1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای غیرقانونی! که تولیدشان افزایش هم می یابد

خودروهای غیرقانونی! که تولیدشان افزایش هم می یابد

4 اسفند 1395
  • 11

تولید پراید و پژو ۴۰۵ در حالی در سال جاری افزایش یافته که طبق قانون، ادامه تولید این دو خودرو از ابتدای امسال (۱۳۹۵) ممنوع بوده و تولید آنها باید متوقف شود.

چندی پیش ایسنا گزارش داده بود که براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹ ادامه تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع است.

آیین‌نامه “ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط” در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه در بخش مربوط به “توسعه و تولید محصولات جدید” تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.

در این زمینه در آیین‌نامه ابلاغی به ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۳۸۹ تاکید شده است: “خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی کنند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند داخلی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از ۱۰ سال باشد. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از هفت سال باشد”.

وجود این آیین‌نامه در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا مربوط به خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید است که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند.

به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال جاری شد.

با وجود این انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلی هنوز برنامه‌ای برای از رده خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ ارائه نکرده‌اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ادامه تولید این دو خودروی قدیمی دفاع کرده است.

در این شرایط نگاهی به جدیدترین آمار تولید خودرو در سال جاری نشان می‌دهد که امسال نه تنها تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ کاهش نداشته، بلکه افزایش نیز یافته است! در این شرایط مشخص نیست چه زمانی قانون ممنوعیت تولید پراید و پژو ۴۰۵، اجرایی خواهد شد.

منبع:ایسنا



نظرات

  • حسین.امامی حسین.امامی (5 اسفند 1395 ساعت 18:59)

    بعدازچهل سال درجازدن وبجای پیشرفت و به خودکفایی رسیدن،هرسال عقب تررفتن وازقطا استانداردهای قابل قبول و جهانی فرسنگهاجاماندن،حکایت ازآن داردکه تولیدخودروبه هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.عاقلانه ترآنکه این بودجه های کلان در زیرساخت های بخش کشاورزی هزینه شودتااقتصادکشورشکوفاشود.

  • کریم کریم (5 اسفند 1395 ساعت 18:06)

    در این مملکت قانون هم از پس ایرانخودرو و سایپا بر نمی آید.
    مملکت اسلامی ما را این غده های سرطانی دارند نابود می کنند که به هیچکس پاسخگو نیستند.
    فقط خدا کمک کنه...

  • مهدی مهدی (5 اسفند 1395 ساعت 17:18)

    من هفته پیش یه خودروی سمند پایخ گاز سوز صفر که ثبت نام کرده بودم رو تحویل گرفتم که در زمان تحویل وقتی ماشین رو دوشن کردن صدای وحشتناکی ار داخل کاپوت می یومد که همون جا نماینگی گفت باید تسمه دینامش عوض شه گفت باید ببریش تا گارانتیش بیاد . فرمانش هم میزان نبود
    سمند تنها خودروی ملی

  • محسن محسن (5 اسفند 1395 ساعت 13:13)

    پراید محبوب قلبها پژو عشق سوزان ایرانیها!!!!!(صاحب پراید84)

  • میثم میثم (5 اسفند 1395 ساعت 06:18)

    به دوستان توصیه میکنم مستند تقاطع تهران سئول رو نگاه کنن قطعا جواب خیلی از سوالات رو در مورد صنعت خودرو کشور بدست میارن و در ضمن موارد نقض قوانین رسمی کشور از جانب خودرو سازا خیلی بیشتر از یکی دو مورد اگر بخواهیم دقیق برسیش کنیم میشه کتابچه اصلا مجموعه وزارت صنایع تو دولت های مختلف باعث و بانی شرایط فعلی خودرو تو کشورهستش چون به عنوان تدوین کننده قوانین و نقشه راه برا صنایع کشور خود مجموعه وزارت خونه قوانین رو زیر پا میزاره و با دوتا دستور روی کاغذ روند کار رو بهم میریزه نمونشم همین ادامه تولید پراید و پژو شک نکنید تا ١٠ سال دیگه هم این دو تا مهمون جاده ها کشور هستن

  • علی علی (4 اسفند 1395 ساعت 21:12)

    دوستان اگر این دوخودرو راهم تولید نکنند ،خودرویی مشابه همین ها از نظرکیفیت تولید وبه قیمت بالاتر به مردم فروخته میشود خودرو سازان راه پول درآوردن از جیب مردم را خوب بلد هستند

  • فرزاد فرزاد (4 اسفند 1395 ساعت 15:41)

    اگر در کشور کارگاه خودرو سوارکنی ملی وجود نداشت، اوضاع بازار خودروی داخل حداقل ۱۰۰درصد بهتر از الان بود و خودروهای متنوع زیادی در محدوده،ی قیمتی خودروهای به اصطلاح وطنی وجود داشت.
    لطفا خودروهای خارجی موجود در بازار جهانی رو که از نظر قیمت دلاری با خودروهای وطنی هم قیمت هستن رو از نظر کیفیت و امکانات باهم مقایسه کنید تا واقعیت صنعت خودروی کشور روشن بشه،
    مجری و ناظر بر اجرای قانون در یک کشور کیست؟

  • محمد محمد (4 اسفند 1395 ساعت 12:15)

    سلام
    به نظرم با توجه به شرایط فعلی اقتصادی جامعه، تولید این خودروها باید ادامه پیدا کند. نمی شود فقط به بهانه قدیمی بودن، تولید پراید را متوقف نمود. ضمنا الزامات استاندارد مربوط به آلودگی هوا و یورو4 باید دقیقا توسط خودرو سازها رعایت شود. متشکرم

    ناشناس ناشناس (4 اسفند 1395 ساعت 15:20)

    دوست عزیز، متاسفانه همین نوع طرز تفکر امثال شماست که باعث می شه این ماشینای از رده خارج 20 سال تولید بشه و مشتری هم داشته باشه!!! قدیمی بودن یعنی چی؟!؟! شما تو کجای دنیا می بینید که یک نسل از یک ماشین، بیشتر از 5-6 سال تولید بشه؟!؟! متاسفانه مسئولین هم طرز فکرشون مثل شماست!!! با این نوع طرز تفکر این صنعت به اصطلاح خودروسازی تا 100 سال دیگه هم پیشرفت نخواهد کرد!!!

    حبیب حبیب (5 اسفند 1395 ساعت 10:46)

    اگرخودروسازهای خارجی درایران خودروتولید کنند مطمعنا ان خودرو از پراید و پژو کم مصرفتر ایمنتر و پرقدرتتروبه روز و از همه مهمترکه هم قیمت پراید و پژو خواهد بود چرا که قیمت خودرو در ایران انحصاری ودو تا سه برابرقیمت جهانی میباشد

  • مجید عباسی مجید عباسی (4 اسفند 1395 ساعت 12:07)

    نگاهی با تاریخ اجباری شدن به اصطلاح کیسه هوا و سامانه کمکی ترمز ضد قفل، تعجب رو از شنیدن این خبر حذف میکنه. چیزی که همواره مهم بوده، قانون نیست، تعداد صفر رقم حساب بانکی *****************************