1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا ارزان‌ترین خودروی دنیا واقعاً در ایران تولید می‌شود؟

آیا ارزان‌ترین خودروی دنیا واقعاً در ایران تولید می‌شود؟

18 آبان 1393
  • 18

«از پراید ارزان‌تر در دنیا پیدا نمی‌کنید» این شاه بیت صحبت‌های مدیران صنعت خودرو در سال‌های اخیر است هر گاه برای کاهش قیمت خودرو تحت فشار قرار می‌گیرند. استدلال هم روشن است؛ پراید با قیمت فعلی ارز حدود ۶۱۲۰ دلار قیمت دارد و با چنین قیمتی نمی‌توانید خودرویی مانند پراید در جهان پیدا کنید پس پراید را نمی‌شود از این ارزان‌تر فروخت.

در این زمینه که پایین بودن قیمت یک خودرو امری کاملاً نسبی است و پراید باید با بازاری که در آن فروخته می‌شود و درآمد سرانه خریداران آن مورد مقایسه قرار گیرد پیش‌تر صحبت کرده‌ایم و اینکه به عنوان نمونه یک کارگر و یا کارمند متوسط باید حدود دو سال درآمد خود را برای خرید این خودرو بپردازد اما در آمریکا به عنوان نمونه یک راننده اتوبوس با نیمی از درآمد یکسال خود می‌تواند یک دستگاه مزدا۳ خریداری کند.

اما این بار قصد داریم هزینه تولید خودرو در ایران را از منظری دیگر بررسی کنیم تا مشخص شود بخشی از ارزان بودن پراید به دلیل نیروی کار ارزن قیمتی است که در اختیار دارند.

هزینه ۳۰ برابری کارگری برای خودروسازان اروپایی

در اینکه پراید در مقایسه با دیگر خودروهای تولید شده در سطح جهان خودروی ارزانی به شمار می‌رود شکی نیست اما در این میان نباید از نقش موثر ارزان بودن نیروی کار ایرانی نسبت به نیروهای کار مشابه در خارج از کشور غافل شد، امری که باعث می‌شود خودروهای تولید شده در ایران هزینه تولید پایین‌تری نسبت به خودروهای تولید شده در بسیاری از کشورهای جهان داشته باشند. این هزینه پایین ناشی از شرایط اقتصادی و سطح پایین دستمزدها است و به این ترتیب پراید و دیگر خودروهای کشور را کارگرانی می‌سازند که مزد ارزانی می‌گیرند و از این نظر نمی‌توان به ارزان بودن پراید به عنوان ارزان‌ترین خودروی جهان استناد کرد.

به عنوان چند نمونه مقایسه‌ای شاید بد نباشد از آمریکا آغاز کنیم. براساس آمار اداره کار آمریکا، کارگران صنعت خودروسازی این کشور در سال ۲۰۱۳ به طور متوسط ۲۱ دلار در هر ساعت دستمزد دریافت کرده‌اند که با نرخ تبدیل ارز در بازار آزاد معادل بیش از ۶۸ هزار تومان در هر ساعت است. این رقم البته برای بعضی از کارگران عضو اتحادیه قدرتمند UAW که پیش از سال ۲۰۰۷ میلادی به استخدام خودروسازان در آمده‌اند به ۳۸ دلار در هر ساعت نیز می‌رسد که معادل بیش از ۱۲۰ هزار تومان برای هر ساعت کار است. به سوی دیگر اقیانوس اطلس می‌آییم، جایی که نرخ دستمزدها در کشورهای اروپایی حتی بالاتر از آمریکای شمالی است جایی که به عنوان نمونه فولکس‌واگن ناچار است برای هر ساعت کار به نیروی کار خود در کشور آلمان معادل ۶۷ دلار پرداخت کند که معادل بیش از ۲۰۰ هزار تومان در هر ساعت است. اکنون همه این اعداد را در کنار حدود ۴۰ ساعت کار در هفته و چهار هفته در ماه قرار دهید تا رقم پرداختی خودروسازان بین‌المللی به کارگران خطوط تولیدی مشخص شود.

