1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. برنامه وزارت صنعت برای ادغام خودروسازان و قطعه‌سازان

برنامه وزارت صنعت برای ادغام خودروسازان و قطعه‌سازان

7 خرداد 1396
  • 0

وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را برای ادغام خودروسازان و قطعه‌سازان در نظر گرفته است.

یکی از مشکلات صنعت خودرو و به‌ویژه صنعت قطعه ایران کوچک بودن بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه است. این موضوع باعث افزایش قیمت و هزینه‌های تولید خودرو و قطعات، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش تحقیق و توسعه و انتقال فناوری و در نتیجه پایین بودن کیفیت برخی قطعات و در نتیجه خودروهای تولیدی شده است.

 برنامه وزارت صنعت برای ادغام خودروسازان و قطعه‌سازان

این موضوع در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو مدنظر قرار گرفته و راهکارهایی در این زمینه تعیین شده است. در بخشی از برنامه راهبردی صنعت خودرو با عنوان "توسعه همکاری‌های بین بنگاهی" راهکارهای زیر برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده است:" ایجاد مجموعه‌سازان بزرگ در تولید قطعات و مجموعه‌های رقابت‌پذیر با تاکید بر ادغام و تجمیع جهت دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید و توسعه متوازن صنعت قطعه‌سازی به میزان حداقل پنج قطعه‌ساز بزرگ در مقیاس جهانی، ایجاد حداقل سه خودروساز بزرگ در مقیاس جهانی با تاکید بر ادغام و تجمیع شرکتهای خودروساز با شرکتهای داخلی و خارجی، خرید سهام یا سرمایه‌گذاری در سایر بنگاه‌ها برای کسب فناوری و تولید تجهیزات پیشرفته، ایجاد شرکتهای مشترک بین تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه، تحقیق و توسعه، صادرات و فعالیتهای دارای ارزش افزوده بیشتر و کاهش قیمت تمام شده و انعقاد قرارداد بلندمدت بین شرکتهای خدمات پس از فروش و خودروسازان یا واردکنندگان خودرو برای ارتقای خدمات پس از فروش".

وزارت صنعت اخیرا ویرایش دوم "برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت" را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیش‌بینی شده است. بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به "برنامه راهبردی صنعت خودرو" است.

منبع : ایسنا



نظرات