1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انبار خودروسازان خالی شد

انبار خودروسازان خالی شد

23 آبان 1394
  • 0

ثبت‌نام برای فروش اقساطی تندر ٩٠ در حالی انجام می‌شود که هم‌اکنون شرکت سایپا با مشکل تاخیر در تحویل تندر ٩٠‌های ثبت‌نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اکنون تحویل تندر ٩٠ با موعد تحویل اردیبهشت ٩٤ در حال انجام است.

آمارها تا پایان روز چهارشنبه به عدد ٥٤ هزار خودرو و در روز پنجشنبه به عدد ٨٦ هزار خودرو رسید تا در نهایت در روز جمعه قفل ١٠٠ هزار تایی خودرو شکسته شود. شاید بتوان این آمار را کم‌سابقه‌ترین فروش خودرو در دنیا دانست.

بعد از پنج روز تمامی سهمیه تعیین شده برای وام٢٥ میلیونی خودرو به اتمام رسید. آمارها می‌گوید ١١٠ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و ٩١ هزارنفر بهای ابتدای تکمیل پرونده خرید خودرو را پرداخت کرده‌اند و رسما طبق وعده خودروسازان یک ماه پس از ثبت‌نام قطعی باید خودروی مورد نظر خود را تحویل گرفته و بتوانند در خیابان‌های ایران تردد کنند.

براساس آماری که اعلام شده است، آمار فروش اعتباری خودروهای ایرانی با تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی تقریبا رکورد همه فروش‌های خودرو در دنیا را شکسته است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته، تسهیلاتی بسیار به‌صرفه‌تر از این هم بازار خودرو را تکان نمی‌دهد! البته بازار خودروهای دست دوم در روزهایی که این طرح دولتی اجرا شد کاملا به حالت کما رفت تا بازار خودرو نخستین واکنش‌های خود را به این طرح دولتی نشان دهد.

به این ترتیب کمپینی که تحت عنوان نخریدن خودروی صفر کیلومتر به راه افتاد، دیگر به تاریخ پیوسته و با فروش ٢٥ هزار خودرو در هر روز دیگر نشانی از حیات ندارد. آمارها تا پایان روز چهارشنبه به عدد ٥٤ هزار خودرو و در روز پنجشنبه به عدد ٨٦ هزار خودرو رسید تا در نهایت در روز جمعه قفل ١٠٠ هزار تایی خودرو شکسته شود. شاید بتوان این آمار را کم‌سابقه‌ترین فروش خودرو در دنیا دانست.

به عنوان مثال در ١٠ ماه ابتدایی سال جاری میلادی، پرفروش‌ترین خودروی دنیا فورد فیستا بوده است. در این مدت بیش از ٨٠ هزار دستگاه از این خودرو در کل جهان به فروش رسیده است. این در حالی است که به واسطه طرح فروش اقساطی، خودروی پراید تنها در چهار روز به فروش ٢٠ هزار دستگاه رسیده است.

براساس گزارش وزارت صنعت پس از تنها ٤ روز از آغاز طرح خرید خودرو با تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی، تا ظهر پنجشنبه ٨٦ هزار و ٤٠٠ خودرو ثبت‌نام شده است، این در حالی است که آمارهای خودروسازان حاکی از ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بی‌مشتری در پارکینگ خودروسازان است. پس از گذشت تنها ٤ روز از آغاز طرح خرید خودرو با تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی، تا ظهر پنجشنبه ٨٦ هزار و ٤٠٠ خودرو ثبت‌نام شده است.

این گزارش حاکی است در این مدت ٤٧ هزار و ٧٣٠ دستگاه خودرو از گروه صنعتی ایران خودرو و ٣٨ هزار و ٦٠٠ خودرو متعلق به گروه خودروسازی سایپا بوده است.

بنابراین گزارش، بیشترین ثبت‌نام متعلق به پراید با ٢٠ هزار دستگاه و پژو ٤٠٥ با ١٦ هزار دستگاه بوده است. براساس اعلام خودروسازان فروش خودرو در این قالب در روز جمعه نیز ادامه داشته است.

وزارت صنعت اعلام کرد در هفته آینده آمار دقیق‌تری از نوع خودروهای ثبت‌نامی، ارزش ریالی و دیگر اطلاعات مربوط به این طرح منتشر می‌شود. این در حالی است که خودروسازان برای تکمیل سبد عرضه خود محصولاتی چون تندر ٩٠ آن هم با تقاضای بالا را در طرح گنجانده‌اند که تعهدات قبلی خودروسازان برای فروش هنوز اجرایی نشده است و مشخص نیست دو خودروساز بزرگ چگونه می‌خواهند در طرح فروش فوری که البته مهلت تحویل در آن از یک ماه به دو ماه افزایش یافته، عمل کنند. هم‌اکنون ایران خودرو روزانه ١٠٠٠ دستگاه و سایپا ٨٠٠ دستگاه انواع محصول خود را تولید می‌کنند.

در این میان گویا خودروسازان که فروش خوبی داشته‌اند بنا را بر این گذاشته‌اند تا بر تعداد فروش خود بیفزایند و این‌بار به جای وعده یک ماهه وعده تحویل ٦ ماهه بدهند به این ترتیب در سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی، فروش تندر ۹۰ پارس خودرو با تحویل ۳۰ روزه به اتمام رسید و در قراردادهای جدید، زمان تحویل این خودرو ۶۰ روز تعیین می‌شود.

در سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی در قالب بسته خروج از رکود، مدت زمان تحویل تندر ٩٠ از ٣٠ روز به ٦٠ روز تغییر کرده است. قرار بود تحویل خودرو در قالب بسته خروج از رکود به صورت فوری انجام شود که حالا این مدت زمان به ٦٠ روز افزایش یافته است.

ثبت‌نام برای فروش اقساطی تندر ٩٠ در حالی انجام می‌شود که هم‌اکنون شرکت سایپا با مشکل تاخیر در تحویل تندر ٩٠‌های ثبت‌نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اکنون تحویل تندر ٩٠ با موعد تحویل اردیبهشت ٩٤ در حال انجام است.

این مساله احتمال تاخیر در تحویل به موقع خودروهای ثبت‌نام شده در طرح جدید دولت را نیز ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد خودروسازان برای اینکه سبد کاملی از محصولات‌شان را ارایه کنند اقدام به ثبت‌نام برای فروش اکثر خودروهای خود کرده‌اند تا این بحث هم مطرح نشود که طرح خروج از رکود با هدف خالی کردن خودروهای انبار شده در پارکینگ خودروسازان اجرایی شده است.



نظرات