1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا حرکت ایران‌خودرو در مسیر بی‌پایان ارتقای کیفیت هست ؟

آیا حرکت ایران‌خودرو در مسیر بی‌پایان ارتقای کیفیت هست ؟

23 اردیبهشت 1396
  • 1

اجرای پروژه‌های مختلف بهبود در حوزه محصولات ایران‌خودرو از زنجیره تأمین تا فروش و خدمات پس از فروش در سال 95، منجر به افزایش رتبه کیفیت محصولات شده است. برهمین‌اساس سطح کیفی سوزوکی به چهارستاره در سال ٩٥ افزایش یافته و محصول پژو ٢٠٦ نیز از سطح کیفی دوستاره در سال ٩٤ به سه‌ستاره در سال ٩٥ ارتقا یافته‌اند.

 آیا حرکت ایران‌خودرو در مسیر بی‌پایان ارتقای کیفیت  هست ؟

رانا و دنا نیز که در سال ٩٤ یک‌ستاره کیفیت را کسب کرده بودند، موفق شدند در سال ٩٥ سه و دوستاره را از آنِِِ خود کنند.برمبنای این گزارش، در سال ٩٥، در شاخص IQS (تعداد ایراد اعلام‌شده از سوی مشتریان در صد دستگاه خودروی تحویل‌شده) بهبود هشت تا ٢٦درصدی در تمامی محصولات محقق شده است.

در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش نیز علاوه بر حفظ سطح کیفیت از سال ٩٤، افزایش حدود دودرصدی در میزان رضایت از کیفیت محصولات در ٩ ماهه ابتدایی سال ٩٥ با درنظرگرفتن محصولات پرتیراژ و همچنین افزایش پنج‌درصدی در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.

نتایج شاخص‌های بعد از تحویل

در سال ٩٥ با اجرای رویکرد عدم مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش تا ١٠‌ هزار کیلومتر پس از تحویل محصول، بهبود‌های متعددی کسب شده است.کاهش حدود ١٩درصدی شاخص مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش و کاهش شاخص تعویض قطعات در دوره گارانتی به میزان بیش از ٢٥ درصد در بازه ١٠‌ هزار کیلومتر نسبت به سال ٩٤ براساس تعداد محصولات مراجعه‌کرده به شبکه، از جمله نتایج کسب‌شده در این حوزه است.

 آیا حرکت ایران‌خودرو در مسیر بی‌پایان ارتقای کیفیت  هست ؟

نتایج شاخص‌های قبل از تحویل

نتایج حاصل از پروژه‌های مرتبط با کیفیت محصولات، منجر به تحقق ١٤درصدی بهبود کیفیت در شاخص آدیت ترکیبی سال ٩٥ در تمامی محصولات تولیدی شده است. این بهبود ماحصل اجرای پروژه‌های متعدد کیفیت در محصولات رانا، پژو ٢٠٦، ‌پارس، پژو ٤٠٥، سمند و دنا است.

اقدامات انجام‌شده در راستای بهبود کیفیت محصولات در سال ٩٥

 آیا حرکت ایران‌خودرو در مسیر بی‌پایان ارتقای کیفیت  هست ؟

در سال ١٣٩٥ با تمرکز بر مشتری‌مداری و افزایش کیفیت و دوام قطعات پروژه‌های بهبود کیفیت محصولات و مجموعه‌های به‌کاررفته در آن تعریف و به اجرا گذاشته شده است. در این سال ٢٣٨ پروژه بهبود کیفیت روی محصولات و ٢٩٢ پروژه روی مجموعه‌ها شامل موتور، گیربکس و سیستم الکتریکال اجرا شده است.

پروژه‌های کلان و سرمایه‌ای

برنامه‌های سرمایه‌ای بخش دیگری از برنامه‌های اجراشده در سال گذشته است. ارتقای سالن موتورسازی ٣ محصولات جاری، ارتقا و بهبود کیفیت سالن رنگ یک، ارتقای تجهیزات و خطوط سایت مازندران، بازسازی و ارتقای تست پیمایش خودرو (تست جاده)، برنامه ارتقای تجهیزات برای تست و بازرسی موتورهای تولیدی، تأمین تجهیزات الکتریکال در همه سایت‌ها، تجهیز و توسعه PDI یا بازرسی قبل از تحویل، سرمایه‌گذاری شرکت آلومینیوم، ریخته‌گری ابهر و سرمایه‌گذاری شرکت نیرومحرکه از جمله برنامه‌های کلان سرمایه‌ای بوده است.

