1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کارآمد ترین مدل سمند کدام است؟

کارآمد ترین مدل سمند کدام است؟

14 بهمن 1393
  • 3

 کارآمد ترین مدل سمند کدام است؟

به دنبال درخواست خوانندگان محترم و تصویب شورای سیاست‌گذاری بر درج مشخصات خانواده محصولات با کد کلاس‌های متفاوت به صورت دوره‌ای که با هدف آشنایی بیش‌تر مخاطبان با آخرین تغییرات در خودروهای تولیدی شرکت های ایرانی صورت می‌گیرد، این هفته تصمیم گرفتیم تا به بررسی خانواده خودروهای سمند و سورن بپردازیم. این خودروها که گستره و تنوع زیادی دارن دو از محبوبیت بالایی در میان عموم مردم برخوردارند، به نمادی از خودروهای داخلی ایمن، قابل اعتماد و همه‌پسند تبدیل شده‌اند.

امیدواریم مطلب حاضر نیز مورد استفاده و قبول شما قرار گیرد.

پس از گذشت سه دهه از تولید پیکان ( ساخت شرکت تالبوت انگلیس ) و عدم قابلیت ارتقا در شکل ظاهری و فنی آن، نیاز مبرم به طراحی و ساخت خودرو جدید و کاملا متفاوتی نسبت به پیکان مد نظر قرار گرفت. لذا شرکت ایران خودرو در راستای پیشبرد اهداف سازندگی کشور و ایجاد توان رقابت با شرکت های خودروساز خارجی، با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی در مرکز تحقیقات ایران خودرو، نمونه هایی از اولین خودرو ملی را با نام سمند طراحی و تولید کرد.

»سمند« از مزایایی همچون قطعات یدکی ارزان و در دسترس، ایمنی بالا به دلیل برخورداری از بدنه مستحکم و تجهیزات ایمنی، راحتی سرنشینان با صندلی های طراحی شده متناسب با ویژگیهای بدنی آنها، ابعاد مناسب برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق و صندوق عقب و نیز فرمان پذیری خوب به ویژه در جاده های پر پیچ و خم برخوردار است. طبق نظرسنجی از خریداران، این خودرو توانسته بسیاری از انتظارات مشتریان را برآورده سازد.

در سال 1383، شرکت در راستای ارتقای محصول سمند اقدام به بهبود و مجهزتر کردن این خودرو، بانام »سمند LX « کرد. ایرانخودرو ضمن انجام بهبودهایی در بدنه خودرو و تغییراتی در ظاهر آن، تجهیزات و امکانات بیشتری برای این خودرو لحاظ نمود. امروزه سمند LX با بهره مندی از ایمنی بالا و امکانات مناسب به یکی از محبوبترین خودروهای ایران و حتی برخی از کشورهای هدف صادراتی شده است.

در سال 1386، ایران خودرو برای آندسته از مشتریان که خواهان محصولی مدرن تر و با ایمنی بالاتر بودند، اقدام به طراحی محصول جدیدی با نام »سورن« و سپس »سورن ELX « کرد. برخورداری از طراحی جدید و زیبا در داشبورد و رودری ها به همراه مجهز شدن این خودرو به سیستم عیب‌یابی هوشمند ) مولتی پلکس ( باعث شده تا سورن ELX از ابتدای عرضه، محبوبیت لازم برای کسب سهم از بازار را به دست آورد.

کلید ورود به بازارهای صادراتی، موفقیت در تست های ایمنی است و سورن ELX توانسته آزمون هایمختلف ایمنی را با سربلندی پشت سر بگذارد و تاییدیه موسسه »ایدیادا«ی اسپانیا را که یکی از معتبرترین مراکز تست خودرو است، اخذ کند. سورن ELX حاصل سالها تجربه مهندسان ایرانی در تولید خودروی ملیاست که با مجهز شدن به آخرین تکنولوژی های روز دنیا هم اینک در معرض انتخاب مشتریان ایرانی قرار داده شده است.

تولید و عرضه حدود یک میلیون دستگاه از خودروهای خانواده سمند در طی یک دهه، نشان دهنده استقبال مشتریان از این خانواده خودرو است. خانواده سمند در حال حاضر در سه گروه SE ، LX بنزینی و گازسوز و نیز سورن ELXتولید و عرضه میشوند.

قوای محرکه

پیشرانه های به کار رفته در خودروهای خانواده سمند شامل دو نوع موتور زیر است:

XU7 بنزینی و گازسوز

EF7 بنزینی و پایه گازسوز

در حال حاضر پیشرانهXU7 در خودروهای سمند SE و LX و سورن ELX مورد استفاده قرار میگیرد و از پیشرانه EF7 نیز در سمند LX و سورن ELX استفاده میشود.

سامانه‌های الکترونیکی

سیستم های الکترونیکی به‌کار رفته در خانواده سمند به طور کلی سه نوع به شرح زیر است:

سامانه الکترونیکی ساده

سامانه هشداردهنده الکترونیکی گویا سامانه هشداردهنده مالتی پلکس در حال حاضر نوع اول در سمند اسایی، نوع دوم در برخی از انواع سمند LX و نوع سوم نیز در سورن ELX و برخی تیپ های سمند LX عرضه میشود.

تیپ‌بندی

کلاس بندی محصولات سمند LX و سورن ELX به شرح زیر است.

سمند‌ ال‌ایکس :

1- سمند ال ایکس با موتور ایکس‌یو7 بنزینی ( کد کلاس2 )293- سمند ال ایکس با موتور ایکس‌یو7 دوگانه سوز ( کد کلاس 3 )298- سمند ال ایکس با موتور EF7 بنزینی (کد کلاس4 ) 292 - سمند ال ایکس با موتور ایی اف7 پایه گازسوز ( کد کالس291 )

سورن ELX :

1- سورن ELX با موتور ایکس‌یو7 بنزینی ( کد کلاس2 ) 554- سورن ELX با موتور ایی اف7 بنزینی (کد کلاس575) به مهمترین تفاوت های موجود در تجهیزات و آپشن های خودروهای مختلف خانواده سمند، در زیر اشاره شده است:

امکانات خاص سمند‌ LX نسبت به سمند SE :

تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو

تنظیم برقی آیینه های جانبی با حسگر دماسنج

چراغ مه شکن جلو

آنتن اکتیو

دسترسی به صندوق از داخل اتاق

چراغ نقشه خوان

حسگر دنده عقب (سامانه کمک پارک)

بازکن در صندوق از داخل اتاق و از روی سوییچ

شیشه بالابر برقی درهای عقب

کارت طلایی سه ستاره

امکانات خاص سورن ایی‌ال‌ایکس نسبت به سمند ‌ال‌ایکس:

سیستم تهویه اتوماتیک

کیسه هوای سمت راست (در برخی تیپ های سمند نیز وجود دارد )

سیستم برقی هشداردهنده هوشمند مالتی پلکس

ترمزهای عقب دیسکی

آیینه های جانبی راهنمادار

زه های همرنگ بدنه

قابلیت تنظیم چراغهای جلو از داخل

بلندگوهای توییتردار

چراغ های عقب LED

 کارآمد ترین مدل سمند کدام است؟

 کارآمد ترین مدل سمند کدام است؟

 کارآمد ترین مدل سمند کدام است؟



نظرات

  • ali ali (13 بهمن 1398 ساعت 11:39)

    پیشرانه EF7 حاصل همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان بوده و در مقایسه با پیشرانه‌هایی همچونXU7 یا TU5 از تکنولوژی ساخت و کیفیت بالاتری برخوردار است

  • محمد آقا محمد آقا (14 بهمن 1393 ساعت 20:53)

    "این خودروها که گستره و تنوع زیادی دارن دو از محبوبیت بالایی در میان عموم مردم برخوردارند، به نمادی از خودروهای داخلی ایمن، قابل اعتماد و همه‌پسند تبدیل شده‌اند"
    چی ؟؟ اینایی که گفتی راجب سمند بود ؟؟
    واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • آفرین آفرین (14 بهمن 1393 ساعت 07:04)

    مشخصات خیلی خوبه ولی وقتی چند ماه سوار شدی و توی سرازیری خرج افتاد بشدت دور میگیرد و دیگر کسی جلودارش نیست