1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نگاهی بر کارنامه ایران خودرو در سال 95

نگاهی بر کارنامه ایران خودرو در سال 95

9 فروردین 1396
  • 0

تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران‌خودرو طبق تفاهم نامه ای که با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد.

سال ۹۵ برای گروه صنعتی ایران خودرو، سال خوب و موفقی بوده است. سال خوب و موفق از آن سبب که برنامه‌های مدیریتی و توسعه‌ای آن مجال تحقق یافت. سالی که این گروه صنعتی توانست با بهره‌گیری از فضای حاکم بر توافقات بین‌المللی و مدیریت نوآور و توسعه‌گرا، برنامه‌های خود را به طور جدی پیگیری کرده و به ثمر برساند. به عنوان نمونه، ارائه فهرستی از اقدامات صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو و دستاورد موثر آن می‌تواند به‌روشنی تحولات عرصه این صنعت را به نمایش بگذارد.

طراحی و تولید محصولات

محصول ۲۰۷i صندوقدار و دنای فیس‌لیفت یا همان دناپلاس، دو محصول جدید ایران خودرو است که در دی ماه سال ۹۵ رونمایی شد. پروژه طراحی ۲۰۷i صندوقدار براساس نیاز و تقاضای مشتریان و حفظ سهم بازار در بخش خودروهای کلاس c، منطبق با استانداردهای روز ایمنی و محیط زیست در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو به پایان رسید و قرار است این خودرو در نیمه اول سال ۹۶ روانه بازار شود.

همچنین متخصصان و کارشناسان ایران خودرو مدل جدیدی از محصول دنا را طراحی کردند که از استانداردهای ایمنی مجهزی برخوردار است. دناپلاس اولین خودروی داخلی مجهز به سانروف و کیسه هوای جانبی در سطح مطلوبی از استانداردهای ایمنی قرار دارد. این خودرو تا پایان سال ۹۵ وارد بازارمی شود.

برنامه تولید۶۵۰ هزار دستگاه

درحال حاضرگروه صنعتی ایران خودرو با تولید روزانه بیش از دوهزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری که مجموع آن از ابتدای سال تا پایان اسفند ماه به حدود ۶۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید وافزایش و بهبود کیفیت محصولات نیز از رئوس اصلی برنامه های ایران خودرو است.

برهمین مبنا پروژه های کیفی متعددی در خطوط تولید این شرکت به اجرا گذاشته شد که نتایج ارزیابی های شرکت بازرسی نیز موید روند رو به بهبود کیفیت محصولات این شرکت است.

تولید محصول ایکاپ

در سایه گشایش فضای سیاسی در همکاری های بین المللی، زمینه برای اجرای دیپلماسی صنعتی گروه صنعتی ایران خودرو نیز مهیا شد تا در نتیجه آن، نخستین قرارداد پسابرجامی کشور توسط این خودروساز و پژو فرانسه، امضا و مهم تر از آن، اجرا شود.

قراردادی که سه اصل مهم «سرمایه گذاری مستقیم»، «انتقال- بی‌قید و شرط فناوری» و «صادرات محصولات تولیدی مشترک از طریق زنجیره صادراتی» شرکت پژو برای نخستین بار در آن لحاظ و اجرا شد. بر اساس این قرارداد نخستین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو(ایکاپ) به نام پژو ۲۰۰۸ در اسفند ماه تولید شد.

خدمات پس از فروش و فعالیت های امدادی به مشتریان

شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، ایساکو،‌ با تدوین برنامه های جامع و به روز، به دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان است. شرکت امدادخودرو ایران که زیرمجموعه ایساکو است، میانگین زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی را به کم تر از ۳۰ دقیقه رسانده که در استانداردهای جهانی عدد قابل قبولی به شمار می آیدکه برنامه دارد این زمان را در سال ۹۶ به ۲۵ دقیقه کاهش دهد .

براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو توانسته است با کسب بالاترین امتیاز در صدر جدول ارزیابی سال ۹۴ در میان شرکت های ارایه دهنده خدمات خودرویی داخلی قرار گیرد.

ایساکو در حالی در بین ۳۹ شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی توانسته بیشترین امتیاز را کسب کند که در هفت دوره متوالی این ارزیابی‌ها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جایگاه نخست قرار داشته است.

با توجه به برنامه‌ریزی ایران‌خودرو برای ورود خودروهای جدید به بازار، ایساکو به عنوان متولی خدمات پس از فروش این خودروساز، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است.

حفظ سهم بازار

گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده در سال۹۴ سهم بازار محصولات خود را به ۵۴ درصد برساند. افزایش قابل توجه میزان فروش محصولات در سال جاری حکایت از افزایش رونق محصولات ایران خودرو در بازار و اقبال مشتریان از آن است.

بدیهی است که این افزایش حاصل سیاست گذاری های مناسب ایران خودرو در حوزه بازار است.لازم به ذکر است که تا پایان بهمن ماه سال ۹۵ شاهد افزایش ۳۴ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

در سال ۹۵ روش های منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایران خودرو درنظر گرفته شد. تامین نیاز و سلیقه گروه های درآمدی مختلف مبنای تصمیم گیری های ایران خودرو در زمینه فروش محصولات است. فروش نقدی و اقساطی با ارائه تسهیلات مناسب زمینه خودرودار شدن بسیاری از مشتریان را فراهم کرده است.

