1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نیاز جمهوری آذربایجان به خودروهای ایرانی

نیاز جمهوری آذربایجان به خودروهای ایرانی

1 مهر 1395
  • 1

به نقل از سازمان توسعه تجارت جعفر سرقینی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی مشکلی در فروش خودروهای ایرانی در کشور آذربایجان وجود ندارد؛ چراکه متوسط قیمت خودروهای ایرانی متناسب با توانمندی طیف وسیعی از مردم آذربایجان است.

وی افزود: اگرچه بسیاری از خودروسازهای جهان هم اکنون در آذربایجان حضور جدی دارند اما مردم متناسب با درآمدهای خود خرید می‌کنند و مشکلی در این باره وجود ندارد. سرقینی با بیان اینکه دو ماه پیش کلنگ ساخت کارخانه ایران خودرو در آذربایجان از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت زده شده، گفت: این کارخانه در فاز اول فعالیت خود ،نخستین اتوموبیل‌ها مونتاژ شده را در می ۲۰۱۷ وارد بازار آذربایجان می‌کند و پس از تکمیل و توسعه، در انتهای فاز سوم قطعه‌سازی هم در این کشور انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بی‌شک حضور خودروسازها می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبود روابط دو کشور داشته باشد چراکه به دنبال آنها، پای بسیاری از صنایع وابسته از جمله قطعه‌سازها به این کشور باز خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در زمینه فولاد نیز زمینه همکاری بین دو کشور فراهم است و مسئولان آذربایجان هم برای همکاری بیشتر اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی بحث معافیت گمرکی، معافیت مالیاتی و تخفیف در تحویل زمین و … مطرح شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: در بخش مس و طلا هم شرایط همکاری بین دوکشور وجود دارد و ایرانی‌ها از گذشته صنعت مس و طلای آذربایجان را در دست داشته‌‌اند اما این همکاری‌ها بیشتر به صورت شخصی انجام می‌شده که امیدواریم بتوانیم آن را در قالب همکاری رسمی و حضور شرکت‌های ایرانی تبدیل کنیم.

سرقینی افزود: با توجه به توانمندی ایران در صنایع دارویی، فولاد، فلزات غیرآهنی، صنایع غذایی، صنایع لاستیک‌سازی، زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی در آذربایجان وجود دارد، چراکه در این حوزه‌ها صاحب تکنولوژی هستیم، در صادرات خدمات فنی، مهندسی، طرح‌های توسعه آب و فاضلاب، برق و الکترونیک و نفت و گاز و معادن هم شرایط همکاری روزافزون دو کشور فراهم است.

سرقینی با بیان اینکه تجارت ایران و آذربایجان هنوز به حد مقبول نرسیده است، اظهار داشت: اگرچه آمار تجاری نشان‌دهنده رشد ۷۰ درصدی روابط تجاری دو کشور در ۷ ماهه سال جاری میلادی است اما این میزان هنوز در حد ۳۰۰ میلیون دلار است که در خور توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها تجاری دو کشور نیست.
سرقینی در ادامه با اشاره به مشترکات ایران و آذربایجان، گفت: دو کشور آداب و رسوم، فرهنگ، دین و مذهب مشترک دارند و به دلیل همین علقه‌های فرهنگی مردم آذربایجان از ایران و محصولات کشورمان استقبال می‌کنند، و شرکت‌های ایرانی همانطورکه در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند باید در آذربایجان هم حضور جدی داشته باشند.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر چه بسیاری از کشورها مانند ترکیه زودتر از ما وارد بازار آذربایجان شده‌اند اما باید برای کسب سهم از بازار این همسایه شمالی با رقبای خود بجنگیم.
سرقینی در پایان دومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه را نسبت به دوره قبل از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان، سطح کیفی برگزاری نمایشگاه، تنوع حضور شرکت‌ها و… مثبت ارزابی کرد و گفت: امیدوارم شرکت‌‌های ایرنی در جریان این نمایشگاه بتوانند با همتایان آذری خود همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، دومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه در باکو با حضور ۵۴ شرکت فعال ایرانی در حوزه‌های صنعت ساختمان، تجهیزات صنایع نفت و گاز، سازه‌های مهندسی، پروژه‌های فنی ـ مهندسی، توسعه شهری و ساخت‌وسازها، راه‌سازی، پل‌سازی، آسفالت، انتقال لوله‌های نفت وگاز، صنعت پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سنگ و شیشه در فضایی حدود دوهزار مترمربع دوشنبه ۲۹ شهریورماه سال ۱۳۹۵ در باکو اکسپو سنتر گشایش یافت.
این نمایشگاه تا ۳۱ شهریورماه دایر است.

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • ناشناس ناشناس (2 مهر 1395 ساعت 09:52)

    اونا دیگه چقدر بدبخت هستن که تشنه ماشین ایرانی هستن