اکنون شاید زمان مناسبی است به ایران بازگردیم، جایی که در مقایسه با آلمان، کارگران خطوط تولیدی با حقوق «یک ساعت» کارگر آلمانی، «یک هفته» کار می‌کنند! کارگران تازه استخدام شده در خطوط تولیدی خودروسازان کشور حقوق ماهیانه‌ای کمتر از یک میلیون تومان دارند و به ندرت با افزودن ساعات اضافه کاری و آکورد و پاداش‌هایی از این دست رقم پرداختی به آن‌ها به بیش از یک میلیون تومان در ماه می‌رسد. وضعیت برای کارگران با سابقه خطوط تولیدی هم چندان بهتر نیست و به این ترتیب کارگران ایرانی با حقوقی در حدود ۶۰۰۰ تومان در هر ساعت مشغول تولید خودرو هستند که یک سی و سوم حقوق کارگر آلمانی و کمتر از یک دهم متوسط حقوق کارگر آمریکایی است.

با چنین اختلافی، طبیعتاً محصول تولیدی نیز ارزان‌تر خواهد بود و هر چند سهم هزینه‌های نیروی کار در تولید مستقیم یک خودرو چندان بالا نیست، اما در هر صورت نمی‌توان آن را نادیده گرفت ضمن آنکه این هزینه‌های تولید پایین در بخش قطعه‌سازی نیز وجود دارد.

البته در این مقایسه نباید کارآیی خطوط تولید خودروسازان ایرانی و خودروسازان جهانی و تیراژ بالاتر خطوط تولیدی خودروسازان بین‌المللی را نیز نادیده گرفت که باعث می‌شود هزینه هر ساعت کار پرسنل خطوط تولیدی (و به طور عمومی پرسنل هر شرکت) در تعداد بالاتری خودرو سرشکن شود، امری که متأسفانه در کشور ما به دلیل راندمان پایین نیروی انسانی و خطوط تولیدی، باعث افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان داخلی می‌شود هر چند بخشی از این مسأله (جدای از محدودیت‌های گاه و بی‌گاه تولید و البته محدودیت در تعدیل نیروی انسانی) به مدیریت منابع در شرکت‌های داخلی و عدم بهره‌گیری از روش‌های تولید کارآمد روز صنعت خودروسازی باز می‌گردد.

کارگرانی ارزان‌تر از چین!

در مقایسه میان هزینه پرسنل تولیدی در ایران و دو قطب خودروسازی جهان، آلمان و آمریکا مشخص شد خودروسازان کشورمان خودروهای ارزان را با نیروی کار «بسیار ارزان» تولید می‌کنند. البته شاید با توجه به آنکه شرایط رفاهی و اقتصادی این دو کشور در وضعیت بسیار بهتری نسبت به ایران قرار دارد عده‌ای چنین مقایسه ای را نادقیق بدانند و به همین دلیل شاید بد نباشد در مقام مقایسه به سراغ چین برویم، کشوری که بیش از هر چیز به دلیل نیروی کار ارزان قیمت شناخته می‌شود و به همین دلیل است که تقریباً تمامی شرکت‌های چند ملیتی، بخشی از تولیدات خود را به این کشور منتقل کرده‌اند و در این میان خودروسازان نیز برای بهره‌گیری از این نیروی کار ارزان و البته بازار بزرگ خودروی این کشور سال‌ها است خطوط تولیدی پر قدرتی در این کشور دارند. اما در کمال تعجب، کارگران صنعت خودروسازی چین نیز دستمزدهای بیشتری از کارگران خطوط تولیدی در ایران می‌گیرند!