گام های ایران خودرو در بازارهای صادراتی

تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران‌خودرو طبق تفاهم نامه ای که با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد.

ایران خودرو هیچ گونه سرمایه‌گذاری در آذربایجان انجام نداده و مشارکت به صورت ارائه خدمات فنی و مهندسی برای راه اندازی خط مونتاژ است. این پروژه با سرمایه گذاری ۱۴ میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو، نیمه نخست سال ۹۶به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد.

فاز توسعه ای در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود.از دیگر اقدامات ایران خودرو در بازارهای بین المللی،‌ آغاز صادرات خودروهای پلیس به ترکمنستان است. یکی از برنامه های ایران خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان و بلاروس را در دستور کار قرار داده است.

ایران خودرو قصد دارد محصولات دنا، رانا و سورن را در این سایت تولید کند. بر اساس برنامه‌ریزی های انجام گرفته، قرار است در سال جاری در سایت سیامکو حدود یک هزار دستگاه از محصولات جدید ایران خودرو تولید و وارد بازار این کشور شوند.

از دیگر سو در مسیر توسعه بازارهای بین المللی، به تازگی تفاهم نامه ای برای ایجاد خط تولید محصولات ایران خودرو در کشور عمان با سرمایه گذاری طرف عمانی و ارائه خدمات فنی از سوی ایران خودرو نیز به امضا رسیده است.

عمان مزایای زیادی برای تولید محصولات ایران خودرو دارد و به دلیل دسترسی به کشورهای اطراف نیز می تواند به عنوان مرکزی برای صادرات محصولات ایران خودرو به کشورهای منطقه و به ویژه شمال آفریقا مطرح باشد.

بر این اساس در سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو با هدف توسعه بازارهای بین المللی بیش از ۳۰۰ دستگاه دنا به الجزایر صادر کرد و به این ترتیب بازار ایران خودرو در بازارهای شمال آفریقا احیا شد.

پس از صادرات دنا به بازار الجزایر و استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصی، احداث سایت مونتاژ در این کشور برنامه ریزی شده است. برهمین اساس شرکت جوینت ونچری با سرمایه گذاری ۸۰ درصدی طرف الجزایری به نام «آیام کو» ایجاد شده و هم زمان با صادرات بیش از ۳۰۰ دستگاه دنا، تجهیزات خطوط تولید که سهم ایران خودرو در این مشارکت است، ارسال شده است. همچنین ایران خودرو موفق شد در آبان ماه امسال، صادرات سمند و رانا به صورت رسمی به کشور ساحل عاج را آغاز کند.

نتایج ارزیابی کیفیت

در آخرین نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیشتر محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را کسب کرده اند.در گزارش ارزشیابی روند افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو در سال جاری ممتد بوده که این امر را می توان در گزارش های ارزشیابی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده کرد.

همچنین در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنوی تولیدی در شرکت ایران خودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفتند و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر درخاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند.

پیشرفت ها در حوزه قوای محرکه

صنعت خودروی جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توربو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.براساس این قرارداد ایران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحی و تولید می کنند.

موتورهایی که براساس این قرارداد ، طراحی و تولید خواهند شد، ۱۲۰ تا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۸۵ نیوتون بر متر گشتاور و از نظر آلایندگی نیز حداقل استانداردهای یورو ۶ را خواهد داشت. مصرف سوخت کمتر از۵ لیتر در یک‌صد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به ۵/۴ لیتر در یک‌صد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

از دیگر اقدامات ایران خودرو در سال جاری در حوزه قوای محرکه راه‌اندازی پیشرفته ترین خط تولید گیربکس در شرکت چرخشگر است. «جی.اچ.کیو» نسل جدیدی از گیربکس های دستی و از نوع دیفرانسیل بسته است که با سرمایه گذاری سه میلیون یورویی به بهره برداری رسیده است.

گروه صنعتی ایران خودرو هم زمان با هفته دولت طرحی را اجرا کرد که براساس آن رانندگان تاکسی توانستند در روز اسقاط تاکسی فرسوده خود، ‌تاکسی نو را دریافت کنند.

طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی تاکسی های فرسوده آغاز شد تا با اجرای این طرح ده‌ها هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج و گامی مهم در رفع بحران آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران برداشته شود. تا اوایل بهمن ماه بیش از ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج و با محصولات نو ایران خودرو جایگزین شده است.

عناوین و جوایز

گروه صنعتی ایران خودرو با ثبت رشد ۱۰۰درصدی صادرات، علاوه بر اینکه گامی موثر در اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت، به عنوان صادرکننده نمونه کشور نیز معرفی شد. بر این اساس،‌ این شرکت با صادرات بیش از ده هزار دستگاه محصول در سال ۹۴ ضمن ثبت رشد ۱۰۰درصدی در حوزه صادرات، به عنوان صادرکننده نمونه کشور در گروه خودرو معرفی شد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات