1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خرید خودروهای قدیمی پژو 405 و پراید از روی علاقه است؟

خرید خودروهای قدیمی پژو 405 و پراید از روی علاقه است؟

14 بهمن 1395
  • 13

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی"علاقه" مردم به خرید خودروهایی مانند پژو 405 و پراید شده و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از مصرف‌کنندگان، آنها نه به دلیل علاقه بلکه به خاطر نداشتن گزینه دیگر، مجبور به خرید این خودروها هستند.

چند ماه پیش ایسنا گزارش داد که براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن وقت، ادامه تولید دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع است.

طبق این گزارش آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.

این وضعیت در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را خودروهایی به خود اختصاص می‌دهند که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. در این زمینه می‌توان به خودروهایی همچون سمند و پژو در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره کرد.

البته در بین این محصولات، دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین طول عمر را داشته و بیش از دو دهه است که همچنان در این دو شرکت تولید می‌شوند. در حالی براساس برخی گزارش‌ها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند که طبق آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" ابلاغی وزارت صنعت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال جاری (۱۳۹۵) غیر قانونی است.

به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پژو ۴۰۵ و پراید، کارشناسان و اساتید دانشگاه از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال جاری (۱۳۹۵) شد.

با وجود این انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلی هنوز برنامه‌ای برای از رده خارج کردن پژو ۴۰۵ و پراید ارائه نکرده‌اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ادامه تولید این دو خودروی قدیمی دفاع کرده است.

در جدیدترین موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های این وزارتخانه از متوقف نشدن خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ تا زمان پیدا شدن جایگزین مناسب برای آنها خبر داد.

محمدرضا فیاض البته مدعی شد که مردم به چنین خودروهایی علاقه دارند و به همین دلیل نسبت به خرید آنها اقدام می‌کنند. این اظهارات در حالی است که پراید تنها خودروی عرضه شده در سطح قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز از معدود خودروهای عرضه شده در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان است.

بنابراین به نظر می‌رسد دلیل استقبال و خرید این خودرو از سوی مصرف‌کنندگان داخلی نه علاقه و رضایت از کیفیت این خودروها بلکه بیشتر به دلیل اجبار مصرف‌کنندگان به چنین کاری است، زیرا خودروهای داخلی دیگری در این سطوح قیمتی عرضه نمی‌شوند تا مردم امکان انتخاب داشته باشند.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • Mohsen Mohsen (17 بهمن 1395 ساعت 19:59)

    جناب وزیر انحصارو وردارین تا به علاقه مردم پی ببرین!!

  • کیا کیا (16 بهمن 1395 ساعت 14:36)

    از روی علاقه
    اگه دقت کنید اتاق همه جوان های داخلی پر شده از عکس های خودروهای لوکس و رویایی ایران خودرو و سایپا هستش
    و حتی این قضیه بین جوان های اروپایی هم دیده شده.

  • ایرانی عاشق خودرو وطنی ایرانی عاشق خودرو وطنی (16 بهمن 1395 ساعت 12:00)

    من دوستت دارم عاشقتم اینجوری ازارم نده

  • محسن محسن (16 بهمن 1395 ساعت 08:40)

    دقیقا : بنابراین به نظر می‌رسد دلیل استقبال و خرید این خودرو از سوی مصرف‌کنندگان داخلی نه علاقه و رضایت از کیفیت این خودروها بلکه بیشتر به دلیل اجبار مصرف‌کنندگان به چنین کاری است، زیرا خودروهای داخلی دیگری در این سطوح قیمتی عرضه نمی‌شوند تا مردم امکان انتخاب داشته باشند.

