1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خودروی مفهومی شرکت ZF

خودروی مفهومی شرکت ZF

21 مرداد 1394
  • 0

نام ZF را بیشتر با سیستم‌های گیربکس اتوماتیک با کیفیت بالا می‌شناسیم، ولی این تأمین‌کننده قطعات آلمانی اخیراً نشان داده که می‌تواند یک وسیله نقلیه را به صورت کامل و به‌تنهایی تولید کند.

نمونه اولیه‌ای با عنوان «خودروی شهری هوشمند»، نمایشگاهی از تکنولوژی‌های جدیدی است که توسط ZF توسعه داده شده‌اند؛ از جمله یک کانسپت خلاقانه اکسل جلو، سیستم‌های دستیار نیمه‌اتوماتیک، یک غربیلک فرمان چندمنظوره با قابلیت تشخیص قرار گرفتن دست‌ها (HOD) و نمایشگر دیود نورانی اورگانیک (OLED)، و همین‌طور یک سیستم «پرتو دَوَرانی الکتریکی» یا eTB برای آکسل عقب همراه با موتورهای الکتریکی قرار گرفته در نزدیکی چرخ‌ها.

مطابق گفته ZF، این خودروی شهری هوشمند (Smart Urban Vehicle)، قابلیت مانور بسیار بالایی دارد که ناشی از زاویه قابل‌توجه فرمان تا ۷۵ درجه است. همچنین به لطف تنظیمات قرارگیری چرخ‌ها، قطر دایره گردش SUV به زیر ۷ متر کاهش یافته است. بنابراین در یک جاده استاندارد دو خطه، امکان دور زدن وجود خواهد داشت.

قلب این خودروی کانسپت در پیشرانه محور عقب تمام الکتریکی eTB است؛ جایی که موتورهای الکتریکی در نزدیکی چرخ‌ها قرار داده شده‌اند و امکان تجدیدنظر در طراحی پایه خودروی SUV را فراهم می‌کنند. موتورهای الکتریکی، نیروی خود را از یک باطری دریافت می‌کنند که در سه ناحیه بر روی محورهای جلو و عقب تعبیه شده است. این موتورها، هرکدام ۵۴ اسب‌بخار پیشرانه برای هر چرخ تأمین می‌کنند و موجب می‌شوند تا این خودرو بتواند به سقف سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

این نمونه اولیه با دو عملکرد دستیار راننده نیمه‌اتوماتیک نیز همراه است؛ اولی سیستم دستیار اسمارت پارکینگ یا پارکینگ هوشمند است که به راننده اجازه می‌دهد که با استفاده از ابزاری مانند گوشی موبایل یا ساعت‌مچی هوشمند بتواند خودرویش را کنترل کرده و در محل مناسب در پارکینگ جای دهد. این سیستم نه‌تنها می‌تواند به پیدا کردن جای پارک مناسب به راننده کمک کند، بلکه می‌تواند به صورت کاملاً اتوماتیک و با جهت مناسب، خودرو را در جای خود پارک کند.

دومین ابزار، سیستم دستیار پریویژن کلود یا پیش‌بینی ابری است که با کاهش گشتاور حرکتی در هنگام لزوم، به‌عنوان مثال قبل از ورود به یک پیچ، بیشترین دامنه مسافت و ایمنی رانندگی را ایجاد می‌کند. در نتیجه، بدون اینکه نیاز به ترمزگیری مکانیکی باشد، این سیستم به‌صورت خودکار از سرعت خودرو می‌کاهد.

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

 خودروی مفهومی شرکت ZF

منبع پدال


نظرات