1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. روش های خرید خودروی صفر در ایران

روش های خرید خودروی صفر در ایران

20 شهریور 1396
  • 0

تبلیغات متنوع خودروسازان، خیلی ها را راغب می کند که به هر طریقی که شده پس اندازهایشان را جمع و برای خرید خودرو اقدام کنند. آن ها در حالی پای به نمایندگی های خودرو می گذارند که تصور می کنند به طور کل دو روش نقدی و قسطی برای خرید خودرو وجود دارد.

 روش های خرید خودروی صفر در ایران

در صورتی که این گونه نیست و همین تصور کلی باعث می شود که در فرایند خرید سردرگم شوند. مثلاً ممکن است هزینه خاصی برای خرید در نظر گرفته باشند، اما بعد از تحویل دعوتنامه، نمایندگی رقم متفاوتی از آن ها بابت تسویه حساب مطالبه کند. یا شاید خیلی ها ندانند که مثلاً دو نوع پیش فروش وجود دارد که در یکی قیمت قطعی است و در دیگری، نه. تازه این ها که خوب است، این که سود مشارکت چیست و اگر خودرو را دیرتر تحویل گرفتند، جریمه تاخیر به چه میزان محاسبه می شود، سوال خیلی هاست که شاید اصلاً به آن توجه نداشته باشند.با ذکر این که در غالب روش های خرید خودرو امکان پرداخت وجه به صورت اقساطی وجود دارد، در گزارش امروز نگاهی به روش های خرید خودرو و شرایط آن خواهیم داشت. امیدواریم بعد از خواندن این صفحه با دید بازتری اقدام به خرید خودرو کنید.

تحویل فوری

اولین و مرسوم ترین روش خرید خودرو، روش تحویل فوری است. معمولاً آگهی این نوع فروش را در ایام خاص مثل قبل از عید نوروز بیشتر مشاهده می کنیم. زمانی که خودروسازان به منابع مالی نیاز بیشتری دارند. یکی از مزایای این روش خرید خودرو این است که تغییرات قیمتی خودرو به هیچ عنوان شامل آن نمی شود. به عبارت دیگر قیمت آن قطعی است. اگر طبق این روش، پیش رفتید و خواستید خودرو بخرید، قانونی می توانید خودرو را ظرف مدت حداکثر 30 روز تحویل بگیرید وگرنه بابت تاخیر در تحویل، ماهانه 2.5 درصد (و به صورت روزشمار) حق دارید که جریمه تاخیر از خودروسازان دریافت کنید. در این روش، انصراف از خرید نیز پیش بینی شده است.در این باره، اگر چه در آیین نامه اجرایی حقوق مصرف کنندگان خودرو، نرخ سود انصراف نهایتاً سه درصد کمتر از نرخ سود سپرده یک ساله بانکی (یعنی 15درصد) عنوان شده است، با این حال، مصوبه اخیز بانک مرکزی در خصوص نرخ های سود، خودروسازان را ملزم کرده است که نرخ انصراف را 15 درصد تعیین کنند.

دو راه پیش خرید

راه دیگر خودرودار شدن، آن زمانی است که شما فرصت بیشتری برای خرید دارید و یا اصلاً می خواهید به اصطلاح زمان بدهید و خودرو را (با فراهم شدن منابع مالی خود) بخرید. به این نوع از خرید، پیش فروش گفته می شود. وقتی تبلیغات یا شرایط خودروسازان را در این نوع خرید بررسی می کنیم، موعد تحویل دعوت‌نامه آیتم مهمی است. چرا که حدود بعد از یک ماه، می توانید خودروی خود را دریافت کنید. پیش خرید، خود، به دو نوع پیش فروش قطعی و پیش فروش عادی تقسیم می شود و در قالب آن، خودروسازان هنگام قرارداد حداکثر می توانند به میزان 50 درصد قیمت فروش نقدی، از شما هزینه دریافت کنند.

این روش ها، از نظر حداقل سود انصراف و جبران تاخیر در تحویل یکسان اند. بر این اساس و طبق قانون، چنان چه خواستید از خرید خودرو انصراف دهید، این کار، با گذشت حداقل یک ماه از قرارداد شما امکان پذیر است. در آن صورت همانند روش تحویل فوری به پول شما سودی حداقل معادل ۱۵ درصد تعلق می گیرد.از سوی دیگر، اگر خودرو را طبق این روش خرید، دیرتر از موعد دریافت کردید، علاوه بر محاسبه سود مشارکت، خودروساز باید یک درصد ماهانه به شما جریمه تاخیر بپردازد. وجه تمایز دو روش پیش خرید در «حداکثر تاریخ تحویل» و «سود مشارکت» آن هاست که در ادامه اشاره می شود.

پیش خرید قطعی

این روش خرید از نظر قطعی بودن قیمت، شبیه تحویل فوری است. منتها طول مدتی که شما باید برای تحویل خودرو صبر کنید، حدود 9 ماه خواهد بود. بر خلاف تحویل فوری، در این روش، به پول شما نزد خودروساز، سود مشارکت تعلق می گیرد. در این باره اگر چه قانون، این نرخ را به میزان سود سپرده های کوتاه مدت تعیین کرده، با این حال، مصوبه بانک مرکزی بر حداکثر نرخ سود مشارکت 18 درصدی تاکید و الزام دارد.

پیش خرید عادی

در این روش، بر خلاف پیش خرید قطعی، قیمت نهایی، قطعی نیست. بنابراین نمایندگی ها پس از دریافت مبلغی به عنوان پیش پرداخت در یک یا چند مرحله، بقیه پول خودرو در زمان صدور دعوت نامه را از شما می گیرند. در این روش نیز اگر چه آیین نامه اجرایی حقوق مصرف کنندگان خودرو سود مشارکت را معادل با حداقل سود یک ساله سپرده در نظام بانکی عنوان کرده، اما مصوبه اخیر بانک مرکزی، آن را حداکثر 18 درصد تعیین کرده است.

