1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران خودرو: ۸۰درصد بازار خودروهای کلاس C را تصاحب می‌کنیم

ایران خودرو: ۸۰درصد بازار خودروهای کلاس C را تصاحب می‌کنیم

28 دی 1395
  • 4

به‌گفته وزیری ایران‌خودرو قصد دارد با استفاده از شرایط پسابرجام و فرصت‌هایی که پیش روی این صنعت باز شده است، خودروهای بیشتری را برای سال آینده به تولید برساند. هدف ایران‌خودرو به دست آوردن بخش بزرگی از تولید و فروش خودروهای کلاس C است.

مراسم رونمایی از طراحی نخستین پژو ۲۰۷i صندوقدار ایرانی و همچنین خودروی ارتقایافته دناپلاس در حالی با حضور کیوان وزیری، مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو رونمایی شد که وی از رقم ۵۵۰میلیارد ریالی برای توسعه و ارتقای خودروی دنا پلاس و همچنین رقم ۵۰۰میلیارد ریالی برای خودروی پژو ۲۰۷i خبر داد.

به‌گفته وزیری ایران‌خودرو قصد دارد با استفاده از شرایط پسابرجام و فرصت‌هایی که پیش روی این صنعت باز شده است، خودروهای بیشتری را برای سال آینده به تولید برساند. هدف ایران‌خودرو به دست آوردن بخش بزرگی از تولید و فروش خودروهای کلاس C است.

مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با بیان اینکه این کار نتیجه ۱۴ماه تلاش این مرکز و همچنین مجموعه ایران‌خودرو است، به روزنامه «دنیای خودرو» در‌خصوص صادرات این محصولات می‌گوید: «قطعا هدف مجموعه ایران‌خودرو از طراحی این خودروها صادرات آنها به کشورهای دیگر است. یعنی اولین الگوی کاری ما از طراحی هر دو محصول، رساندن آنها به بازار صادرات بود. مرکز توزیع محصول پژو ۲۰۷i صندوقدار، ایران است. برای اینکه طراحی و توسعه این محصول توسط مرکز تحقیقات ایران‌خودرو صورت پذیرفته است. قطعا مرکز توزیع و صادرات این محصول ایران خواهد بود.»

وزیری همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز خودروهای داخلی تک‌ستاره هستند و چه کارهایی برای ارتقای کیفی محصولات انجام شده است، اظهار می‌کند: «نگاه مجموعه ایران‌خودرو به این مسائل اقدام و عمل است و در این زمینه شعار نمی‌دهیم، بلکه عمل می‌کنیم. ما در راستای ارتقای کیفیت، پروژه‌های خاصی را درحال انجام داریم. می‌توانم بگویم بالغ بر یک‌هزار پروژه اجرایی مدنظر داریم. ارتقا باید از سازندگان صورت گیرد تا به طراحی و تولید برسد.

محصولی که تولید می‌شود باید از سازنده آن پیگیری شود. نمودارهای سینوسی در این زمینه روبه‌رشد است و قول می‌دهم مسائلی که شما و مردم نگران آن هستید، قطعا رو به رشد است و حل خواهد شد.» وی همچنین در خصوص هدف‌گذاری و برنامه ایران‌خودرو برای در دست گرفتن خودروهایی با محدوده قیمتی زیر ۱۰۰میلیون تومان نیز گفت: «تمام تلاش ما این است که ۸۰درصد بازار خودروهای خانواده c را در اختیار بگیریم.»

وزیری در ادامه با بیان اینکه طراحی محصولات جدید از اهداف راهبردی گروه صنعتی ایران‌خودرو به شمار می‌رود، گفت: «ما بر اساس شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی و همچنین اقدام و عمل دست به تولید این محصولات زده‌ایم تا ضمن ایجاد ثروت برای جامعه، بتوانیم اشتغال هم ایجاد کنیم.»

وی درخصوص خودروی پژو ۲۰۷i می‌گوید: «اجرای پروژه طراحی پژو ۲۰۷i صندوق‌دار در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو ۱۲ ماه زمان و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز هزینه داشته است. تولید این محصول اسفندماه آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در شهریور ماه سال۹۶ به بازار عرضه شود.»

وزیری با بیان اینکه پژو ۲۰۷i برای اولین‌بار در ایران طراحی و تولید می‌شود، گفت: «این خودرو بر اساس نیاز بازار، درخواست‌ها و بازخوردهایی که از مردم دریافت کردیم، تولید خواهد شد. برآیند این بازخوردها نشان از علاقه بالای مردم به خودروهای کلاس c داشت. ما نیز با ارتقای این محصول به‌خواسته مردم و شعارمان یعنی اقدام و عمل جامه عمل پوشاندیم.»

مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییرات این محصول گفت: «در این محصول ۴۰ قطعه جدید اضافه شده، همچنین ۱۶۵ قطعه مشترک در آن به‌کار گرفته شده است. ضمن اینکه در راستای ایجاد اشتغال و تولید ثروت، با ۳۷ شرکت داخلی به منظور ساخت و تامین قطعات همکاری کرده‌ایم. در همین زمینه ۳ شرکت خارجی نیز با ما همکاری داشتند. سپرهای عقب جدید، اسپویلر، چراغ عقب جدید و دوربین دید عقب، در صندوق‌عقب و چراغ‌ها از جمله تغییرات در این مدل است.»

