1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انتشار گزارش کیفی خودروها به نفع خودروسازان است

انتشار گزارش کیفی خودروها به نفع خودروسازان است

13 اردیبهشت 1396
  • 0

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: انتشار محدود و گزینش شده گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی نقض حقوق مصرف‌کنندگان بوده و کمکی نیز به خودروسازان برای ارتقای کیفیت محصولات‌شان نخواهد کرد.

 انتشار گزارش کیفی خودروها به نفع خودروسازان است

ابوالفضل خلخالی در واکنش به محدودسازی انتشار عمومی گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، اظهار کرد: اینکه برای پوشاندن برخی معایب و ایرادات در خودروهای داخلی نمرات منفی را از گزارش‌های ارزیابی کیفی این محصولات حذف کنند تنها پاک کردن صورت مسئله بوده و کمکی نه به مردم و نه مصرف‌کنندگان نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در جهان در ارزیابی وضعیت کیفی خودروهای در حال تولید حدود ۱۶ ویژگی مختلف در این محصولات مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این ارزیابی‌ها وضعیت خودرو از نظر ویژگی‌هایی چون قوای محرکه، ارتعاشات، تزئینات و ظاهر خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ بنابراین در این شرایط که نمرات منفی خودروها از گزارش‌های ارزیابی کیفی حذف شده و خودروها تنها از نظر تعداد ستاره‌های دریافتی رده‌بندی شده‌اند نمی‌توان ارزیابی دقیق و کاملی از وضعیت کیفیت این محصولات داشت.

وی افزود: این در حالی است که اعلام نمرات منفی خودروهای در حال تولید باعث شفاف‌سازی در وضعیت کیفیت خودروهای داخلی شده و به رقابتی شدن بازار و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان خودرو کمک خواهد کرد.

خلخالی با بیان اینکه اگر نمرات منفی خودروهای در حال تولید به صورت شفاف و منظم منتشر شود خودروسازان نیز مجبور به ارتقای دائمی کیفیت محصولاتشان برای ایجاد رقابت‌پذیری و جذب مصرف‌کنندگان خواهند شد، تصریح کرد: اما ادامه روال فعلی و منتشر نکردن نمرات منفی خودروهای داخلی تنها باعث بی‌انگیزگی خودروسازان برای ارتقای کیفیت محصولات‌شان خواهد شد.

پیش از این ایسنا گزارش داده بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برخی از بخش‌های گزارش‌های ماهانه ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی از جمله نمره منفی خودروها را که مربوط به وضعیت شاخص‌های ۹ گانه‌ای همچون وجود سر و صدای اضافی، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعیت تزئینات داخلی، کیفیت رنگ و ایرادات بدنه خودرو است از نسخه عمومی این گزارش‌ها حذف کرده است.

در پیگیری علت این موضوع نیز شنیده شد که اعمال فشار یکی از خودروسازان کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی باعث محدود شدن گزارش‌های عمومی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی شده است.

پیش از این با ارزیابی نمرات منفی خودروهای داخلی، گزارش‌هایی درباره ایرادات کیفی خودروهای در حال تولید از جمله درباره وجود مشکل نفوذ آب و گرد و غبار در برخی خودروهای داخلی شامل "سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک (محصولات سایپا)، سمند تبریز (محصول ایران خودرو) و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (محصول خودروسازی مدیران) " منتشر شده بود.

منبع : ایسنا



نظرات