1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سبقت «کوییک» از «کوئید» ؛ جانشین پراید کدام یک هست ؟

سبقت «کوییک» از «کوئید» ؛ جانشین پراید کدام یک هست ؟

2 مرداد 1396
  • 5

از مدت‌ها پیش موضوع تولید خودروی ارزان‌قیمت رنو یعنی کوئید در ایران بحث‌های بسیار مفصلی را به دنبال داشت. ابتدا عنوان شد با توجه به اینکه سایپا محصولات رنو در ایران را به صورت عمده تولید می‌کند، کوئید جایگزین پراید در خط تولید سایپا خواهد شد اما بعد از مدتی خبر آمد ایران‌خودرو نیز برای تولید کوئید پیش‌قدم شده است. همه چیز با امضای قرارداد بین ایدرو و رنو به یک‌باره تغییر یافت و قرار شد رنو به صورت مستقل در بازار ایران حضور پیدا کند که این موضوع می‌تواند معادلات بازار خودرو به‌خصوص در بازه قیمتی زیر ۴۰ میلیون تومان راکه یک رده قیمتی بسیار پرمشتری و جذاب برای خودروسازان قلمداد می‌شود، دستخوش تغییرات فراوانی کند.

 سبقت «کوییک» از «کوئید» ؛ جانشین پراید کدام یک هست ؟

در این بین سایپا به عنوان بازیگر اصلی این رده قیمتی اقدام به تولید و رونمایی خودروی کوییک به عنوان ارزان‌ترین خودروی اتومات بازار، چه تولید داخل و چه در حوزه خودروهای وارداتی، کرد. این محصول جدید سایپا چه از لحاظ نام‌گذاری و چه از لحاظ امکانات و آپشن شبیه ارزان‌ترین محصول رنو است که در حال حاضر در کشورهای هند و برزیل در حال تولید است و به نظر می‌رسد سومین مقصد این خودرو نیز ایران خواهد بود. کارشناسان بازار معتقدند هر خودرویی که زودتر بتواند به بازار ورود کند، می‌تواند سهم بیشتری از بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بازار خودروی کشور راکه بسیار پرتقاضاست، به خود اختصاص دهد.

 سبقت «کوییک» از «کوئید» ؛ جانشین پراید کدام یک هست ؟

در همین زمینه معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا از تولید خودروی کوییک از شهریور سال جاری خبر داد و گفت: «از زمانی که تولید محصول جدید قطعی می‌شود تا اینکه به مرحله تولید برسد، مراحل سفارش‌گذاری برای تولید قطعات خودروی جدید از سوی این معاونت آغاز می‌شود و برنامه‌ریزی برای تولید و حصول اطمینان از ایفای تعهدات فروش انجام خواهد شد و برای هر دو محصول کوییک و ساینای اتوماتیک نیز این اتفاق افتاده است». این مقام مسئول در شرکت سایپا با تاکید بر اینکه فرایند کار تولید کوییک و محصولات جدید به صورت کار گروهی است و همه واحدهای گروه سایپا در مقاطع مختلف درگیر پروژه‌های جدید خواهند بود، اظهار کرد: «برای تولید ساینای اتوماتیک با تامین گیربکس اتوماتیک، تولید این محصول نیز در زمان پیش‌بینی شده آغاز و به بازار عرضه خواهد شد.»

وی افزود: «خودروسازی زنجیره‌ای از طراحی تا خدمات پس از فروش را شامل می‌شود و حوزه طراحی محصول، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، معاونت‌های مهندسی و پشتیبانی و دیگر واحدهای سایپا تلاش می‌کنند همه نیازها را پیش‌بینی و بر اساس یک جریان زمانی، امکان عرضه خودروهای طراحی شده به بازار را فراهم کنند.»

استقبال از محصولات سایپا در شیراز

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه سایپا که در نمایشگاه خودرو شیراز حضور پیدا کرده بود، درخصوص این رویداد خودرویی اظهار کرد: «خوشبختانه شاهد حضور پررنگ شرکت‌های گروه سایپا و استقبال عمومی خوب از نمایشگاه بودیم.» قربانی بیان کرد: «استقبال گسترده مردم شیراز از این نمایشگاه نشان داد مردم اهل شعر و شعور شیراز با صنعت خودرو عجین هستند و قدر این صنعت را می‌دانند.»

وی گفت: «تلاش گروه سایپا در این نمایشگاه، عرضه قابلیت‌ها و توانمندی‌های مختلف این مجموعه است تا مشتریان و مردم با این توانمندی‌ها بیشتر آشنا شوند.»

قربانی با ضروری خواندن ارتباط دوسویه خودروساز با مشتریان افزود: «فرصت‌های نمایشگاهی اعم از نمایشگاه خودرو شیراز و بقیه استان‌ها، فرصت‌های مناسبی برای تحکیم روابط بین خودروسازان و مشتریان بدون حلقه‌های واسط است که مشتریان می‌توانند خواسته‌ها و انتظارات خود را مستقیم به خودروسازان منتقل و خودروسازان نیز تلاش می‌کنند انتظارات مشتریان را برآورده کنند.»

توضیح درباره محصولات آینده سایپا

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه سایپا درخصوص محصولات آینده سایپا توضیح داد: «پروژه‌های SP0 و SP100 پلت‌فرم کاملا خاص سایپاست که بر اساس گزارشات متعددی که مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا ارائه کرده، قابلیت تولید خودروهای سدان، هاچ‌بک و کراس را خواهند داشت و این موضوع یک قابلیت تقریبا منحصربه‌فرد سایپا در ایجاد و طراحی پلت‌فرم است.»