برنامه‌های بهبود کیفیت

در سال ١٣٩٥ در حدود ١١٨ برنامه بهبود کیفیت در زنجیره ارزش تهیه و تدوین شده است. ١٢ برنامه در حوزه تأمین، ٣٥ برنامه در حوزه تولید، ٢١ برنامه در حوزه فرایند، ٣٥ برنامه در حوزه طرح و مهندسی، هشت برنامه در حوزه کیفیت و پنج برنامه نیز در حوزه فروش و خدمات پس از فروش تدوین شده است. طبق برآوردی که صورت گرفته حدود ٥٣ درصد از مجموع برنامه‌های تدوین‌شده اجرا و محقق شده و سایر آن نیز درحال اجراست.

 آیا حرکت ایران‌خودرو در مسیر بی‌پایان ارتقای کیفیت  هست ؟

ستاد عالی ارتقای کیفیت

در سال ٩٣ برای تصمیم‌سازی و پیاده‌سازی سیاست‌های کلی و یکپارچه و همچنین انجام اقدامات منسجم در زنجیره تأمین تا حوزه فروش و خدمات پس از فروش ستادی با عنوان «ستاد عالی ارتقای کیفیت» در گروه صنعتی ایران‌خودرو تشکیل شد.در این ستاد نزدیک به ‌‌هزارو ٦٨ مصوبه با رویکرد‌های کیفیت و با درنظرگرفتن تمامی حوزه‌های فرایند ساخت و تولید مورد بررسی و تصمیم‌سازی قرار گرفت. این مصوبه‌ها در سه حوزه پیشگیرانه با ٢٧٣ مصوبه، واکنشی ٥٣٦ مصوبه و راهبردی شامل ٢٥٩ مصوبه بوده است.درحال حاضر حدود ٦٣ درصد (٦٧٥ مصوبه) از تعداد هزارو ٦٨ مصوبه ستاد عالی ارتقای کیفیت محقق شده و حدود ٣٠ درصد (٣٢٦ مصوبه) مطابق برنامه در حال انجام بوده و هفت درصد (٦٧ مصوبه) نیز در حال اخذ برنامه است.

برنامه‌های سال ٩٦

گروه صنعتی ایران‌خودرو مسیر کیفیت را بی‌پایان تصور می‌کند و همواره به دنبال اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بهبود کیفیت است. ازاین‌رو برای سال ٩٦ نیز علاوه بر پیگیری و نتیجه‌گیری از پروژه‌های قبل، برنامه‌های متنوع دیگری را نیز تدارک دیده است.ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی، سیستم‌ها، پروژه‌های انواع موتور و پروژه‌های زیرساختاری از جمله برنامه‌های سال جاری است.

اجرای سیستم‌های تولید و کیفیت در تمامی فرایند‌ها با رویکرد اثربخشی شامل مدیریت دیداری، ماتریس تضمین کیفیت، جلسات مدیریت بر نتایج کیفی نیز از دیگر اولویت‌های ترسیم‌شده برای تحقق در سال جاری است.مهار نوسانات کیفی در شاخص کیفیت، بهبود کیفیت دوام قطعات بر مبنای شاخص‌های CSI دوام و C١٠٠ شش‌ماهه از دیگر پروژه‌های تدوین‌شده است.

کاهش هزینه‌های کیفی خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجرای سیستم کنترل Tower Control، بازنگری استاندارد آدیت محصول بر مبنای نظرات مشتریان و استقرار فرایند آدیت یا میزان فرسودگی خودرو بعد از مدت مشخص نیز در برنامه‌های بهبود برای سال ٩٦ تعیین شده است.

منبع : ایران جیب



نظرات

  • رضا رضا (23 اردیبهشت 1396 ساعت 19:14)

    بنده 206 تیپ پنج مدل 95 دارم و بسیار راضی هستم.