1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تردد 100 هزار خودروی فرسوده در تهران

تردد 100 هزار خودروی فرسوده در تهران

19 خرداد 1393
  • 0

استاندار تهران گفت: در منطقه خاوران و به خصوص کنار رودخانه جاجرود مجوز ساخت کارخانه داده شده که برای محیط زیست خطرناک است .

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در جلسه اتاق فکر محیط زیست استان تهران که به مناسبت آغاز هفته محیط زیست در استانداری تهران تشکیل شد، با اشاره به وضعیت محیط زیست تهران طی سال‌های متمادی گفت: ما در کشورمان صاحب رسم و رسوم‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله حفاظت از محیط زیست هستیم که آنها را فراموش کرده‌ایم اما در کشورهای غربی اگر کسی از خودرو زباله بیرون بیاندازد شماره خودرو یادداشت می‌شود و حتی خود مردم تذکر می‌دهند. چرا که فرهنگ سازی شده و آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی جزو آموزه‌های دینی ماست، عنوان کرد: مردمی کردن محیط زیست مسئله‌ای اساسی است و نباید کوتاه آمد البته نباید فقط در هفته محیط زیست کارکرد بلکه باید همیشه در این زمینه فعال بود لازم است فرهنگ سازی کنیم تا بخشی از مشکلات ما حل شود.

استاندار تهران با بیان اینکه دغدغه اصلی استانداری ترافیک، آلودگی هوا و فضای سبز تهران است؛ افزود: اگر برای مردم خدمت می‌کنیم حق نداریم با هم قهر باشیم و چنین اجازه‌ای مردم به ما نداده اند اگر چنین فکری در ذهن ما باشد گناهکاریم.

هاشمی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم مردمی شدن امور اهمیت زیادی دارد، افزود: مقام معظم رهبری هم از اوایل انقلاب نسبت به سپردن امور به مردم تاکید داشته و حساس هستند ایشان در موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند که اجرای آن تنها به دست مردم باشد و نباید به سرنوشت اصل 44 منجر شود.

وی رسیدگی به وضعیت محیط زیست به خصوص آلودگی هوای تهران را دومین موضوع پراهمیت در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: از نخستین روزهای آغاز به کار دولت موضوع آلودگی هوای تهران در کمیته بحران استانداری مطرح شد و پس از آن راهکارهای تعطیلی مدارس و زوج و فرد شدن ورود خودروها جدی‌تر عنوان شد که حتی دراین مورد از دولت تذکر گرفتیم اما سلامت مردم برای ما مهم است و نمی توانیم کودک و نوجوان را با ریه ای حساس در هوای آلوده به مدرسه بفرستیم.

استاندار تهران ادامه داد: در زمان‌های بحرانی آلودگی هوای تهران شهرداری و شورای شهر خوب وارد شدند و کمیسیون خاص رسیدگی به آلودگی هوای تهران در دولت تشکیل شد. حتی آن زمان خانم ابتکار عنوان کرد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران را کنار بگذار که پاسخ دادم چه کسی را بگذارم که به کار آشنا باشد و به ارایه گزارش اکتفا نکند؟

هاشمی با بیان اینکه در اتریش یعنی قلب اروپا کارخانه سرب فعالیت می‌‌کند، گفت: ما هم می‌توانیم داشته باشیم اما با رعایت اصول زیست محیطی، اما متاسفانه صنایع ما به قوانین عمل نمی‌کنند و از آن بدتر وضعیت صنوف ما است. به نام صنف 100 کارگر کار می‌کنند‌، کجا نیاز است که صنف 100 کارگر نیاز داشته باشد؟

استاندار تهران با انتقاد از ارایه مجوزهایی برای ساخت کارخانه‌ها در برخی نقاط گفت: در منطقه خاوران و به خصوص کنار رودخانه جاجرود مجوز ساخت کارخانه داده شده که برای محیط زیست خطرناک است. 8 هزار و 600تاکسی فرسوده و 22 هزار پراید و سمند فرسوده در استان تهران داریم که در مجموع 100هزار خودروی فرسوده در تهران 24 ساعته حرکت می‌کنند که اتوبوس و موتور هم باید به آن افزود.

هاشمی با بیان اینکه 800 میلیون مترمکعب فاضلاب در تهران وجود دارد گفت: تنها توانسته‌ایم 200 میلیون متر مکعب از این مقدار را تصفیه کنیم که برای محیط زیست خطر زا است در این بخش لازم است بخش خصوصی وارد شده و سرمایه‌گذاری کند که از این 600 میلیون متر مکعب باقی مانده بخشی را به بخش خصوصی برای استفاده می‌دهیم و بخش دیگر را برای استفاده در بخش کشاورزی صرف می‌کنیم.

استاندار تهران به راه اندازی کمر بند سبز تهران با همکاری بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کمربند سبز تهران را در شورای فضای سبز تهران وضع کردیم که قرار است زمین آن را وزارت راه و شهرسازی، درخت را جهادکشاورزی دهد و نگهداری به عهده شهرداری باشد.

وی با انتقاد به برخی از عملکردهای شهرداری تهران در حوزه تراکم شهری گفت: شورای شهر چند بعدی است و لازم است نظارت قوی‌تری داشته باشد. تراکم و ساخت و سازهای غیر مجاز برای استان تهران معنا ندارد. روز چهارشنبه قرار است به دولت گزارشی ارایه دهیم در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز که آمار آن فاجعه بار است ما فقط توانستیم ساخت و سازهایی که در بستر رودخانه‌ها است تخریب کنیم و دستور قوه قضاییه و شورای تامین لازم است و مراحلی باید طی شود و نمی توانیم فی البداهه برای تخریب وارد شویم.

استاندار تهران با تاکید براینکه میزان تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز با گذشته اصلا قابل مقایسه نیست، گفت: اخطار هم داده‌ایم که اگر ساخت و ساز غیر مجاز باشد تخریب می‌کنیم. چندین نامه به شکل مصداقی به دفتر مقام معظم رهبری ارجاع دادیم که ایشان حمایت جدی داشتند و از ایشان تشکر می‌کنیم.

استاندار تهران گفت: رسانه‌ها و به ویژه تلویزیون باید بیشتر مردم را به مسایل محیط زیست آشنا کنند تا تهران الگوی کشوری شود.




نظرات