1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. از پراید تا 405؛ خودروهای قدیمی قدم به قدم در مسیر موزه

از پراید تا 405؛ خودروهای قدیمی قدم به قدم در مسیر موزه

14 مرداد 1396
  • 3

جدیدترین آمار تولید خودروسازان داخلی در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که طبق آن، تیراژ دو محصول قدیمی یعنی پژو 405 و پراید، منفی شده و این موضوع نشان می‌دهد به‌نوعی روند حذف تدریجی آنها آغاز شده است.

 از پراید تا 405؛ خودروهای قدیمی قدم به قدم در مسیر موزه

اما طبق آمار منتشر شده که به چهار ماه ابتدایی امسال مربوط می‌شود، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع توانسته‌اند 371 هزار و 212 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند. بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولیدی 18.5 درصدی را تجربه کرده‌اند. همچنین با بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، مشخص می‌شود آنها در تیرماه و نسبت به خرداد، 43 درصد افزایش تیراژ داشته و تولیدی 111 هزار و 142 دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند.

در حالت تفکیکی اما آبی‌های جاده مخصوص تا پایان تیر‌ماه سال‌جاری با تولید 205 هزار و 684 دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی 15.3 درصدی نسبت به چهار ماه ابتدایی سال گذشته داشته‌اند. همچنین سایپا نیز که 99 هزار و 601 دستگاه انواع محصولات سواری را در چهار ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی 18.3 درصدی را به خود می‌بیند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت توانسته با تولید 65 هزار و 937 دستگاه انواع خودروهای سواری، جهشی بیش از 30 درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. اما از جمله نکات مهم آمار تولید چهار ماهه خودروسازان می‌توان به تیراژ همچنان ضعیف پژو 2008، تداوم افت تولید رانا، توقف تولید پرایدهای دوگانه سوز و همچنین رشد تیراژ محصولاتی مانند سوزوکی گرندویتارا و‌هایما و همچنین تندر-90 اشاره کرد.

پژو 405 و پراید در مسیر موزه

به سراغ جزئیات آمار تولید چهار ماهه خودروسازان برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو 405 و پارس و همچنین رانا با کاهش مواجه شده‌اند، با این حال سایر محصولات شان افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند. در این بین، پژو 405 با توجه به تیراژ 42 هزار و 211 دستگاهی‌اش طی چهار ماه نخست امسال، با 13 درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. این محصول که یکی از قدیمی‌ترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود، سال‌ها در خط یک تولید ایران خودرو قرار داشت و پس از پراید، پرتیراژترین خودرو کشور به‌شمار می‌رفت. با این حال 405 رفته‌رفته از دوران اوج خود فاصله گرفت و در حال حاضر نه‌تنها پرتیراژترین محصول ایران خودرو به‌شمار نمی‌رود؛ بلکه با کاهش تولید نیز مواجه شده است.

ازآنجاکه مدت‌ها است بحث خروج این خودرو از خط تولید (به‌دلیل اعمال استانداردهای جدید در خودروسازی کشور طی سال آینده) مطرح است، کاهش تولید این خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال می‌تواند نشانه‌ای باشد بر آغاز حذف تدریجی آن. قرار است از سال آینده، استانداردهای جدیدی در خودروسازی کشور اعمال شود و گویا پژو 405 قادر به پاس کردن آنها نخواهد بود و از همین رو ایران خودرو تصمیم به کنار گذاشتن این محصول به‌صورت تدریجی گرفته است. آبی‌های جاده مخصوص تا به امروز جایگزینی برای پژو 405 معرفی نکرده و مشخص نیست در نهایت کدام خودرو قرار است جای خالی آن را پر‌کند.

