1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جانشینان پراید در بازار کشورمشخص شد : کوئید و کوئیک

جانشینان پراید در بازار کشورمشخص شد : کوئید و کوئیک

18 تیر 1396
  • 3

وقتی می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود، نباید راه دور رفت. ممکن است کنار گوش خودمان هم این اتفاق رخ دهد. 25 اردیبهشت 84 وزیر وقت صنعت که اکنون معاون اول رئیس جمهوری (اسحاق جهانگیری) است، خودروی پیکان را به موزه تاریخ سپرد و نوشت پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت. حال گذر تاریخ به خودروی پراید رسیده است و بنا شده این خودرو که لقب گاو شیرده را گرفته است از خط تولید خارج شود و در کنار پیکان جا خوش کند.

 جانشینان پراید در بازار کشورمشخص شد : کوئید و کوئیک

24 سال است که پراید در ایران تولید می‌شود. خودرویی که سهم بالایی در بازار دارد و از هر 10 نفری که خودرو خریداری می‌کنند سه نفر با میل یا اجبار، پراید سوار می‌شوند. جوانترها شاید یادشان نباشد، زمانیکه همه عزم خود را برای خداحافظی با پیکان جزم کردند تنوع خودرو در بازار به شدت کم بود و خودروی جایگزین، پژو 405 و پراید بود. نبود خودرو و قیمت بالاتر دو عاملی بود که باعث می‌شد همه در مقابل حذف پیکان مقاومت کنند. اما وقتی ماجرا به سازمان محیط‌زیست و استاندارد کشیده شد پیکان باید از خط تولید خارج می‌شد. پیکان برای صنعت خودرو کارهای بزرگی انجام داد، چرا که توانست ما را به سمت تولیدکننده خودرو سوق دهد. این خودرو با مهندسی معکوس به بلوغ رسید و به اذعان خیلی‌ها که پیکان سوار بودند هنوز هم آن خودرو محکم‌تر و ایمن‌تر و جادارتر است.

آن روزها وقتی قرار بود پیکان کنار گذاشته شود خیلی‌ها مقاومت کردند و نمی‌خواستند این خودرو به تاریخ گره بخورد اما با فراز و نشیب‌های طولانی بالاخره وزیر وقت صنعت تصمیم گرفت، دیگر این خودرو تولید نشود. خودروی پراید که جزء ارزان ‌قیمت‌های بازار است به سرعت جای خود را در بازار باز کرد. سری‌های اول این خودرو به دلیل اینکه درصد داخلی‌سازی در آنها کم بود به لحاظ کیفی برای خریداران آن قانع‌کننده بود اما به مرور که داخلی‌سازی آن دنبال شد سطح کیفی افت کرد. هنوز هم این خودرو تک‌ستاره است و برای ارتقا آن باید هزینه هنگفتی صورت گیرد که قطعاً در شرایط موجود به نفع خودروساز نیست.

 جانشینان پراید در بازار کشورمشخص شد : کوئید و کوئیک

اخیراً سازمان ملی استاندارد به سمت ارتقا کیفی خودروها حرکت کرده است و می‌خواهد خودروها را از استاندارد 55‌گانه به سمت 83گانه سوق دهد. وقتی این خبر در خروجی خبرگزاری‌ها آمد خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که دو خودروی پراید و 405 کنار گذاشته می‌شود. لذا تیترها اینگونه شد«وداع با پراید و 405» ولی مسئولان حذف این خودروها را منوط به این دانستند که اگر استانداردهای جدید پاس نشود سال 97 می‌توان از این خودروها خداحافظی کرد. در جای دیگری هم مطرح شد که قرار نیست پراید و 405 از چرخه تولید حذف شود.

در این میان از محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را سؤال کردیم که پیش‌بینی‌اش برای سال 97 چیست و آیا می‌توان به این دلخوش بود که برخی از خودروها از چرخه تولید حذف شود. وی گفت: خودروی پراید نمی‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند، لذا این خودرو مجبور به خداحافظی از بازار است. در سایر خودروها شاید چنین اتفاق رخ ندهد و خودروسازان برای ارتقا کیفیت آنها به‌روز شوند.

حال می‌توان به این نتیجه رسید که تا سال آینده با یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار باید خداحافظی کرد. لذا خودروی جایگزین برای پراید یکی از الزام‌ها است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. آنطور که وزیر صنعت گفته است جای پراید دو خودروی کوئید رنو و کوئیک سایپا وارد بازار می‌شود. این خودروها جزو ارزان قیمت‌های بازار خواهند بود. نعمت‌زاده یادآور شد: صنعت خودرو نیازمند تحول جدی است و تحت هیچ شرایطی نباید از آن غافل شد. لذا تمام سعی ما بر این است که خودروهای جدید وارد بازار شود تا مردم دیگر سوار خودروهای تکراری نشوند.



نظرات

  • مجتبی مجتبی (19 تیر 1396 ساعت 15:01)

    اره ما هم باورکردیم
    کنتور نمی دازه که کسی هم که نمیرسه چی جایگزینه چی میشه با چی قیمتی .. .
    راحت باشید ...

  • ناشناس ناشناس (19 تیر 1396 ساعت 12:47)

    جایگزین پراید که تیبا هست درضمن پراید جایگزین پیکان نشد بلکه پژواردی جایگزین شده بود

  • reza reza (19 تیر 1396 ساعت 10:47)

    آخه یه خودروی 34 الی 40 میلیونی چطور میتونه جایگزین یه خودروی 21 میلیونی لقب بگیره ؟؟؟؟؟؟؟