1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. حباب بازار خودرو ترکید

حباب بازار خودرو ترکید

2 خرداد 1393
  • 0

با آغاز عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، بازار در حالی در مسیر اعتدال گام برمی‌دارد که از ابتدای فروردین کمبود عرضه بازار را حبابی کرده بود. بر همین اساس با رفع مشکلات شماره‌گذاری خودروهای داخلی، خودروسازان از ابتدای اردیبهشت نزدیک به صدهزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده‌اند. این میزان عرضه باعث از بین رفتن حباب بازار خودرو و کاهش نسبی قیمت‌ها شده است.

بازار خودرو تحت‌تاثیر عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور از حالت حبابی خارج شده و فاصله قیمت‌ها در بازار و کارخانه در حال کم شدن است.

ایران‌خودرو و سایپا طی یک ماه گذشته نزدیک به صد هزار دستگاه خودرو راهی بازار کرده‌اند، خودروهایی که تولید شده درسال قبل و امسال هستند. بر همین اساس قیمت‌هایی که تا پیش از این به‌دلیل کمبود خودرو در بازار به‌صورت حبابی در حال رشد بودند، شکسته شدند. کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار باعث شده است تا فعالان بازار این روزها را بهترین زمان خرید خودرو ارزیابی کنند.

یک فعال بازار در همین رابطه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: روی هم رفته حباب بازار ترکیده، اما نباید انتظار کاهش قیمت بیشتری را داشت. او در ادامه با اشاره به این موضوع که شایعه افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی هنوز در بازار وجود دارد و باعث شده است مشتریان انتظار افزایش قیمت داشته باشند، می‌گوید: شرایط فعلی بهترین زمان برای خرید خودرو است؛ زیرا انواع خودرو با قیمت‌هایی مناسب در بازار قابل معامله است.

بعد از انفجار حباب قیمت‌ها در بازار خودرو، محصولی مانند پژو پارس یورو4 با یک ایربگ که قیمت آن طی هفته‌های گذشته به‌صورت کاذب به 39 میلیون تومان رسیده بود، با کاهشی چشمگیر به 36 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

هرچند حباب قیمت‌ها در بازار تا حدود زیادی ترکیده، اما می‌توان مشاهده کرد که فاصله قیمت بازار و کارخانه در رابطه با برخی محصولات همچنان عمیق است. برای مثال پژو پارس با وجود کاهش قیمتی که از هفته گذشته داشته است، همچنان در بازار 6 میلیون و 500 هزار تومان گران‌تر از کارخانه فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از خودروهایی که در اردیبهشت امسال به بازار عرضه شدند محصولاتی بودند که به دلیل دارا نبودن استاندارد یورو4 و دو ایربگ در پارکینگ‌ها مانده بودند، خودروسازان این اطمینان را به مشتریان می‌دهند که عرضه آنها به بازار باز هم با حجم زیادی نسبت به سال قبل ادامه پیدا خواهد کرد؛ زیرا برنامه آنها برای تولید امسال یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو است.

اما به گفته فعالان بازار قیمت برخی خودروها در بازار بسیار به قیمت کارخانه نزدیک است. سمند سورن یکی از این محصولات است که در کارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 700 هزار تومان دارد و در بازار نیز با قیمت 36 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

زمانی مناسب برای خرید

نگاهی به بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که پژو 206 تیپ 5 طی هفته جاری با یک میلیون تومان کاهش قیمت همراه بوده است و به 38 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

مدل صندوقدار این محصول یعنی ‌V8 نیز از 40 میلیون تومان کوتاه آمده و در بازار این هفته 38 میلیون و 700 هزار تومان معامله شده است. تندر ایران‌خودرو نیز متاثر از کاهش قیمت‌ها بوده و با 500 هزار تومان افت 38 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. تندر پارس خودرو هم با همین میزان کاهش قیمت 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. می‌توان گفت کاهش قیمت تندرها با شیب آرام‌تری اتفاق افتاده است؛ به این دلیل که تولید این خودرو هنوز با مشکلاتی همراه است. مدل دنده اتومات این خودرو نیز روی قیمت 48 میلیون و 800 هزار تومان است. اما پژو 405 بنزینی نیز با کاهشی نیم میلیون تومانی به قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان رسید و مدل دوگانه‌سوز آن هم روی 29 میلیون و 700 هزار تومان باقی ماند.

سمند ال.ایکس نیز خودرویی است که در مدل یورو 2 خود قیمتی برابر با 30 میلیون تومان و در مدل یورو4 نیز 31 میلیون تومان قیمت دارد که از افت 800 هزار تومانی این خودرو حکایت دارد.

رانا نیز از هفته گذشته روی 34 میلیون و 500 هزار تومان مانده است. اما نگاهی به قیمت محصولات سایپا نشان می‌دهد که قیمت این محصولات در بازار نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. حسن فروزانمهر، مدیر فروش سایپا در رابطه با چرایی ثبات قیمت محصولات این شرکت با وجود افزایش عرضه و این ادعا که قیمت‌ها در بازار تا 15 درصد کاهش داشته‌اند، می‌گوید: در حال حاضر محصولات سایپا به‌صورت یورو4 عرضه می‌شوند بر همین اساس قیمت‌های فعلی محصولات سایپا در بازار در مقایسه با قیمت‌های یورو4 محصولات بسیار کاهش یافته است.

این گفته فروزانمهر در حالی است که برای مثال پراید 132 یورو4 که در کارخانه قیمتی برابر با 18 میلیون و 300 هزار تومان دارد، در بازار 2 و نیم میلیون تومان گران‌تر قابل فروش است.

اما همان‌طور که اشاره شد قیمت محصولات سایپا در مدل‌های یورو2 در بازار ثابت بوده است. پراید 111 طی هفته جاری روی قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان باقی ماند. مدل‌های 131 و 132 نیز به ترتیب 19 میلیون و 500 و 18میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. تیبا نیز طی این هفته در مدل یورو4 خود 23 میلیون و 600 هزار تومان قیمت داشته که قیمت کارخانه‌ای آن 22 میلیون و 500 هزار تومان است.

خودرویی مانند مگان فول آپشن هم که تولید آن مدت‌هاست متوقف شده است، در بازار قیمتی برابر با 94 میلیون تومان دارد. نیسان تیانا نیز دیگر خودرویی است که خط تولید آن متوقف است و به همین دلیل قیمت آن نیز با افزایش دیگری همراه شده و به 150میلیون تومان رسیده است.

خودروسازان در حالی تلاش دارند با افزایش عرضه به بازار فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار را از بین ببرند که به نظر می‌رسد تاکنون فقط موفق به شکستن حباب بازار شده‌اند.


حال باید دید با افزایش تولید خودروسازان، فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه به معنای واقعی کم خواهد شد؟


نظرات