باورش دشوار است اما متوسط درآمد کارگران خطوط تولیدی در کشور چین در سال گذشته میلادی معادل ۲٫۱۷۸ دلار برای هر ساعت کار بوده که با نرخ فعلی ارز در بازار آزاد معادل بیش از ۷ هزار تومان است که از کارگران خطوط تولیدی در کشورمان بالاتر است و این در حالی است که شرکت‌هایی چون فولکس‌واگن، چهار برابر این مبلغ را به کارگران خطوط تولیدی خود در کشور چین پرداخت می‌کنند تا مشخص شود مدیران صنعت خودروسازی کشورمان پرسنلی در اختیار دارند که حتی از کارگران چینی هم دستمزدهای پایین‌تری می‌گیرند!

در چنین شرایطی شاید عنوان کردن ارزان بودن خودرویی با فناوری بیش از سه دهه پیش، با ظاهری که در تمام این سال‌ها تنها «بزرک» شده است، با امکاناتی که این روزها در صنعت خودروسازی جهان از کف انتظارات خریداران هم پایین‌تر است و با ایمنی پایین در تصادفات آن هم در شرایطی که توسط کارگرانی تولید می‌شود که حتی از کارگران چینی هم ارزان‌تر هستند، بیش از آنکه توانایی‌های مدیریتی مدیران صنعت خودروسازی کشورمان را به نمایش بگذارد، نشان‌دهنده موقعیت بی‌نظیری است که شرایط این روزهای اقتصادی و صنعتی کشورمان در اختیارشان گذاشته است.


منبع dkmag.net


نظرات

  • خداوردی خداوردی (21 آبان 1393 ساعت 21:28)

    ما به ریال حقوق می گیریم به دلار خرج می کنیم ناراحت نباشید وبراب بهبود اوضاع دعاکنید

  • مکانیکا مکانیکا (19 آبان 1393 ساعت 22:40)

    شوما تا حالا دیدی یه فرغون قیمتش 6120$ باشه!

  • ماشین فقط المانی ماشین فقط المانی (19 آبان 1393 ساعت 20:57)

    نتیجه گیری نهایی : ایران جای زندگی نیست یا حداقل جای زندگی کردن انسانهای درستکار و شرافتمند نیست که اگر اینگونه افراد در ایران زندگی کنند از لحاظ اقتصادی و روانی نابود میشن !!

    مسعود معمر مسعود معمر (20 آبان 1393 ساعت 21:13)

    من با نظر شما موافق نیستم .
    به قول طرف اینجا قطعه ای از بهشت است .
    حالا این بهشت رو برات توصیف می کنم : یه آرزو کن خوب حالا سگ دو بزن تا بهش برسی :)

  • سجاد قرقی سجاد قرقی (19 آبان 1393 ساعت 19:07)

    اولا که پراید ماشینی جز فرقون نیست،ثانیا قیمت واقعی پراید با توجه به درآمد اقشار متوسط رو به پایین ایرانی ها حداکثر باید 4 میلیون تومان باشد.
    واقعا متاسفم برا ی خودمون...

  • سیاوش میلانیان سیاوش میلانیان (19 آبان 1393 ساعت 17:38)

    وقتی تو آمریکا خودروهای کره ای طرفدار نداره چون موقع فروش کلی افت قمیت داره اونوقت ما باید واسه خریدن تکنولوژی 25 سال پیش کره دو سال پول پس انداز کنیم ،تا اگر تو این دو سال قیمتش فرقی نکرد ،که اونم محاله، بتونیم بخریم

  • جرمی جرمی (19 آبان 1393 ساعت 16:26)

    البته باید در نظر گرفت چندین سازمان غیر مرتبط با خودرو سازی در کنار این صنعت نون میخورند که این امر در کشورهای که نامشان قید شد محال است!!!!!!!!!!

  • ام اچ بی ام اچ بی (19 آبان 1393 ساعت 15:28)

    البته این رو هم باید گفت که کار مفید کارگرای آن ور آب در روز بسیار بیشتر از کار مفید کارگران در ایران است.

