1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تاثیر گزارش درجه‌بندی کیفی خودروها در بازار

تاثیر گزارش درجه‌بندی کیفی خودروها در بازار

10 مرداد 1395
  • 0

گزارش اخیر درجه‌بندی کیفی خودروها چه تاثیری در بازار دارد؟ فربد زاوه، کارشناس و فعال بازار خودرو به این سوال پاسخ می‌دهد. وی در این مورد می‌گوید: تا جایی که مشتری در بخش زیادی از بازار ایران حق انتخاب چندانی ندارد این گزارش‌ها چندان تاثیر‌گذار نیستند.

علت اصلی هم بسته بودن بازار خودرو ایران در بخش اصلی آن است. مردم مجبور هستند پراید بخرند حالا گزارش کیفی بگوید کیفیت پراید پایین است، چه فرقی برای این بخش از بازار دارد، مردم مجبور هستند پراید بخرند چه کیفیتش پایین باشد چه کیفیتش بالا باشد. البته گزارش‌های کیفی خودرو در بخش خودروهای چینی و همین‌طور خودروهای وارداتی تاثیر‌گذار است. در این بخش بازار تنوع بالایی وجود دارد و مشتریان به دنبال یافتن بهترین خودرو هستند. در این بخش از بازار گزارش‌های کیفی خودرو می‌تواند به خریداران کمک کند تا انتخاب بهتری انجام دهند.

زاوه که با هفته‌نامه تجارت‌فردا سخن می‌گفت، اضافه می‌کند: این گزارش به صورت کلان روی بازار خودرو در بخش انحصاری آن تاثیر چندانی نمی‌گذارد، البته در بخش‌هایی از همین بازار که رقابتی است، سبب می‌شود آگاهی مردم افزایش پیدا کند. به عنوان نمونه همین مورد رانا یک نمونه آن است. ایران‌خودرو با این گزارش و اگر تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی درستی انجام شود می‌تواند ذهنیت مردم را برای خرید این خودرو تقویت کند و سبب شود میزان فروش و در نهایت تولید رانا افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد:نکته مهمی که درباره گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران وجود دارد این است که گزارش این شرکت تاکنون بسیار دقیق و بی‌طرفانه مانده است. این شرکت تاکنون در گزارش‌هایش دروغی منتشر نکرده البته ممکن است به دلیل فشارهایی طی بازه زمانی گزارش منتشر نکرده باشد یا برخی موارد را سانسور کرده باشد. اما یک نکته مهم درباره گزارش وجود دارد و آن این است که این گزارش درباره کیفیت طول عمر خودرو نیست بلکه درباره کیفیت مونتاژ خودرو است. این دو عامل با هم بسیار متفاوت هستند. یک خودرو ممکن است بسیار خوب مونتاژ شده باشد ولی بعد از مدت کمی خراب شود.

این کارشناس بازار خودرو متذکر شد:شاید یکی از عواملی که تاثیر این گزارش و کاربردی بودن آن را را در بازار خودرو ایران کم می‌کند همین عامل است. حتی این عامل ممکن است سبب بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان شود. چون برای مردم کیفیت طول عمر مهم‌تر از کیفیت مونتاژ است و عده‌ای هم ممکن است این گزارش را با کیفیت طول عمر خودرو اشتباه بگیرند. در بررسی طول عمر کیفی خودرو میزان مراجعه خودرو به تعمیرگاه در بازه‌های زمانی سه، شش و ۹‌ماهه بررسی می‌شود. اما در گزارش شرکت بازرسی کیفیت مونتاژ خودرو بررسی می‌شود مثلاً اینکه آب به داخل خودرو می‌آید یا کیفیت مونتاژ چگونه است یا مثلاً ترمز خودرو خوب کار می‌کند یا نه، این کاری است که در همه جای جهان توسط واحدهای کیفیت خودرو‌سازان به دقت بررسی می‌شود اما در ایران چون واحدهای کنترل کیفیت درست کار خود را انجام نمی‌دهند کار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مهم می‌شود و مردم هم با مراجعه به این گزارش متوجه می‌شوند کدام خودرو خوب مونتاژ شده و کدام خودرو کیفیت مونتاژ مناسبی ندارد.

منبع:اقتصاد نیوز



نظرات