1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تولید خودرو در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون برای جایگزینی پراید و 405

تولید خودرو در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون برای جایگزینی پراید و 405

20 شهریور 1396
  • 0

طبق قولی که خودروسازان به مصرف‌کنندگان داده‌اند و همچنین الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید و پژو ۴۰۵ تا پایان سال ۹۷ باید متوقف شود.

اما سوالی که وجود دارد، این است برای این محصول که در سبد خرید مصرف‌کنندگان طبقه متوسط جامعه قرار دارد، چه جایگزینی از لحاظ قیمتی انتخاب شده است.

 تولید خودرو در بازده قیمتی زیر ۵۰ میلیون برای جایگزینی پراید و 405

کارشناسان معتقدند اگر قرار است این دو مدل خودرو از تولید خارج شوند، باید جایگزین مناسبی از لحاظ قیمت و کیفیت داشته باشند تا قشر متوسط جامعه نیز بتواند راضی باشد.

واقعیت این است انتظار می‌رود با عرضه محصولات جدید و به‌روز بتوان بخش مهمی از نیاز بازار و مصرف‌کنندگان داخلی را پاسخ داد.

با توجه به اینکه امروز خروج محصولات قدیمی و بهره‌مندی از خودروهای جدید و به‌روز حق مصرف‌کنندگان داخلی است، باید در نظر داشت در این سال‌ها به‌واسطه مشکلات موجود، عرضه مدل‌های محدود، گاهی مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان داخلی ایجاد کرده و مانع استفاده خودروهای باکیفیت و استاندارد بالاتر شده است.

همچنین باید به توانمندی قطعه‌سازان داخلی برای حضور در زنجیره تامین شرکای خارجی و توسعه سهم داخلی‌سازی اشاره کرد زیرا در صورت امضای قراردادهای قطعی و سرمایه‌گذاری در این حوزه از صنعت، بستر لازم برای دستیابی به حداقل داخلی‌سازی در تولید محصولات جدید فراهم خواهد شد.

با خروج خودروهای قدیمی و جایگزینی آن با محصولات متناسب، جدید و به‌روز بی‌شک جریان تقاضا در بازار خودروهای داخلی تغییر خواهد کرد.

در صورتی که در جریان نوسازی و جایگزینی محصولات، خودروهایی در سایز کوچک و اقتصادی تولید شود متقاضیان بیشتری در داخل امکان خرید این محصولات را داشته و در جریان توقف تولید برخی محصولات پرتیراژ، مشکلی برای عمده مصرف‌کنندگان داخلی به‌وجود نخواهد آمد.

با تولید و عرضه خودروهایی در میانگین قیمتی ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قطعا بیش از ۸۰ درصد جامعه توان خرید آن را نخواهند داشت، از این رو باید خودروهایی در میانگین قیمتی متوسط و متناسب با توان اقتصادی بخش مهمی از جامعه تولید شود تا جایگزین خودروهای پرتیراژ قدیمی در کشور باشند. هم اکنون برخی خودروهای پرتیراژی که از زمان تولید آنها نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد با مشکلات ایمنی و زیست‌محیطی همراه هستند که قطعا وجود آنها هزینه‌های را بر کل جامعه تحمیل می‌کند. بنابراین در صورتی که در این جریان جهادی عمل شود می‌توان شاهد تولید خودروهای جدید و ارزان‌قیمت در کشور بود.



نظرات