وزیری همچنین درخصوص تغییراتی که در خودروی دناپلاس ایجاد شده است، گفت: «متخصصان و مهندسان گروه صنعتی ایران‌خودرو در مرکز طراحی و توسعه این خودروسازی، مدل جدیدی از محصول دنا را طراحی کرده‌اند. اجرای پروژه دناپلاس ۱۴ماه طول کشیده و ایران‌خودرو بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری کرده است.»

وی افزود: «شکل ظاهری دنا تغییرات زیادی به خود دیده، همچنین رویکرد اصلی ما در ایجاد این تغییرات ارتقای استانداردهای ایمنی این محصول بوده است.»

وی در ادامه با بیان اینکه دو نکته مهم را در خصوص استاندارد دناپلاس در نظر گرفتیم، اظهار کرد: «در دو مرکز مهم تست خودرو در آلمان، خودروی دناپلاس را مورد تست قرار دادیم. همچنین دناپلاس نخستین خودروی داخلی است که با چهار ایربگ ساخته شده و از این جهت در سطح مطلوبی از استانداردهای ایمنی قرار دارد.»

وزیری درباره تغییرات و آپشن‌های اضافه‌شده به دنا‌پلاس نیز گفت: «دنا پلاس، نخستین محصول ملی است که با سانروف عرضه می‌شود. همچنین در این محصول ۸۵ قطعه جدید به‌کار رفته است. چراغ‌های عقب و جلو در این محصول تغییر کرده‌اند و دوربین دید عقب به آن اضافه شده است. تحول گرافیک داخلی چراغ ها، باعث جذابیت بیش‌تر خودرو شده، البته شکل کلی چراغ و ابعاد فیزیکی آن بدون تغییر باقی مانده است. افزودن لامپ‌های ال‌ای‌دی به خودرو به‌عنوان چراغ دید در روز یا روزنما (daytime running lights) و نیز چراغ‌های کوچک (position lights) از جنس نئون که در خودروهای روز دنیا مثل آئودی، ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز و … هم دیده می‌شوند، از‌جمله تغییرات در چراغ‌های این خودرو به‌شمار می‌روند.»

وزیری با اشاره به طراحی خطوط روی درهای جانبی دنا‌پلاس مانند خودروهای مدرن امروزی و امتداد آن روی گل‌گیر عقب گفت: «در بحث تولید در‌های خودرو به سمت صنعتی‌سازی پیش رفته‌ایم. خطوط تولید این در‌ها با همکاری یک شرکت کره‌ای که برنده مناقصه شد، راه‌اندازی شده است.

وزیری همچنین درخصوص قیمت‌گذاری این محصولات گفت: «قیمت‌گذاری انجام نشده است اما احتمالا با ۳تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به محصولات قبلی عرضه خواهد شد. فکر می‌کنم برای دهه فجر پیش‌فروش خودروی دنا پلاس آغاز شود.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا این خودروها با گیربکس اتومات عرضه نشده‌اند، می‌گوید: «در برنامه‌های ما گیربکس اتومات و توربوشارژ برای این محصولات وجود دارد. همه هدفمان این است که اقتصاد مقاومتی و اقدام‌وعمل را انجام دهیم. می‌توانستیم صبرکنیم و به‌صورت اتومات این محصولات را عرضه کنیم اما بر اساس درخواست و نیاز مردم عمل کردیم.

باتوجه به قرارداد جوینت‌ونچر ما با شرکت پژو قرار است مدل ۲۰۷ توسط این شرکت به‌صورت اتومات عرضه شود. برای خودروی دناپلاس هم قرار است با همکاری و تحت‌نظر شرکت‌های کره‌ای گیربکس اتومات را در برنامه ساخت آن داشته باشیم.» وزیری همچنین از جایگزینی تدریجی این محصولات با محصولات قدیم خبر داد و گفت: «به تدریج از تولید خودروی دنا کاسته می‌شود و دنا‌پلاس به‌طور کامل جایگزین آن خواهد شد.»

منبع:روزنامه دنیای خودرو



نظرات

  • ایران من ایران من (29 دی 1395 ساعت 13:49)

    یکی نیست به این دو تا شرکت ایرانخودرو و سایپا بگه بسه دیگه چقدر کلاغ رو به جا گنجیشک رنگ میکنین... چراغ و دوربین دنده عقب و امسال اینا شد آپشن اخه... یا مونتاژ ماشینهای اشغال چینی اونم به قیمت های سه برابر ارزش خودرو

  • دنا دنا (28 دی 1395 ساعت 22:14)

    به نظر من دنا بدون موتور توربوشارژ ارزشی نداره 45 میلیون بدی با موتور سمند 29 میلیونی ، با عقل جور در نمیاد یه ماشین 45 میلیونی با موتور ماشین 29 میلیونی یکی باشه مسخرست .

  • مصطفی مصطفی (28 دی 1395 ساعت 21:58)

    ای کاش اسفند ماه با موتور توربو شارژ عرضه میشد.
    تحویلی خودروی من اسفند ماه هست که منتظر توربوش بودم.
    الان چکار کنم یکی نیست سلام من رو به اقای وزیری برسونه و از طرف من پپرسند که الان چکار کنم ؟!!

  • کاربر ایرانی کاربر ایرانی (28 دی 1395 ساعت 20:59)

    بر فرض که بگیم دنا بخاطر تغییر طراحی درب و سانروف و این مسائل هزینه بردار بوده ! ( که قطعا به این مبلغ نبوده )
    اما کدوم عقل سلیمی قبول میکنه که برای تغییر دادن چراغ و داشبورد 206 sd و چسبوندن اسم 207 صندوق دار 50 میلیارد تومن خرج شده باشه؟