1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. رضایت مشتریان ایرانی از خودروهای چینی بیشتر شد

رضایت مشتریان ایرانی از خودروهای چینی بیشتر شد

4 مرداد 1393
  • 1

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران چندی پیش نتیجه نظرسنجی خود از مشتریان در زمینه میزان رضایت از کیفیت خودروهای سواری عرضه شده در بازار ایران در شش ماهه دوم سال گذشته را منتشر کرد.

نکته قابل توجه در رده‌بندی منتشر شده، بیشتر بودن رضایتمندی مشتریان از خودروهای چینی است که کیفیت کمتری نسبت به خودروهایی که رضایتمندی کمتر مشتریان را به خود جلب کرده‌اند، داشته‌اند.به عنوان مثال در این نظرسنجی خودروی ام وی ام 110 در حالی 660 امتیاز از مجموع هزار امتیاز رضایت مشتریان را کسب کرده که میزان رضایت مشتریان از انواع مدلهای خودروی پراید به طور میانگین 620 بوده است.با این حال نگاهی به رده‌بندی کیفی منتشره از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد که میزان نمره منفی خودروی ام وی ام 110 در آخرین رده‌بندی حضور داشته در آن بیشتر از انواع خودروهای پراید بوده است.

همچنین در این نظرسنجی مشتریان رضایت بیشتری از خودروی ام وی ام 315 نسبت به خودروهای دیگری چون سمند، رانا، پژو 405 و پژو پارس داشته‌اند. این در حالی است که براساس جدیدترین رده‌بندی کیفی صورت گرفته، میزان نمره منفی خودروی ام وی ام 315 بیشتر از تمام خودروهای یاد شده بوده است.خودروی ام وی ام x33 نیز در حالی 701 امتیاز از هزار امتیاز رضایت‌مندی مشتریان را کسب کرده که میزان رضایت‌مندی مشتریان از خودروی تندر 90 معادل 730 امتیاز بوده است. در این زمینه نکته قابل توجه آن است که براساس رده‌بندی‌های کیفی، میزان نمره منفی ام وی ام x33 معادل 63.9 و میزان نمره منفی تندر 90 معادل 21 است.

براین اساس کیفیت ام وی ام x33 یک سوم خودروی تندر 90 است اما براساس نظرسنجی صورت گرفته مشتریان معتقدند که تندر 90 تنها در حد 29 امتیاز با کیفیت‌تر از ام وی ام x33 است.نکته جالب توجه دیگر آن است که کیفیت ام وی ام x33 در حالی حدود یک سوم کیفیت تندر 90 است که قیمت این خودرو در بازار حدود 63 میلیون تومان و قیمت خودروی تندر 90 حدود 40 میلیون تومان است.بررسی نظرسنجی صورت گرفته از مشتریان در زمینه کیفیت خودروهای سواری عرضه شده در بازار ایران در شش ماهه دوم سال 92 نشان می‌دهد که در رابطه با دیگر خودروهای چینی مونتاژی در کشور مانند جک و لیفان X60 نیز این وضعیت به چشم خورده و مشتریان رضایت بیشتری از خودروهای چینی بی‌کیفیت‌تر نسبت به خودروهای داخلی با کیفیت‌تر داشته‌اند.در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که علت این پدیده، توجه بیشتر مشتریان به ظاهر خودرو نسبت به کیفیت آن است.

شهرام آزادی می‌گوید: معمولا خریداران خودروهای سواری بیشتر به ظاهر خودرو توجه می‌کنند تا کیفیت فنی و قطعات آن.

وی با بیان این‌که خودروهای چینی ظاهر مناسب‌تری نسبت به برخی از خودروهای تولیدی در داخل کشور دارند، خاطرنشان می‌کند: با این حال واقعیت آن است که کیفیت این خودروها در مقایسه با خودروهای داخلی کمتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح می‌کند: ‌خودروهای چینی به سرعت مستهلک شده و به اصطلاح از ریخت می‌افتند از آن سو نیز میزان خرابی آن‌ها نسبت به خودروهای مناسب تولید داخل بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال کیفیت خودروهای شاسی بلند چینی مونتاژی در کشور کمتر از خودروهای با کیفیت داخلی چون تندر 90 است اما مشتریان به صرف رانندگی با یک خودروی شاسی بلند به این موضوع توجه نکرده و میزان رضایت آنها از شاسی بلندهای چینی تفاوت معناداری با خودروی با کیفیتی چون تندر90 ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: برخی از خودروهای چینی عرضه شده در کشور سابقه کمتری در بازار ایران داشته و به دلیل جدید بودن ظاهرشان، رضایت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی که سال‌هاست در کشور تولید می‌شوند کسب می‌کنند.

آزادی خاطرنشان می‌کند: بنابراین بیشتر مشتریان توجهی به مسائل کیفی و از جمله رده‌بندی‌های کیفی منتشره درباره کیفیت خودروها نداشته و بیشتر براساس ظاهر خودرو و به اصطلاح شیک بودن ظاهری آن قضاوت می‌کنند.




نظرات

  •  آکتروس آکتروس (18 مرداد 1393 ساعت 17:18)

    خودروهای چینی از امکانات رفاهی بالایی برخوردار هستند و ایرانی ها فقط به امکانات بالای خودرو اهمیت داده و نسبت به قدرت موتور و کیفیت قطعات بی اهمیت هستند.
    بطور مثال موتور mvm315 روی x33 که فقط مدل شاسی بلنده در حالیکه شاسی بلند نیست قرار گرفته و با این حال بازهم میان ایرانی ها محبوبیت زیادی داره.
    خرید این نوع خودروها باعث ضربه به تولید داخل و درنهایت ضربه به اقتصاد کشوره.
    الان درحال حاضر بهترین خودروی تولیدی ایران در شرکت ایران خودرو ، پژوپارس ELX هست که ارزش خریدن رو داره.
    حالا بازم برید خودروی چینی بخرید.
    حرف آخرم اینه که ایرانی ها ظاهربین و ظاهر پسند هستند که با این کارشون هیچ وقت به جایی نمیرسند.