سرمایه گذاری و خرید در روش مشارکت در تولید

اگر از آن دسته افرادی هستید که در بازه زمانی کوتاه مدت الزاماً نیاز به خودرو ندارند، اما تصمیم دارند که در بازه زمانی طولانی تری، ضمن مشارکت در تولید خودروسازان، کسب سود کرده و در نهایت خودرو بخرند، باید گوش به زنگ طرح های مشارکت در تولید خودروسازان باشید. در این روش شما قراردادی با خودروساز منعقد می کنید که طی آن، در ابتدا خودرویی که می خواهید خریداری کنید، مشخص نیست. اما بعد از سپری شدن مدت زمان قرارداد، شما وارد فاز انتخاب خودرو شده و مابه التفاوت مبلغی که سرمایه گذاری کرده‌اید به علاوه سود آن، از قیمت خودروی انتخابی شما کسر می شود. در این روش، حداکثر تاریخ تحویل خودرو بازه زمانی بیشتری و در حد 3 سال است. طی این مدت، طبق آیین نامه اجرایی حقوق مصرف کنندگان خودرو، به شما نرخ سودی معادل حداقل سود سپرده 3 ساله بانکی تعلق می گیرد.

با این حال طبق مصوبه اخیر بانک مرکزی، حداکثر نرخ سود مشارکت، 18 درصد تعیین شده است.

اگر چنان‌چه در حین قرارداد از سرمایه گذاری خود منصرف شدید، خودروساز موظف است نرخ سودی معادل 15 درصد را به شما پرداخت کند. ضمن این که پس از انتخاب خودرو و پرداخت وجه نهایی، اگر خودروساز تاخیر در تحویل داشت، باید به شما علاوه بر سود مشارکت، ماهانه یک درصد بابت جبران تاخیر در تحویل خودرو بپردازد.

البته توجه به این نکته لازم است که پیشتر، خودروسازان عملاً نرخ های بالایی را در این نوع فروش خودرو برای سرمایه گذاران لحاظ می کردند که با نرخ های سود بانکی تفاوت زیادی داشت و لذا جذاب بود. اما هم اکنون که بانک مرکزی به جهت برقراری انضباط در بازار پول، خودروسازان را هم ملزم به رعایت مصوبه اخیر خود کرده، این شکل سرمایه گذاری جذابیت کمتری پیدا کرده است.

خرید لیزینگی خودرو

عبارت خرید لیزینگی را احتمالاً بارها شنیده ایم. اگر چه ممکن است برخی آن را همان فروش اقساطی بدانند، با این حال باید گفت که چنین نیست. ویژگی خرید لیزینگی خودرو را شاید بتوان در دو نکته دانست: اول این که عملیات لیزینگ به صورت اجاره به شرط تملیک انجام می شود. یعنی تنها با اتمام تعهدات، خودرو را می توانید به نام خود سند بزنید. ثانیاً تنها موسسات محدودی مجاز به عملیات لیزینگ در کشور هستند. بر این اساس، خودروسازان اقدام به تاسیس شرکت های لیزینگ کرده اند و لذا این روش را می توان یکی از روش های فروش خودروسازان دانست.

موسسات لیزینگ، می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن (به عنوان مثال چیزی درحدود یک هفته یا 10 روز، خودرو به شما تحویل دهند و هزینه آن را با بوروکراسی اندک، اقساطی، از شما دریافت کنند. البته طبق قانون، لیزینگ ها مجاز هستند که تا 3 درصد علاوه بر سود تسهیلات مصوب بانک مرکزی، تسهیلات خرید خودرو را به شما ارائه داده و اصطلاحاً بفروشند. بنابراین با توجه به این که تا لحظه تنظیم این گزارش، سود مصوب تسهیلات بانکی 18 درصد است، نرخ سود تسهیلات لیزینگ ها 21 درصد خواهد بود. همچنین در این روش، هزینه بیمه بدنه، هزینه ای اجباری خواهد بود که باید آن را تقبل کنید. با همه این تفاسیر، شاید بتوان استفاده از این روش خرید خودرو را برای خودروهای کم تیراژ و در عین حال با قیمت بالاتر توصیه کرد.

خرید حواله ای خودرو

در کنار همه روش های خرید خودرو از خودروسازان، روش غیر رسمی دیگری وجود دارد که به خرید حواله ای معروف است. این برای افرادی مناسب است که می خواهند خودروی موجود را به صورت دست اول، تک برگ سند و در عین حال، ارزان تر از قیمت بازار خریداری کنند.

در این روش، شما می توانید حواله خودروی ثبت نام شده توسط فرد دیگری را قبل از زمان تحویل، به صورت پیش فاکتور رسمی و در یکی از نمایندگی ها، از وی خریداری کنید. البته بالطبع خرید خودرو در این روش مقداری به پرس و جوی شما در بین نمایندگی های خودرو نیاز دارد. هم چنین در این میان، نیاز به انعقاد قرارداد صلح بین شما و فروشنده خودرو هست.

با این روش اگر چه شما خودرو را احتمالاً با قیمتی بیش از قیمت کارخانه از طرف مقابل خریداری می کنید، اما رقم پرداختی شما کمتر از بازار خواهد بود که احتمالاً به یک یا چند ماه انتظار برای خرید خودرو از نمایندگی می ارزد. از سوی دیگر نیازی به تنظیم قولنامه بین شما و فروشنده نیست و تمامی مراحل خرید خودرو بین شما و وی، به صورت رسمی و در محل نمایندگی انجام می شود.



نظرات