1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. استارت ایران خودرو در راه طراحی خودرو

استارت ایران خودرو در راه طراحی خودرو

2 اسفند 1395
  • 6

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، هفته گذشته از امضای قرارداد این شرکت با یک کنسرسیوم طراحی ایتالیایی برای طراحی پلتفرم ملی خبر داد؛ خبری که در صورت تحقق می تواند ایران خودرو را به معنای واقعی کلمه خودروساز کند.

همواره بزرگ ترین چالش بر سر راه خودروساز شدن شرکت های ایرانی، نبود دانش طراحی پلتفرم در آنها بوده است؛ دانشی که به رغم صرف هزینه و برنامه ریزی های فراوان برای کسب آن، هنوز هیچ کدام از خودروسازان ایرانی نتوانسته اند به آن دست پیدا کنند.

حالا مدیرعامل ایران خودرو که در چهارمین همایش بین المللی خودرو، به این خودروساز نبودن اعتراف کرد و صراحتا گفت که می خواهیم خودروساز شویم، خبر از امضای یک قرارداد در آینده نزدیک با یک کنسرسیوم ایتالیایی داد که طی آن قرار است پلتفرم ملی طراحی شود. اما نام این شرکت ایتالیایی چیست؟

«پنین فارینا» شرکت معروف طراح ایتالیایی است که پیش از این نیز سابقه حضور هرچند اندک در ایران را داشته است. آنگونه که منابع آگاه می گویند، این شرکت یکی از اجزای اصلی طراحی پلتفرم ملی با ایران خودرو خواهد بود.

طی ۱۵سال گذشته بخش مهمی از تولیدکنندگان خودرو در کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین با الگوبرداری از تجربه بسیار موفق کشور کره جنوبی و با هدف ارائه محصولاتی بهتر و به تبع آن رقابت پذیری بیشتر در بازارهای داخلی و جهانی، در این صنعت مهم و کلیدی، اقدام به همکاری بلندمدت با شرکت های طراحی و مهندسی خودرو در اروپا و بالاخص در ایتالیا کرده اند.

در این بین اشاره ای هرچند کوتاه به سیر تحول صنعت خودروسازی کشور کره جنوبی در مبحث همکاری های مشترک با شرکت های اروپایی اجتناب ناپذیر است. خودروسازان کره ای از اواسط دهه ۸۰ میلادی همکاری های گسترده ای را با برخی شرکت های بین المللی در زمینه های گوناگون و به ویژه در بخش طراحی و مهندسی با شرکت های ایتالیایی آغاز کردند و طی برنامه ای حدودا ۱۵ساله توانستند با بالا بردن کیفیت در طراحی و مهندسی محصولات شان علاوه بر تبدیل شدن به قطب جهانی در این صنعت، رقیب سرسختی نیز برای خودروسازان کشورهای صاحب نام در این عرصه شوند، اما پرسش اساسی اینجاست که شرکای طراحی صنعت خودروی ایران باید چه ویژگی های داشته باشند؟

ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می گوید: «با توجه به تحولات سال های گذشته در صنعت خودروسازی و با در نظر گرفتن تجربه بسیار موفق کشورهای در حال توسعه طی همکاری های خود با شرکت های ایتالیایی که از صاحبان دانش فنی در این زمینه هستند، این شیوه راه حل مناسبی برای صنعت خودروسازی ما نیز محسوب می شود تا طی همکاری های نزدیک و گسترده با شرکت های اروپایی و ایتالیایی به واسطه طراحی محصولات به روز و با توجه به استانداردهای بین المللی توان رقابت با صنعت خودروسازی کشورهایی مانند کره، چین و هند را که از قدرت های نوظهور هستند در بازارهای داخلی و منطقه ای داشته باشد.

از دیرباز کشور ایتالیا در زمینه طراحی و مهندسی خودرو شهره خاص و عام بوده است و دلیل همکاری اغلب خودروسازان نامدار جهان در دهه های گذشته یا کره جنوبی در سال های گذشته و همچنین کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند در این دوران همین عامل بوده است.»

او می افزاید: «با توجه به تغییرات اخیر در صنعت خودروسازی در مقیاس کلان و همچنین بررسی استراتژی های نوین در طراحی می توان این نکات را استنباط کرد که اغلب شرکت های خودروساز بزرگ سعی می کنند بخش طراحی مستقل خود را دارا باشند، در صورتی که شرکت های خودروسازی که دارای مقیاس اقتصادی کوچک تری در عرصه بین المللی هستند، گرایش بیشتری به همکاری با شرکت های طراحی مستقل و غیروابسته دارند.

در این بین با نگاهی تیزبینانه و با در نظر گرفتن برخی تحولات در شرکت های ایتالیایی در سال های اخیر مانند تغییرات مدیریتی کلان، تحولات ساختاری، اجرایی و حتی جابه جایی برخی پرسنل کلیدی و همچنین خریداری شدن برخی از آنها توسط خودروسازان کشورهای اروپایی و آسیایی که برخی از آنها رقیبان منطقه ای ما نیز در این صنعت به شمار می روند، انتخاب امری به غایت حساس به شمار می آید و از اهمیتی فراوان برخوردار است.»

