1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

12 شهریور 1396
  • 0

با بالا گرفتن تب شاسی بلندسواری، کم کم شاهد آن هستیم که خودروسازان مختلف علاوه بر داشتن یک یا چند نماینده در این سگمنت پرطرفدار، نمونه های شبه شاسی بلندی از خودروهای هاچ بک را نیز تولید می کنند. خودروهای اینچنینی که در بازار کشور ما با اصطلاح «نیم شاسی» شناخته می شوند، این روزها بسیار پرطرفدار بوده و هر روز نمونه جدیدی از آنها معرفی می شود. تازه ترین بازیگران این بخش از بازار، شامل برلیانس C3 و سایپا کوبیک هستند که در آینده بسیار نزدیک وارد بازار خواهند شد. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو به بررسی این دو خودرو در کنار سایر هم سگمنتی های شان در بازار ایران خواهیم پرداخت.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو که در واقع برادر هاچ بک تندر 90 محسوب می شود، هر چند بسیار دیر پا به بازار کشور ما گذاشت اما آمار فروش فوق العاده ای را ثبت کرد که همین موضوع باعث شد تا پارس خودرو به سراغ عرضه نمونه استپ وی آن نیز برود که تصمیم هوشمندانه ای به نظر می رسید؛ چرا که محبوبیت استپ وی فراتر از تصور بوده و تمامی ظرفیت پیش فروش های آن، ظرف چند دقیقه به اتمام می رسد.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

استپ وی نیز همانند ساندرو معمولی در دو نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می شود که تنها تفاوت فنی قابل توجه بین ساندرو معمولی و استپ وی در هیدرولیکی بودن کلاچ نمونه های گیربکس دستی استپ وی در مقابل کلاچ سیمی ساندرو معمولی خلاصه می شود. استپ وی در قیاس با رقبا از عملکرد فنی بهتر در کنار کیفیت و دوام بالاتر بهره می برد. ضمن آن که استهلاک پایین و بازار دست دوم مطلوب نیز از دیگر مزایای آن محسوب می شوند. اما در مقابل طراحی ظاهری نه چندان زیبا و فقر شدید تجهیزات رفاهی نیز از نقاط برجسته آن به شمار می آیند.

هم اکنون ساندرو استپ وی در لیست فروش پارس خودرو قرار ندارد اما در بازار آزاد می توان نمونه های گیربکس دستی را با قیمتی بین 52 تا 55 میلیون تومان و نمونه های گیربکس اتوماتیک را بین 60 تا 64 میلیون تومان خریداری کرد.

دانگ فنگ H30 Cross

دانگ فنگ H30 Cross از خودروهای خبرساز سال های اخیر محسوب می شود؛ خودرویی که با قلب تپنده TU5 پژو و امکانات رفاهی پرشمار، با قیمتی بسیار رقابتی پای در گود رقابت گذاشت و به فروشی خیره کننده دست یافت. H30 Cross عملکرد فنی نرم و قاتبل قبولی داشته، ضمن آن که تجهیزات رفاهی و ایمنی آن به نسبت رقبا در کامل ترین سطح ممکن قرار دارد و در نهایت بهره گیری آن از پیشرانه مشهور TUS باعث شده تا مالک دغدغه چندانی از بابت تامین قطعات فنی نداشته باشد.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

از نکات منفی H30 Cross نیز می توان به شتابگیری نسبتا کند و کیفیت نسبتا پایین اجزای داشبورد اشاره کرد. قیمت H30 Cross در روزهای نخست عرضه تا 55 میلیون تومان نیز رسیده بود اما هم اکنون می توان یک نمونه صفر کیلومتر آن را با قیمتی بین 44 تا 50 میلیون تومان خریداری کرد.

برلیانس C3

پس از موفقیت قابل توجه برلیانس های سری 300 (H320 و H330)، به زودی شاهد عرضه نمونه کراس اوورنمای H320 با نام برلیانس C3 خواهیم بود. C3 از نظر فنی، کاملا با دیگر برادرانش در بازار ایران مشترک خواهد بود اما علاوه بر وجود تفاوت های ظاهری همچون نصب فلاپ های پلاستیکی اطراف بدنه، طرح جدید رینگ ها، جلو پنجره جدید و وجود ریل های سقفی، از نظر سطح امکانات رفاهی نیز نسبت به H320 ارتقا یافته و مانیتور و دوربین عقب را به صورت استاندارد با خود دارد.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

C3 نیز همانند سایر برادرانش از مزایایی همچون سطح نسبتا کامل تجهیزات رفاهی، ظاهر عامه پسند و سطح گسترده خدمات پس از فروش برخوردار است اما پیشرانه 1.5 لیتری 103 اسب بخاری آن عملکرد نسبتا کندی داشته و موجب نارضایتی برخی از مالکان دیگر محصولات برلیانس شده است. شنیده ها حاکی از آن است که تولید برلیانس C3 تنها با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و با قیمت 57.5 میلیون تومان به زودی آغاز می شود.

