1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تصمیمات شورای رقابت را قبول نداریم

تصمیمات شورای رقابت را قبول نداریم

26 فروردین 1396
  • 2

دبیر انجمن خودروسازان در اظهاراتی عجیب با بیان اینکه اصل شورای رقابت را قبول ندارد؛ معتقد است شرکت‌های خودروساز با سنجش قیمت و کشش بازار، سعی در افزایش قیمت و کسب سود می‌کنند.احمد نعمت‌بخش در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: من اصل شورای رقابت را قبول ندارم. در سال ۸۰ ما هفت تولیدکننده داشتیم؛ اما اکنون به ۱۷ تولیدکننده افزایش پیدا کرده اند؛ ضمن اینکه تعداد مدل خودرو در سال ۸۰ نیز ۲۸ نوع بوده و اکنون، شرکت‌های خودروساز با سنجش قیمت و کشش بازار، سعی در افزایش قیمت و کسب سود دارند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: افزایش قیمت بیش از یک یا ۲ درصد قیمت خودرو را با توجه به افزایش هزینه‌ها و منابع و مواد اولیه، با افزایش تولید سرشکن می‌کنیم. این در حالی است که زمانی که شورای رقابت تشکیل شد، قرار بود که هر سه ماه یک‌بار افزایش قیمت اعلام شود که به مرور، به 6 ماه تغییر کرد و بیشتر شد. نعمت‌بخش، گرانی خودرو در سال گذشته را ناشی از افزایش ورق‌های مختلف فولاد و کلیه مواد اولیه ماشین‌سازی دانست و تصریح کرد: در گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو، تولید داشتیم؛ اما امروزه با کم شدن تولید، هیچ نیروی کاری هم اخراج نکرده‌ایم.وی با اشاره به تعرفه دو برابری واردات خودرو در برخی از کشورها و حمایت از تعرفه ۴۰ درصد داخلی گفت: این تعرفه۴۰ درصد به‌خاطر اختلاف نرخ سود و فضای کسب‌وکار است. بر این اساس، بالا بودن تولید دو خودروساز اصلی سایپا و ایران خودرو باعث شده این دو شرکت تعیین‌کننده قیمت باشند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: در عراق کسی با فشار اسلحه از ما خودروی ۵ هزار و ۵۰۰ (حدود ۲۰ میلیون تومان) دلار خریداری نمی‌کند؛ این در حالی است که صادرات برای تولیدکننده سودآور و هزینه کمتری دارد تا اینکه ۲ تا ۳ درصد هزینه شماره گذاری و بیمه پرداخت کند. در بازار گذشته سوریه نیز، ما با شرکت‌های چینی رقابت می‌کردیم.نعمت‌بخش اعلام کرد: به زودی پژو ۲۰۰۸ به بازار می‌آید و قدرت صادرات دارد؛ در این میان ۸۶ درصد یک خودرو قطعه است. ساختار قطعه سازان داخلی باید اصلاح شود و شرکت‌های داخلی قطعات با کیفیت تولید نمی‌کنند.

اما فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنعت در مجلس که میهمان تلفنی برنامه بود، نیز گفت: اگر شرایط رقابتی باشد، نیازی به قیمت‌گذاری نداریم؛ اما بازار خودرو، رقابتی نیست.وی افزود: بازار خودرو فعلا انحصاری بوده و آشفته است اما روشی که شورای رقابت برای قیمت‌گذاری انتخاب کرده است، درست نیست.احمدی گفت: نجات تولید ما در صادرات است. اگر فقط برای۸۰ میلیون نفر خودرو تولید کنیم، همین وضعیت است؛ اما اگر برای بالای یک میلیارد نفر خودرو تولید شود، فضا صادرات محور می‌شود و بازار خودرو و تولید رونق می‌گیرد. امسال نیز رهبر انقلاب اعلام کردند حمایت از تولید باشد؛ اما اگر حمایت از تولید مد نظر نباشد تولید از بین خواهد رفت.

نایب رئیس کمیسیون صنعت در مجلس گفت: صادرات به سوریه و عراق جزو آمار صادرات ما نیست؛ اگر در بازارهای دیگر مثل ترکیه و امارات و دیگر کشورها توانستیم خودرو صادر کنیم درست است. وقتی خودروسازان توسط دولت اداره می‌شوند، مشکلات بیشتر است. محدودیت‌های خودروسازان را مردم ایجاد نکرده اند؛ مردم حقشان این است که خودروی خوب و استاندارد البته داخلی سوار شوند. او افزود: به‌نظر می‌آید حتی در قیمت‌گذاری نیز تعرفه تعریف می‌شود؛ اما بهتر است فروش براساس قیمت تمام شده باشد. خودروساز اگر می‌خواهد سود کند، سود او در بهره‌وری است؛ خودروساز ما برای واردات از ارز آزاد استفاده نمی‌کند؛ بلکه هنوز دولت ارز مبادله‌ای می‌دهد، در تعرفه‌ها نیز از خودروساز حمایت می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد



نظرات

  • پدرام پدرام (26 فروردین 1396 ساعت 19:29)

    یکی ترمز اینو بکشه!!!!
    وضعیت خودرو سازا مشخصه، دفاع نداره، همش دنبال اینه بگه مواد اولیه گرون شده میخوایم خودرو گرون شه.
    یه بار نشد بگه هزینه تولیدمون بالاست باعث میشه قیمت نهایی بره بالا

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (26 فروردین 1396 ساعت 16:23)

    خب حالا دعوا نکنید شما که عاقبت گرون میکنید ماشین از رده خارج رو به قیمت روز میدید مردم