1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی سریع‌ترین شاسی ‌بلند دنیا

معرفی سریع‌ترین شاسی ‌بلند دنیا

4 دی 1396
  • 0

این روزها سود بازار خودرو در ساخت شاسی‌بلند‌ها است؛ در شرایطی که همه از قیمت سوخت گلایه می‌کنند و یافتن جای پارک در شهرهای بزرگ جهان یک کابوس است، هنوز هم شاسی‌بلند‌ها مشتریان خود را دارند.

 معرفی سریع‌ترین شاسی ‌بلند دنیا

همین سودآوری است که باعث شده در سال‌های اخیر تولیدکنندگان خودروهای لوکس یا سوپراسپرت‌سازان هم به جمع شاسی‌بلند‌ها بپیوندند و به این ترتیب در حال حاضر شاسی‌بلند جگوار، پورشه، بنتلی و ... را در بازار می‌بینیم و اینک نوبت لامبورگینی است، سوپراسپرت‌ساز «سَنت آگاتا» ایتالیا که سرانجام شاسی‌بلند Urus را به‌طور رسمی معرفی کرد. این خودرو برای نخستین بار در سال 2012 به‌عنوان یک مدل مفهومی معرفی شد و پس از طی پروسه طولانی توسعه، امروز به‌عنوان نخستین شاسی‌بلند لامبورگینی و البته سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان آماده جنگ است.

قوای محرکه لامبو 12 سیلندر را فراموش کنید

در سال‌های اخیر شاهد نصب طیف متنوعی از پیشرانه‌های 10 و 12 سیلندر بر روی مدل‌های مختلف لامبورگینی بوده‌ایم که البته تقریباً همگی آن‌ها محصولات آئودی است که با تغییراتی روی لامبوها هم نصب می‌شده. با این شرایط شاید انتظار نصب یک پیشرانه 12 سیلندر بر روی اوروس را داشتیم اما لامبورگینی اعلام کرد برای این خودرو یک موتور 4 لیتری هشت سیلندر تویین‌توربو را ارائه خواهد کرد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند کاهش وزن موتور و درنهایت کاهش وزن کلی خودرو و افزایش تعادل آن باشد ضمن آنکه مصرف سوخت این موتور باوجود قدرت بالا، کمتر از همتایان 12 سیلندرش است.

لامبورگینی به شکل عجیبی تأکید دارد که این موتور محصول خودش است و مشابه آن در هیچ خودروی دیگری دیده نمی‌شود اما در خانواده فولکس‌واگن شاهد نصب موتوری مشابه در خانواده آئودی و بنتلی هم هستیم. هر چه هست این موتور می‌تواند 650 اسب بخار قدرت تولید کند که به این ترتیب اوروس را به یکی از قدرتمندترین شاسی‌بلند‌های دنیا تبدیل خواهد کرد ضمن آنکه گشتاور وحشتناک 850 نیوتون متری آن هم باعث می‌شود این شاسی‌بلند بزرگ، شتاب‌گیری سریعی داشته باشد. توان این موتور از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها می‌رسد و سیستم چهارچرخ محرک بر روی آن نصب شده است. البته زمزمه‌هایی مبنی بر معرفی یک مدل هیبرید از این خودرو هم شنیده می‌شود هرچند این اتفاق قطعاً زودتر از سال 2019 نخواهد بود

توان حرکتی سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان

لامبورگینی اصلاً یک شاسی‌بلند معمولی نمی‌خواست بلکه قصد داشت اولین محصولش در این کلاس، پیشرو سایر شاسی‌بلند‌ها باشد و به همین دلیل مدت‌ها در حال بررسی و اصلاحات بر روی اوروس بود تا درنهایت توانست این خودرو را به سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان تبدیل کند. حداکثر سرعت این خودرو 305 کیلومتر در ساعت است و به این ترتیب می‌تواند سریع‌تر از بنتلی بنتایگا (با حداکثر سرعت 301 کیلومتر در ساعت) حرکت کند. این خودرو صفر تا صد کیلومتر در ساعت را طی تنها 3/6 ثانیه طی می‌کند و در 12/8 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

اسپرت و کمی آفرود

هرچند شاسی‌بلند‌های امروزی بیشتر برای نمایش در شهرها ساخته می‌شوند تا یک آفرود واقعی، اما لامبورگینی تأکید زیادی بر توان آفرود اوروس دارد و در بسیاری از تصاویر تبلیغاتی هم شاهد تردد این خودرو در مسیرهای بیابانی و خاکی هستیم. این خودرو به سیستم چهارچرخ محرک هوشمند مجهز است که به‌راحتی می‌تواند گشتاور موتور را به چرخ مناسب برساند. به‌علاوه سیستم تعلیق بادی این خودرو می‌تواند در مواقع لازم ارتفاع کف آن را افزایش دهد و به 25 سانتی‌متر برساند تا خودرو بتواند از موانع عبور کند. علاوه بر این‌ها، راننده می‌تواند وضعیت خودرو را نیز متناسب با نوع مسیر تنظیم کند تا خودرو به‌صورت خودکار و متناسب با شرایط، بهترین میزان نیرو بر روی هر محور و بهترین واکنش بخش‌های مختلف را ارائه کند.

قیمت و بقیه ماجرا

هنوز کمی برای اعلام قیمت نهایی زود است اما قیمت آن کمتر از 200هزار دلار خواهد بود. تولید از اوایل سال 2018 آغاز می‌شود و در سال اول برنامه تولید 1000 دستگاه است اما برای سال‌های بعد تولید 3500 دستگاه در سال برنامه‌ریزی شده است.

یک شاسی آشنا

هرچند این خودرو از تمامی شاسی‌بلند‌های خانواده فولکس و آئودی اسپرت‌تر است و طراحی کاملاً متفاوتی از سایر خودروهای این خانواده (که عمدتاً لوکس هستند) دارد اما از شاسی مشترک با دیگر شاسی‌بلند‌های گروه فولکس‌واگن بهره می‌برد. شاسی این خودرو که کد آن در خانواده فولکس‌واگن MLB evo است حاصل سال‌ها تلاش مهندسان فولکس‌واگن برای توسعه یک شاسی قدرتمند و البته انعطاف‌پذیر است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون علاوه بر شاسی‌بلند‌هایی مانند کاین و بنتایگا و توارگ، سدان‌های A7 و A8 هم از آن استفاده می‌کنند.

البته این شاسی برای لامبورگینی تقویت شده است و خصوصیات اسپرت بیشتری به آن افزوده شده اما به‌طور کلی مشابه آن چیزی است که قبلاً در خودروهای دیگر این خانواده دیده‌ایم و به این ترتیب می‌توان از هم‌اکنون به توانایی‌های آن ایمان داشت. در بخش‌های مختلف این خودرو از فیبر کربن استفاده شده است تا به این ترتیب وزن آن در مقایسه با دیگر رقبا به شکل محسوسی کمتر باشد به‌گونه‌ای که با وزن 2/2 تن، بیش از 200 کیلوگرم از دیگر اعضای خانواده فولکس‌واگن سبک‌تر است.

منبع هفت صبح


نظرات