لیفان X50

کهنه کارترین مینی کراس اوور بازار کشور را باید لیفان X50 دانست که حدود 2 سال از عرضه آن می گذرد. X50 در دو نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک (CV3) عرضه می شود که نمونه اتوماتیک آن، فروش بسیار بیشتری را تجربه کرده است. طراحی ظاهری X50 با توجه به الگوگیری از برخی خودروهای مطرح دنیا، به روز و قابل قبول بوده ضمن آن که فضای نسبتا جادار کابین و تجهیزات رفاهی راضی کننده آن را به گزینه ای مناسب برای خانواده های کم جمعیت بدل می سازند. اما در مقابل شتاب گیری و هدلینگ X50 (علی الخصوص در نمونه گیربکس اتوماتیک)، کاملا معمولی بوده و به هیچ عنوان رانندگی لذتبخشی ندارد.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

هم اکنون لیفان X50 صرفا در نمونه اتوماتیک و با قیمت 56 میلیون و 50 هزار تومان توسط کرمان موتور به فروش می رسد اما در بازار آزاد می توان نمونه های اتوماتیک صفر کیلومتر آن را با قیمت های تا 53 میلیون تومان نیز خریداری کرد. بهای نمونه های گیربکس دستی نیز بین 44 تا 47 میلیون تومان متغیر است.

MVM X22

هر چند MVM X22 نسبت به سایر خودروهای مورد بحث، مرتفع تر بوده و تا حدودی در دسته کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد اما با دخیل کردن فاکتور قیمت، رقیب مستقیم آنها محسوب می شود. بنابراین در اینجا به بررسی اجمالی آن خواهیم پرداخت. X22 به نسبت چینی بودن از کیفیت ساخت مطلوبی بهره برده و امکانات رفاهی نسبتا کاملی را داراست. ضمن آن که عملکرد ترمزهای آن با قابلیت اطمینان بالایی همراه است اما در مقابل، پیشرانه چندان پرتوان نبوده و به دلیل بالا بودن مرکز ثقل خودرو، بهتر است از آن توقع هندلینگ چندان مطلوبی را نداشته باشید. X22 در 2 نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می شود که البته هر کدام از این دو نمونه برای 2 تیپ معمولی و اسپرت نیز هستند که در تیپ اسپرت، سقف و ستون های خودرو به رنگ مشکی رنگ آمیزی می شود.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

قیمت های در نظر گرفته شده از سوی مدیران خودرو برای تیپ های مختلف X22 بدین صورت هستند؛ گیربکس دستی 57.4 میلیون تومان، گیربکس دستی اسپرت 58.9 میلیون تومان، گیربکس اتوماتیک 65.4 میلیون تومان، گیربکس اتوماتیک اسپرت 66.9 میلیون تومان که با شرایط مختلف اقساطی و پرداخت منعطف به فروش می رسد.

سایپا کوییک

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

پرطرفدار بودن خودروهای مینی کراس در بازار ایران، سایپا را بر آن داشت که خودرو جدید خود را در این سگمنت معرفی کند. کوییک که در واقع نمونه فیس لیفت و کراس شده تیبا 2 محسوب می شود، از همان پیشرانه 1.5 لیتری خانواده تیبا و ساینا بهره می برد که پیشرانه مذکور به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CV3) متصل می شود. کوییک از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی، یک سر و گردن نسبت به اسلاف خود ارتقا یافته و کاملا آماده رقابت با رقبای چینی است.

کوییک در 4 رده تجهیزاتی SE، ST، SE-A و SE-A LUX عرضه خواهد شد که 2 تیپ بعدی از گیربکس CVT و فرمان برقی بهره مند هستند اما سایپا هنوز به سایر تفاوت های تجهیزاتی بین تیپ ها اشاره ای نکرده است. با توجه به چهره نسبتا زیبای کوییک و تجهیزات رفاهی کامل آن، همچنین بهره گیری از گیربکس اتوماتیک، پیش بینی می شود اگر قیمت اعلامی سایپا (بین 33 تا 40 میلیون تومان در تیپ های مختلف) با افزایش قابل توجهی روبرو نشود، کوییک سهم بسیار بالایی از بازار هاچ بک ها و مینی کراس های کشور را به خود اختصاص می دهند.

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند

 هاچ‌ بک هایی که به اسم کراس‌اوور در بازار ایران معرفی می شوند



نظرات