1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای ایرانی در حد خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند

خودروهای ایرانی در حد خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند

25 شهریور 1396
  • 2

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اظهار کرد: تکنولوژی خودروهای داخلی ما با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت بوده و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری می‌توان آنها را مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.

 خودروهای ایرانی در حد خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند

علیرضا نیک آئین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکل دیگر خودروهای ایرانی آن است که مصرف سوخت فوق‌العاده بالایی دارند که علاوه بر ایجاد مشکل آلایندگی هوا مصرف سوخت کشور را نیز بسیار بالا می‌برد. به گونه‌ای که حتی این امکان وجود دارد که ما نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو همچنین عنوان کرد: طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است از سوی شرکت‌های اصلی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات در بسیاری موارد وجود نداشته و بر همین اساس خودروسازان ما مجبور می‌شوند قطعات خود را از طریق کارخانه‌های دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند تامین کنند که همین مسئله موجب می‌شود قطعات استفاده شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.

نیک آئین در عین حال به موتور اتومبیل‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیستم این موتورها منسوخ شده است، از سوی دیگر اگرچه گفته می‌شود که سوخت ما یورو۴ محسوب می‌شود اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل ساز است.

وی ادامه داد: حال به مجموع این شرایط، قطعات و یا روغن‌های تقلبی که در بازار وجود دارد را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که در مقابله با این حجم مشکل نمی‌توان از تعمیرکار خودرو انتظار معجزه داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بالای دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم که عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمی‌رسد و با توجه به وضعیت آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی آنها را تعویض کرد. اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی محسوب می‌شود و عمر خودروهای ایرانی مسلما نصف خودروهای خارجی می‌شود.

نیک آئین در عین حال اظهار کرد: حتی در میان خودروهای خارجی هم آنهایی که در ایران استفاده می‌شوند نسبت به نمونه‌هایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند عمر کمتری دارند چرا که خودروهای خارجی از نظر موتوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ است که میزان گوگرد آن حدود ۵۰ می‌شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در بخش پایانی صحبت‌های خود به قیمت خودروهای ایرانی اشاره کرد و گفت:‌ اگر بخواهیم قیمت خودروی ایران را با بازار خلیج فارس قیاس کنیم باز هم قیمت‌های ما بالاتر است چرا که در کشورهای همسایه از جمله عراق اکنون تویوتایی عرضه می‌شود که مطابق استانداردهای روز است جالب آنکه قیمت این تویوتا با پژوی ما که متعلق به دهه ۱۹۸۰ است برابری می‌کند.

منبع ایسنا


نظرات

  • ناشناس ناشناس (26 شهریور 1396 ساعت 03:56)

    واقعا وضیعیت خودرو سازی در کشور ما خفت بار هست هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست و نه اراده ای هست نه پشتکاری
    همین مسولین ایران خودرو و سایپا ایا خودشان همین برند های به اصطلاح ملی سوار میشوند

  • فرزاد فرزاد (25 شهریور 1396 ساعت 13:13)

    تا وقتیکه فقط قانون بی قانون دزدی اجرا میشود دیگه هیچوقت نور امیدی از هیچ افقی به سوی مردم کشورم نمی تابد.، اگر دلسوزان واقعا بخواهند کاری برای پیشرفت وطن کنند مطمئنا تا هفته دیگه همه ما از این سرعت عمل سکته خواهیم کرد، ولی ای آقا صرف نداره آخه! در کشور مثلا اسلامی برعکس واقعیت دین؛ ازدواج زنجیر، بچه عذاب، خونه آرزو، خودرو حسرت، ولی در کشور اجنبی .،.، چرا همه چی وارونه،ست؟!؟