آغاز پیش‌فروش محصولات جدید نارنجی‌پوشان بر اساس این گزارش، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا نیز در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز گفت: «پیش‌فروش سه خودروی کوییک، ساینای اتوماتیک و برلیانس C3 از نیمه دوم مرداد آغاز خواهد شد.»

رضا تقی‌زاده سه خودروی جدید این شرکت را به عنوان جایگزین‌های پراید نام برد و تاکید کرد: «محصولات جایگزین پراید تمام استانداردهای جدید خودرویی راکه از سال آینده اجرا می شود، پاس خواهند کرد».

معاون بازاریابی و فروش سایپا، خودروی کوییک را ١٠٠درصد ایرانی خواند که قیمت آن در مدل‌های مختلف بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. تقی‌‌زاده گفت: «خط تولید مشترک سایپا-‌سیتروئن نیز تا پایان سال جاری راه‌اندازی شده و عرضه خودروی C3 به عنوان اولین محصول مشترک با سیتروئن آغاز خواهد شد.»

وی همچنین از ادامه مذاکره با دو شرکت نیسان و کیاموتورز خبرداد و تاکید کرد: «به زودی نتیجه این مذاکرات اعلام خواهد شد.» معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه افزایش قیمت اعلامی برای دو محصول پراید و تیبا از سوی شورای رقابت چه زمانی اعمال خواهد شد، اظهار کرد: «به محض آن‌که ابلاغیه شورای رقابت به دست ما برسد، قیمت جدید این محصولات اعلام خواهد شد.» تقی‌زاده با بیان این‌که مشکلی برای تقاضای محصولات در بازار وجود ندارد، بیان کرد: «از ابتدای امسال به دلیل آتش‌سوزی در یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی در تولید برخی محصولات عقب افتادیم که به زودی جبران خواهد شد.»

وی در رابطه با زمان توقف تولید پراید، گفت: «استراتژی سایپا کاهش تدریجی تولید پراید است زیرا تولید این خودرو با قیمت‌های فعلی زیان‌ده است و به همین دلیل به دنبال تولید محصولاتی باکیفیت بیشتر هستیم که ضمن افزایش رضایت‌مندی مشتریان سودآور نیز باشد.»

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که در حال حاضر سهم پراید از سبد محصولات سایپا از ۶۸ درصد سه سال قبل به ۲۵.۸ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: «البته خودرویی که از نظر کیفی دارای چند ستاره باشد، نمی‌تواند جایگزین پراید شود زیرا قیمت آن بالاتر از ۶۰ میلیون تومان خواهد شد و در هیچ جای دنیا نیز خودروی پنج ستاره را با قیمت پنج هزار دلار عرضه نمی‌کنند.»

تقی‌زاده در پاسخ به این‌که چرا با وجود تقاضای بالا برای محصولات رنو از جمله تندر ۹۰، پارس تندر، ساندرو و ساندرو استپ، تولید این محصولات افزایش نمی‌یابد، اظهار کرد: «رنو می‌گوید سهمیه تولید محصولاتش در منطقه و ایران در همین حد است و بیش از این نمی‌توانیم تولید را افزایش دهیم، بنابراین رنو نتوانسته در حد تقاضای ما تولید محصولات را بالا ببرد و تا زمانی که این خودروها در حد تقاضای موجود در بازار تولید نشود، تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد نمی‌شود.»

منبع


نظرات

  • فرزاد فرزاد (2 مرداد 1396 ساعت 21:57)

    از قدیم مثل بود که، ریش و قیچی دست شماست، یعنی اینکه؛ تسلیم نظرتم، الان که دیگه رسیده به این واقعیت که؛ رگ و گردن دست شماست، پس میمیرم!

  • محمدرضا محمدرضا (2 مرداد 1396 ساعت 18:26)

    بنده به شما اطمینان میدهم ، پروژه ی کوئیک به شدت شکست خواهد خورد زیرا سایپا و مرکز تحقیقات و نوآوری آن بی نهایت در خصوص کیفیت و استحکام محصول سهل انگار هستند در حالیکه رنو در قبال مشتری بسیار مسئولیت پذیر است - بنده با اطلاعات کامل از این دو خودرو خدمت شما عرض میکنم و با هر کارشناس هم حاضرم با استدلال و سند در این خصوص تبادل نظر کنم. از هم اکنون عرض میکنم خدمات پس از فروش - کیفیت آپشن ها - استحکام و ثبات ابعادی کوئیک پاشنه ی آشیل این محصول است.

  • Mdrsa Mdrsa (2 مرداد 1396 ساعت 17:55)

    اینکه همون تیباست خوبه مردم استقبال میکنن چهل میلیون اگه کمه پنجاهم جاداره میخرن بجز این اشغالای تو بازار چیزه دیگه ای نیست هر روزم یکی دیگه با قوطی جدید رو میکنن خیلی هم افتخار میکنن به خودشون.

  • علی علی (2 مرداد 1396 ساعت 09:48)

    آنوقت از نظر شما قیمت 40 میلیون از نظر شما ارزان است
    با 10000 دلار در خارج از ایران میتوان بهترین خودرو را در حد خود خرید

    دلارام دلارام (22 تیر 1401 ساعت 01:22)

    کجایید که شد 200 میلیون ????قرعه کشی و سهمیه بندی هم شد. سرشم دعواست.