اما مشابه اتفاق رخ داده برای پژو 405، در سایپا هم افتاده، چه آنکه نارنجی‌های جاده مخصوص نیز ترمز تولید پراید را در چهار ماه ابتدایی امسال کشیده‌اند. طبق آمار اعلامی، پراید در بازه زمانی موردنظر تیراژی 68 هزار و 422 دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با چهار ماه ابتدایی سال گذشته، 7.5 درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. این محصول نیز جزو قدیمی‌های خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. از همین رو به نظر می‌رسد سایپایی‌ها نیز از همین حالا روند تدریجی حذف پراید را آغاز کرده‌اند. طبق اعلام نارنجی‌های جاده مخصوص، قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را در اواخر سال آینده پر‌کند. اتفاقا آمار تولید این محصول در چهار ماه ابتدایی امسال نشان از افزایش تیراژ آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. بر این اساس، سایپا تا پایان تیرماه 23 هزار و 663 دستگاه تیبا تولید کرده تا 25.5 درصد افزایش تیراژ را در این محصول تجربه کند. حدود چهار هزار دستگاه از تیباهای تولیدی دوگانه سوز بوده و باقی آنها به‌صورت بنزینی تولید شده‌اند.

پژو 206 پشت‌سر پراید

آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش تیراژ پژو 206 حکایت دارد، خودرویی که حالا پس از پراید، دومین محصول پر‌تیراژ خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. بر این اساس، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار) تا پایان تیر‌ماه امسال، 53 هزار و 320 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی 34.2 درصدی را نشان می‌دهد. در آمار تولید چهار ماهه همچنان نامی از پژو 207 به چشم نمی‌آید و مشخص نیست این محصول چه تیراژی را در این مدت به ثبت رسانده است. اما دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس، در چهار ماه نخست امسال با کاهش تولیدی جزئی مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی 37 هزار و 751 دستگاهی را تا پایان تیرماه به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش را به خود می‌بیند.

کاهش تولید این محصول اما در شرایطی است که آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی چهار ماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع 36 هزار و 514 دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. اما آن‌طور که آمار چهار ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژ 2 هزار و 696 دستگاهی خود، 28.7 درصد کاهش تولید را تجربه کرده تا همچنان روند افت تولید آن ادامه داشته باشد. در مقابل اما ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید 10 هزار و 46 دستگاه دنا، تیراژ این محصول را 44.8 درصد افزایش دهند. اما نگاهی بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو و ابتدا از سوزوکی گرندویتارا شروع کنیم. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان تیرماه امسال دو هزار و 62 دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌اند که این موضوع نشان از 159 برابر شدن تیراژ این محصول دارد.

ایران خودرو همچنین توانسته سه هزار و 33 دستگاه ‌هایما را نیز مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، 386 درصد رشد را نشان دهد. در میان دیگر محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی 8 هزار و 599 دستگاهی را تا پایان تیرماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از 330 برابر شدن تولید خودرو موردنظر حکایت دارد.



نظرات

  • فرزاد فرزاد (14 مرداد 1396 ساعت 22:27)

    یعنی یکی نیست که دلش واسه تن پدرها و مادرها و خانواده‌هایی که این آشغالها براحتی زیر خاک بردند بسوزد، اونوقت واسه کنار گذاشتن اینا بعد از ۳۰سال دارن آتیش میگیرن که اونم بعیده!
    این خودروها بیشتر از اینکه بنزین بخورن، دارن خون هموطنان رو میخورن،

  •  محمد محمد (14 مرداد 1396 ساعت 15:56)

    استاندارد چیو رد کردن این ماشینا .همه یکین پرایدبا تیبا.۴۰۵با پارس سمند دنا همش یکین چطور پراید و ۴۰۵استاندارد ها رو رد کردن ولی تیبا پارس .... اینا پاس کردن استاندارد هارو

  • امیر امیر (14 مرداد 1396 ساعت 14:40)

    شتر در خواب بیند پنبه دانه - گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه !
    ما را به خیر شما هیچ امید نیست. شر مرسانید... خداوند خیرتان ندهد انشاالله...