1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سرانجام خداحافظی با این خودروها

سرانجام خداحافظی با این خودروها

29 شهریور 1396
  • 0

تولید خودروهای پراید، پژو ۴۰۵، پرشیا، وانت زامیاد و سمند سری اول به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم تا دی ماه سال‌ آینده متوقف خواهد شد.

موضوع پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی همواره پاشنه آشیل خودروسازان و مورد انتقاد کارشناسان بوده است.

 سرانجام خداحافظی با این خودروها

در یک سال گذشته درباره پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی که در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند گزارش‌های زیادی منتشر شد که به دنبال این انتقادات شورای سیاست‌گذاری خودرو تعداد استانداردهای اجباری خودرو را از استانداردهای ۵۲ گانه فعلی به ۸۳ استاندارد افزایش داد تا خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود شوند.

طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ تولید خودروهای سواری که استانداردهای ۸۳ گانه جدید را پاس نکنند متوقف خواهد شد.

در این شرایط روز گذشته یک مقام مسوول زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایسنا خبر داد که ۲۰ مدل خودروی سواری و باری سبک از پنج گروه خودرویی با احتمال توقف خط تولید تا دی ماه سال ۱۳۹۷ مواجه هستند.

به گفته این مقام مسوول؛ برخی خودروها در گروه خانواده "پراید"، "پژو ۴۰۵"، "پرشیا"، "زامیاد" و سری اولیه "سمند" در لیست خودروهایی قرار دارند که در صورت عدم رعایت استانداردهای خودرویی و نرسیدن تعداد استانداردهای آنها به ۸۳ مورد با توقف خط تولید در دی ماه سال ۱۳۹۷ روبه‌رو خواهند شد.

این وضعیت در حالی است که چندی پیش به دنبال انتقادات صورت گرفته گروه خودروسازی سایپا از برنامه این شرکت برای توقف تولید پراید قبل از مهلت تعیین شده در دی ماه ۱۳۹۷ خبر داد.

در این شرایط باید دید گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت زامیاد چه زمانی برنامه خود برای توقف تولید خودروهای پژو ۴۰۵، پرشیا، سمند سری اول و وانت زامیاد را اعلام و اجرایی خواهند کرد.

همچنین در کنار توقف تولید این خودروها تولید دیگر خودروهای تک ستاره نیز متوقف خواهد شد.

از سال گذشته ایسنا برای اولین بار مطرح کرد که حدود ۱۰ مدل از خودروهای داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند بنابراین تولید آنها باید متوقف شود.

این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ هستند.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها و مطرح کردن مطالبه مصرف‌کنندگان و کارشناسان از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی سرانجام چندی پیش مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد که براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تا انتهای سال جاری تولید خودروهای تک ستاره متوقف خواهد شد.

اشکان گلپایگانی در این زمینه اظهار کرد که براساس تصمیم‌گیری جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال ۱۳۹۷ هیچ خودروی تک‌ستاره‌ای نباید در سبد تولید شرکت‌های خودروساز داخلی وجود داشته باشد و تولید خودروهای تک ستاره باید تا پایان سال جاری متوقف شود.

منبع ایسنا


نظرات