1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. قطعا پراید بازنشسته می‌شود

قطعا پراید بازنشسته می‌شود

23 مرداد 1396
  • 4

اوایل سال گذشته بود که ایسنا برای اولین بار مطرح کرد که براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن وقت، ادامه تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع بوده و تولید این خودروها باید متوقف شود.

آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

 قطعا پراید بازنشسته می‌شود

در این آیین‌نامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود. براساس ارزیابی و تحلیل همین آیین‌نامه بود که مرداد ماه سال گذشته ایسنا گزارشی با عنوان "ادامه تولید پژو ۴۰۵ و پراید غیر قانونی است"، منتشر کرد و طی آن به دو شرکت ایران خودرو و سایپا متذکر شد که طبق قانون باید تولید این دو خودرو را متوقف کنند.

انتشار این گزارش باعث شد دیگر رسانه‌ها نیز به این موضوع پرداخته و در مواجهه با مدیران عامل دو شرکت خودروسازی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمان توقف تولید این دو خودرو را جویا شوند. همچنین به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو شد.

به دنبال این اتفاقات و افزایش انتقادها از ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، سرانجام شورای سیاست‌گذاری خودرو مستقر در وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شده و با تصویب آیین‌نامه جدیدی مبنی بر افزایش تعداد استانداردهای اجباری تولید خودرو از ۵۵ به ۸۳ استاندارد از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷، عملا زمینه را برای توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ که استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند، فراهم کرد. به دنبال چنین اقداماتی بود که سایپا روز گذشته از توقف تولید پراید خبر داد. رضا تقی‌زاده معاون بازاریابی و فروش سایپا در این زمینه اعلام کرد:" سایپا تصمیم گرفته خود را با سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت وفق دهد بنابراین تصمیمی برای مذاکره برای تمدید مهلت از رده خارج کردن پراید نداریم به‌گونه‌ای که تولید پراید قبل از مهلت تعیین شده در دی ماه ۱۳۹۷ متوقف خواهد شد".

در این شرایط باید دید با تصمیم سایپا برای توقف تولید پراید، ایران خودرو چه زمانی تولید پژو ۴۰۵ را متوقف خواهد کرد. پیگیری صورت گرفته برای توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ در حالی است که براساس برخی گزارش‌ها، همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

 قطعا پراید بازنشسته می‌شود

منبع ایسنا


نظرات

  • مهدی مهدی (23 مرداد 1396 ساعت 12:04)

    بابا اصلن همینم بردارن میخوان چی جاش بیارن؟
    باید از همین الان یچی جاش بزارن ب همین قیمت ن اینکه تیبا که همون پراید تغییر شکل یافتس رو جای پراید بفروشن که چهار میلیونم گرون تره.مردم همین پرایدم ب زور قسط و اینا میخرن چه برسه چند میلیونم گرون شه .

  • عباس عباس (23 مرداد 1396 ساعت 10:45)

    اقا بشه یا نشه اصلا مهم نیست . اینا ملت رو سر کار گذاشتند . الان تو کره چه پرایدی تولید می کنند تو ایران چی ... باور کنید ملت همین پراید رو یه تغییرات کوچیکی توش می دن می فروشن به ملت 25 . 26 میلیون . از من گفتن بود

  • عاطفه عاطفه (23 مرداد 1396 ساعت 10:34)

    خودتونو مسخره کردین یا مارو ؟ این پراید حالاها بیخ ریش ماست!
    اصلا پراید بره هم ، جایگزین خوبی نداریم براش...
    حیف پراید

  • خریدار پشیمان ایران خودرو خریدار پشیمان ایران خودرو (23 مرداد 1396 ساعت 10:26)

    با سلام
    با توجه به پایین بودن کیفیت اکثر قریب به اتفاق خودروهای ایرانی و عدم توجه مدیران شرکتهای داخلی تولید خودرو به افزایش کیفیت و نارضایتی شدید و گله مندی وسیع اقشار مختلف جامعه از بی کیفیتی خودروها ی تولید داخل و عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب نمایندگیها با مردم . ضروری است بمنظور حفاظت از جان و مال مردم ، تولید اکثر قریب به اتفاق خودروهای داخلی متوقف شود . کم تولید کنیم اما با کیفیت باشد و مورد رضایت مشتریان باشد . تنها چیزی که برای سازندگان خودرو مهم نیست رضایت مشتریان است . با این پولی که مردم ناچارا" برای خرید خودروهای بی کیفیت و نا ایمن می پردازند، فقط ارابه آهنی تصادف و مرگ را خریداری می کنند . امیدوارم گوش شنوایی باشد .