    مسعود معمر مسعود معمر (20 آبان 1393 ساعت 21:15)

    برادر من تو ایران کار نیست که حالا کار مفیدش برسه به 8 ساعت . تو ایران باید هفته ای حساب کنی

  • محمدماجد محمدماجد (19 آبان 1393 ساعت 15:26)

    ممنون

  •  گرنجور گرنجور (19 آبان 1393 ساعت 12:40)

    حالا که اینطوره بریم چین کمکشون خودرو تولید کنیم بفرستیم ایران!

  • حسین معمار حسین معمار (19 آبان 1393 ساعت 10:16)

    ینی واقعا واقعا واقعا خجالت آوره...اقتصاد ایران رو با چین مقایسه میکنید؟اقتصاد ایران رو با افغانستان هم نباید مقایسه کنید.واقعا تو فلاکت داریم میگزرونیم که اینا بیان به ما بگن پراید ارزون ترینه..د آخه همین پرایدم که از خودتون نیست.کره بدبخت اومد یه غلطی کرد پراید رو طراحی کرد بعد حتما باید بیاد بگه غلط کردم دست از سرش بردارین ؟
    بابا ولمون کنید شما رو به هرچی میپرستید

    ماشین فقط المانی ماشین فقط المانی (19 آبان 1393 ساعت 20:46)

    جهت اطلاع خدمتون عرض میکنم ....پراید رو کره ای ها نساختن و کره ای هم نسیت !! بلکه یک ماشین امریکایی از کمپانی فورد است که نام اصلیش فورد فستیوا هست که بعدش این ماشین با خط تولیدش به کره فروخته میشه و در نهایت به کره ای ها هم از خسنه شدن به ایران فروختن !!

  • علی فلاحت علی فلاحت (19 آبان 1393 ساعت 09:21)

    با سلام
    دقیقا باهاتون موافقم به همین دلیل یکی می شه فولکس واگن و یکی می شه ارابه مرگ تفاوت از زمین تا آسمان است ای کاش به جای اینکه به فکر ........... بودیم اندکی به فکر کارگران عزیز و کارمندان دولت بودیم که با حدقل دستمزد دارند خودشون رو زنده نگه می دارند مطمئننا با افزایش دستمزد باعث می شه اون بنده خدا بهتر به کار به قول معروف دل بده ولی با این دستمزد ها معلومه این ارابه های مرگ چی هستند

  • کینگ بنز کینگ بنز (18 آبان 1393 ساعت 23:46)

    البته باید دستگاه ها و ربات های موجود در کشور و ربات های موجود در دنیا رو نیز در نظر بگیرید راندمان اونا خیلی بالاتر هستش چون اکثریت اعمال رو با ربات ها انجام می دن.

  • یوونتوس یوونتوس (18 آبان 1393 ساعت 21:08)

    امیدوارم یه روزی برسه که حق این کارگرای مظلوم ما از ظالما گرفته بشه.

  • مهدی صا مهدی صا (18 آبان 1393 ساعت 20:40)

    عالی بود

  • مسعود معمر مسعود معمر (18 آبان 1393 ساعت 19:29)

    شما به پراید میگید ماشین من که میگم گاری یه خودروی یورو 2 محصولی واسه بیست و چند سال قبل قدرت موتور 1300 سی سی با 48 اسب بخار هه این حرف شما عین جوک سال می مونه این مطلب رو باس تو fun نسیم پخش کنن .
    یه گاری با این مشخصات کجاش ارزونه آخه , شما باید بر اساس درآمد کارگران اون کشور محاسبه کنید نه بر اساس دلار و همین طوری .
    کارگری که تو آمریکا ماهی 8000 دلار میگیره با کارگری که تو ایران ماهی 2 میلیون میگیره . کارگر آمریکایی سر ماه یه کرولا میگیره با اون امکانات ولی کارگر ایرانی باید یک سال پس انداز کنه و از شکمش بزنه تا یه گاری بگیره .
    کارگر آمریکایی اگه تصادف کنه میره بیمارستان ولی کارگر ایرانی بنده خدا میره بهش زهرا بلند صلوات