1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. توقف تولید خودروهای قدیمی را جدی بگیریم!!

توقف تولید خودروهای قدیمی را جدی بگیریم!!

7 خرداد 1396
  • 0

انتشار خبر توقف تولید ۴ خودروی قدیمی هرچند امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما بنا به تجارب گذشته و تسلط بالای دید بنگاهی در صنعت خودروی کشور، عملی شدن آن را نمی‌توان زیاد جدی گرفت، زیرا در ۱۵ سال گذشته هر از چندگاهی این موضوع مطرح و سپس به بوتهه فراموشی سپرده می‌شد.

 توقف تولید خودروهای قدیمی را جدی بگیریم!!

در اقتصاد صنعتی، اصلی است که بر اساس‌آن گفته می‌شود چنانچه یک محصول یا کالای صنعتی توان رقابت در بازار را ندارد، تولید آن باید متوقف شود و ادامه تولید آن حاصلی جز عدم پویایی، اتلاف منابع . اضرار به محیط‌زیست ندارد. هم‌اکنون در ایران خودروهایی تولید می‌شوند که طراحی و تکنولوژی آنها بعضا متعلق به ۴ دهه قبل است. حال؛ پرسش این است که ادامه تولید آنها چه حاصلی برای صنعت خودروی کشور دارد؟ جز تحقق این دید بنگاهی و بهانه آن یعنی پاسخگویی به تقاضای بخشی از بازار؟! زیان دیگر ادامه تولید خودروهای قدیمی قرار دادن صنعت خودروی کشور در جایگاه انفعال است. در حالی که این صنعت، شایسته قرار گرفتن در جایگاه پویایی و حضور در بازارهای رقابتی را دارد.

ظاهرا بعضی از مسئولان تراز اول صنعتی کشور به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو، به آسانی و سهولت ادامه تولید خودروهای قدیمی را توجیه می‌کنند و مدعی‌اند «توقف تولید خودروهای قدیمی کاری نیست که بتوان در ۶ یا ۷ ماه آن را عملی کرد و نیاز به زمان، مطالعات و بررسی بیشتری دارد!» مفهوم فوق برگرفته از سخنان و نظر رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است که در یکی از روزنامه‌های اقتصادی صبح منعکس بود. چنانچه این مسئول محترم آگاهی بیشتری در این زمینه و پیشینه توقف خط تولید خودروهای قدیمی داشت، اینگونه سخن نمی‌گفت زیرا پیشینه طرح خروج خودروهای قدیمی از خط تولید به حدود ۱۵ سال پیش برمی‌گردد. آیا مسئولان بلندپایه محترم صنعتی با بیان چنین مفاهیمی به‌دنبال وقت‌کشی و ادامه تولید آنها هستند؟ در حال حاضر تعداد زیادی خودروی قدیمی روی خط تولید قرار داشته، بعضی از آنها حتی تیراژ تولید نیز دارند، بنابراین ذهنیت مسئولان صنعتی سیاستگذار و واحدهای خودروساز در گام نخست از کمیت به کیفیت‌گرایی باید سوق داده شود که اساس کار تولید رقابتی در صنعت خودرو است.

فرجام سخن اینکه خودروهای قدیمی ضرورتا و با اولویت باید از خط تولید خارج و جایگزین مناسبی برای آنها انتخاب شود و انتخاب جایگزین آنها قطعا نیاز به این همه اطاله زمان ندارد. اگر خواهان حضور در بازار رقابتی کشورهای منطقه و جهان هستیم، اگر خواستار پویایی و توسعه صنعت خودرو هستیم و اگر… باید از ایستایی، توقف، درجازدن و عدم پویایی این صنعت جلوگیری کنیم که بارزترین نماد آن ادامه تولید خودروهای قدیمی است.

منبع : دنیای خودرو



نظرات