولید به میزان 4 میلیون و 800 هزار تومان، بهای تمام شده تولید دنا، رقمی حدود 36 میلیون و 400 هزار تومان از آب در می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های متفرقه تولید دنا، افزود: طبق آنالیز ایران‌خودرو، هزینه توزیع و فروش دنا یک میلیون و 380 هزار تومان است که با احتساب هزینه دو میلیونی خدمات پس از فروش و همچنین 580 هزار تومان بابت هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، در مجموع باید حدود چهار میلیون تومان دیگر به قیمت تمام شده دنا (36 میلیون و 400 هزار تومان) افزود.

تا اینجا، قیمت دنا به حدود 40 میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد و این در شرایطی است که به گفته بابایی، باید «هزینه مالی مواد» نیز را به میزان 12 درصد، به این رقم اضافه کرد. با این حساب، قیمت دنا با احتساب هزینه موردنظر (دو میلیون و 600 هزار تومان)، به 43 میلیون تومان می‌رسد.

آن طور که مدیرفروش ایران‌خودرو می‌گوید، این شرکت سودی شش درصدی را برای دنا در نظر گرفته و وقتی این رقم (دو میلیون و 100 هزار تومان) را به عدد قبلی (43 میلیون تومان اضافه کنیم)، قیمت دنا به بیش از 45 میلیون تومان بالغ می‌شود.

به گفته بابابی، علاوه‌بر سود شرکتی، ایران‌خودرو هشت درصد نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده، روی قیمت دنا می‌کشد، که رقمی نزدیک به سه میلیون و 600 هزار تومان است. مدیرفروش ایران‌خودرو همچنین از هزینه سه درصدی عوارض شهرداری (معادل یک میلیون و 350 هزار تومان) به همراه یک میلیون تومان دیگر بابت هزینه‌های مربوط به شماره‌گذاری و پست مدارک خودرو و بیمه نیز صحبت به میان آورده و تاکید می‌کند که با احتساب اینها، قیمت نهایی دنا به حدود 51 میلیون تومان می‌رسد.

وی البته تاکید می‌کند که ایران‌خودرو با حذف «هزینه مالی مواد» (دو میلیون و 600 هزار تومان) قیمت دنا را به 48 میلیون تومان کاهش داده است و این هزینه باید از سوی سهامداران تامین شود.



نظرات

  • بابک بنز بابک بنز (7 دی 1393 ساعت 02:54)

    راست میگه طراحیش خیلی هزینه برداشته چون چراغا و سپرای سمندو عوض کردن تازه آپشن هم گذاشتن روش میدونید چقدر هزینه داره. تازه اسمشم عوض کردن

  • بن بن بن بن (2 دی 1393 ساعت 19:25)

    دو میلیونی خدمات پس از فروش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • بن بن بن بن (2 دی 1393 ساعت 19:24)

    دو میلیونی خدمات پس از فروش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • م ک ا ن ی ک م ک ا ن ی ک (27 آذر 1393 ساعت 12:36)

    بزار بدن ایرانی جماعت به حالش فرقی نمیکنه اولش میگه 46 میلیون زیاده اما 100 میلیونم باشه میرن میگیره . هر چند که خودروی ایرانی بیشتر از 20 میلیون نمی ارزه .

  • حامد صابر حامد صابر (27 آذر 1393 ساعت 10:09)

    اقا اینا همش عدد رقم واقعیت چیز دیگه ای کدوم طراحی جدید