  • جواد علیمحمدی جواد علیمحمدی (16 بهمن 1395 ساعت 02:40)

    خودروهای داخلی را دقیقا از روی اجبار و نیاز میخریم . متاسفانه دولت به وسیله اعمال گمرکی های سنگین بر روی خوئروهای وارداتی بازار انحصاری برای خودروهای داخلی بی کیفیت ایجاد نموده و عملا اکثریت مصرف کننده داخلی را مجبور به اسنفاده از این خودروهای بی کیفیت به اصطلاح تولید داخل نموده است . یکی از توجیهات دولت برای وضع چنین گمرکیهای سنگین حمایت از تولید داخلی و در پس آن ایجاد اشتغال است . حال آنکه اکثریت قطعات خودروهای به اصطاح تولید داخل توسط کشور دوست چین تولید میشود و فقط در داخل کشور مونتاژ و یا در قالب قطعه بسته بندی و عرضه میگردد .

  • وطن وطن (15 بهمن 1395 ساعت 11:26)

    در صنعتی که همه با به به و چه چه زدن آنرا پیش می برند آخرش به ناکجاآباد می رسد
    صنعت خودرو سازی احتیاج به یک خانه تکانی با تکیه بر علم طراحی ، کیفیت بالا ، خدمات مناسب و کافی و قیمت مناسب و جدای از انحصارطلبی و رسیدن به سود به هر قیمتی باشد می توان افتخار کرد
    صنعت ملی با توجه به بحث دلار جز طنز سال نمی توان معنا داشته باشد چیزی که برای خودمان و دست رنج خودمان است بحث ارزانی و گرانی دلار جایی ندارد .
    بهتر مسئولین صنایع خودرو و مسئولین دولتی اداره صنعت و معدن و تجارت ، با توجه به وجدان بیدار و عرق ملی در این صنعت گام بردارند و کوچکترین خواسته مردم را بعداز 38 سال برآورد کنند .
    جای تعجب است در دنیای تکنولوژی با منت گذاشتن بر سر ملت و پیش فروش ( پول ملت ) مردم را**** می دهند

  • محسن محسن (15 بهمن 1395 ساعت 11:12)

    مردم مجبورند................................................

  • میثم میثم (14 بهمن 1395 ساعت 22:46)

    صحبت علاقه نیست عشقه ......
    الان مثلا مردم بگن اقایون مسئول ما تویوتا و فورد علاقه داریم خطوط تولید پراد و پژو رو جمع کنید گوش میدن ؟
    موضوع اینه کدوم گاو شیر ده تریه هم برا دولت هم خودرو ساز
    بعدم اینکه ایشون فرمودن علاقه احتمالا علاقه مجموعه وزارت خونه مطبوعشونه حالا برو جلو در وزارت ماشین اقایون رو ببین چیه حتما همش پراید و پژو دیگه .....

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (14 بهمن 1395 ساعت 15:41)

    من خدمتتون عرض کردم وزیر صنعت تشریف ببرن ماشین شاسی بلند سوار شن بیان واسه ما تعریف کنن

  • محمدرضا محمدرضا (14 بهمن 1395 ساعت 14:51)

    صد درصد شک نکن!!

  • milad milad (14 بهمن 1395 ساعت 13:22)

    جناب وزیر شما صنعت خودروی کشور رو از انحصار در بیار و آزاد کن ببین علاقع مردم چی میشه /// شک نکن باید درهای شرکت های خودروساز های داخلی رو بعلت ورشکستگی و بدهی بری پلمپ کنی شک نکن ...

  • امیر امیر (14 بهمن 1395 ساعت 12:17)

    بیش از ده ساله مردم داد و فریاد میکنن که از روی ناچاری و اجباره ولی کو گوش شنوا !؟

  • فرزاد فرزاد (14 بهمن 1395 ساعت 10:40)

    اون روزی که ایسنا گزارش توقف تولید این دو خودرو رو داد قلبم ایستاد و به کما رفتم ولی بعد از تکذیب این خبر شوکه کننده از سوی صنعت و معدن نه تنها زنده شدم بلکه حدود ۲۰ الی ۳۰ سال دقیقا مانند این دو خودروی بروز جوان و پر انرژی شدم!
    خواهش با قلب مردم شوخی نکنید