همچنین بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» اظهار می کند: «زمانی که ما شرکت پنین فارینا را برای مشارکت و طراحی خودرو به ایران آوردیم، قرار بود شرکتی ایجاد شود که ۶۰درصد از سهامش متعلق به ایرانی ها باشد اما متأسفانه مدیرعامل وقت ایران خودرو به آنها گفت که به صورت پروژه ای با آنها کار خواهد کرد و کلاً پروژه منتفی شد. در هر صورت اکنون باید توجه داشته باشیم که برای مشارکت در زمینه طراحی خودرو به سمت شرکت های ایتالیایی برویم که گام های بزرگی را در این زمینه برداشته اند.»

او می افزاید: «بخش مهندسی در طراحی بسیار اهمیت دارد. به هر جهت به اعتقاد من شرکت های اروپایی با تجربه، بهترین گزینه برای مشارکت هستند.»

به اعتقاد کارشناسان، اروپایی بودن بالاخص ایتالیایی بودن به علت بستر تاریخی، دارا بودن دانش فنی روز دنیا، تضمین کیفیت پروژه های پلتفرمی خودرو به طور کامل، توان بالا در بخش طراحی و استایل، انجام تمامی مراحل پروژه به شکل Key in Hand جهت کم کردن پیچیدگی های پروژه های بزرگ و. . . ویژگی هایی هستند که شرکت های طراحی خودروی اروپایی دارا هستند. بنابراین در صورت به نتیجه رسیدن چنین قراردادی می توان به خودروساز شدن ایران خودرو امیدوار بود.

منبع:فرصت امروز



نظرات

  • محسن محسن (3 اسفند 1395 ساعت 09:49)

    الان منظور از اصالت پیکان همون موتور پر مصرفه یا شمایل زیباش که حتی زمان خودشم زیبایی نداشته .
    دقیقا وقتی حرف از برگشت پراید با ظاهر جدید میشه منظور یک ماشین جدید نیست چون الان وانت جدید ایرانخودرو به نام اریسان دقیقا با همون موتور 40 سال پیش تولید میشه اگر میخوان مردم گول بزنن حرفی نیست ولی اهل فنش میدونن که تعویض یک سر سیلند ر و تغیرات سیستم سوخت رسان جزیی رو نمیشه طراحی نامید .

  • منوچهر منوچهر (3 اسفند 1395 ساعت 08:46)

    *****پیکان رو به جهانیان میخای نشون بدی .پیکان رو انگلیسی ها به ایرانیها نشون دادن که سازندش اسمش رو هیلمن گذاشت و ایران زحمت کشید فقط اسم رو عوض کرد گفت پیکان .این است هوش ایرانی که میخاد فردا خودرو ساز هوشمند بشود حالا برو به جهان پیکان رو نشون بده چون اونا ندیدن

  • علی.ع علی.ع (2 اسفند 1395 ساعت 16:46)

    خوب میشی نگران نباش

  • مجتبی مجتبی (2 اسفند 1395 ساعت 09:51)

    باسلام و خسته نباشید از بوشهر خدمت رسیدم. با خواندن این خبر امیدوار شدم که تحولی شگرف در صنعت خودرو صورت گیرد. البته گر چه از تحولات روز دنیا خیلی عقب افتادیم لیکن این قدم به همراه هوش ایرانی می تواند نوید بخش جهشی بلند باشد. در تمام دنیا از محصولات برند حمایت می شود و نه تنها آنان را حذف نمی کنند بلکه با به روز نمودن آن برند سعی در به رخ نمودن قدمت شرکت به دنیا دارد عرض من این است ما که برندی تاریخی و به یاد ماندنی مثل پیکان جوانان و پیکار کار لوکس و پیکان دولوکس و پیکان پژو داشتیم و تمام ایرانیان در جاده و خیابان و در اسفالت و خاکی و در دشت و کوه ها با آن مسافرت های بلند و کوتاه نمودند چرا این برند معتبر از دور ایران خودرو خارج گردید مگر این نیست که باید برندی معتبر مثل پیکان می بایست به شایستگی هر چه تمام تر طی سال های بعد از نظر طراحی وبدنه و طراحی داخلی و طراحی موتور و سیستم تعلیق و سوخت رسانی با حفظ اصالت پیکان به روز می شد؟ امیدوارم که خودروی پیکان مجدداً به چرخه تولید با ظاهر و وقار جدید برگردد . و این برند را به جهانیان معرفی نماییم.

    ramtin ramtin (2 اسفند 1395 ساعت 15:16)

    منم یه پیشنهاد دیگه دارم فولکس قورباغه ای , رنو 5 هم بیارید دورهمی یه موزه بزنیم

    آرش آرش (3 اسفند 1395 ساعت 08:12)

    پیکان متعلق به شرکت ورشکسته انگلیسی روتس بود که بعد هم کرایسلر اون رو خرید و ایران خودرو تا سال 64 فقط مونتاژ می کرد . ایران خودرو ماشین اسباب بازی هم از خودش طراحی نکرده . برند تاریخی کجا بود عمو دلت خوشه