1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. چه کسی قیمت خودرو را تعیین می‌کند؟

چه کسی قیمت خودرو را تعیین می‌کند؟

16 اردیبهشت 1393
  • 0

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس، افزایش قیمت خودرو در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را غیرمنطقی دانست و گفت که این دلالان و واسطه‌ها هستند که قیمت خودرو را تعیین می‌کنند.

سیدمحمد بیاتیان اظهار کرد: در روزهای اخیر دیدیم که قیمت ارز بالا رفته و طبیعتا قیمت خودرو نیز بالا رفته است. اگرچه آقای وزیر گفته‌اند به خودروسازان ارز مبادله‌ای می‌دهند اما این امر نتوانسته خودروسازان را قانع کند که بتوانند قیمت خودرو را پایین بیاورند.

وی با بیان اینکه مصرف‌کننده و تولیدکننده هیچ کدام در تعیین قیمت خودرو نقش ندارند، افزود: متاسفانه این واسطه‌ها هستند که بازار را در دست دارند و آنها قیمت خودرو را تعیین می‌کنند و تا زمانی که فضا به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده شفاف نشود همین وضعیت را خواهیم داشت.

نماینده مردم بیجار در مجلس ادامه داد: طبیعتا وقتی قیمت حامل‌های انرژی بالا می‌رود، قیمت خودرو باید پایین بیاید اما فرمول غلطی در کشور ما وجود دارد و چون سیستم بیمار است و این روند علمی نیست، با بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی، قیمت خودرو هم بالا رفته است.

به گزارش ایسنا، این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: دولت و سیستم‌های نظارتی خیلی بر موضوع قیمت خودرو نظارتی ندارند و همین امر موجب شده این فرمول غلط در کشور ما برخلاف تمام دنیا به وجود بیاید.

بیاتیان اضافه کرد: تعیین قیمت خودرو به دست مصرف‌کننده یا تولیدکننده نیست و حتی متاسفانه دولت هم در آن دخیل نیست، بلکه این دست دلال‌ها و واسطه‌هاست گرچه شاید بخشی از دلالان و واسطه‌ها با خودروسازان در ارتباط باشند و این امر را نمی‌توان کتمان کرد.

وی با تاکید بر لزوم رقابتی شدن بازار خودرو، گفت: اگر خودروسازان بازار را به صورت انحصاری در دست نداشته باشند، قیمت‌ها هم کنترل می‌شود. من معتقدم باید در کلاس خودروهای تولید داخل، واردات انجام داد تا بتوان بازار را کنترل کرد و قیمت‌ها را به تعادل رساند اما در غیر این صورت این روند غلط همچنان ادامه خواهد داشت.


منبع ایسنا


نظرات