1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward

10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward

22 بهمن 1393
  • 6

برای علاقه‌مندان خودرو، نام موسسه Ward's نام شناخته شده‌ای است چرا که از حدود ۸۰ سال پیش به این سو، این موسسه در حوزه اخبار و تحلیل‌های صنعت خودرو فعال است. در کنار سایر بخش‌های این موسسه، از ۲۱ سال پیش به این سو، گروه Ward's Auto اقدام به معرفی برترین موتورهای سال می‌کند، عنوانی ارزشمند برای خودروسازان که البته آسان هم به دست نمی‌آید چرا که کارشناسان این موسسه مطابق سنت خود تنها به اعداد و ارقام اعلام شده از سوی خودروسازان بسنده نمی‌کنند و برای آزمون هر موتور، خودرویی که موتور بر روی آن نصب شده است را مورد آزمون قرار می‌دهند تا بتوانند نتیجه عینی‌تری حاصل کنند. شرط ورود موتورها به این آزمون عرضه آن‌ها در سال جاری در بازار آمریکا است ضمن آنکه باید بر روی خودرویی با قیمت کمتر از ۶۰ هزار دلار نصب شده باشند و مهم‌تر از همه اینکه جدید باشند یا کاملاً از نو طراحی شده باشند. در ادامه لیست ۱۰ موتور برتر Ward's را مرور خواهیم کرد.

موتور الکتریکی ب‌ام‌و i3

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

ب‌ام‌و شاید دیرتر از سایر خودروسازان برتر جهان وارد بازار خودروهای الکتریکی شد اما با ورودش به این بازار و تولید خودروهای سری i نشان داد در تمام این سال‌ها در حال بهبود خودروهای خود بوده و به همین دلیل i3 یکی از برترین خودروهای الکتریکی حال حاضر جهان است. موتور الکتریکی این خودرو ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد که برای یک خودروی کوچک شهری که در نهایت باید بتواند چهار سرنشین را حمل کند مناسب است اما ب‌ام‌و به همین هم رضایت نداده و با کاهش وزن خودرو و بهره‌گیری از پلاستیک‌های تقویت شده و فیبر کربن، موفق شده خودرویی تولید کند که صفر تا ۱۰۰ را در حدود ۷ ثانیه طی می‌کند. این موتور و مجموعه باتری‌ها می‌تواند خودرو را حدود ۱۲۰ کیلومتر حرکت دهد اما اگر نگران تمام شدن باتری‌ها هستید می‌توانید به صورت سفارشی یک موتور ۰٫۷ لیتری هم بر روی این خودرو نصب کنید که با شارژ باتری‌ها برد حرکتی خودرو را دو برابر می‌کند.

موتور ۶٫۲ لیتری شورولت کوروت

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

جنرال‌موتورز بار دیگر به لیست Wards بازگشته است و این بار با موتور تازه LT1 که بر روی نسل هفتم شورولت کوروت دوست‌داشتنی عرضه شده است. شورولت این موتور را به طور کامل مورد بازنگری قرار داده است و به این ترتیب در میان موتورهای خانواده کوروت، این موتور یکی از بهترین‌ها است. شورولت برای این موتور سنگ تمام گذاشته است و تنها برای طراحی بهینه محفظه احتراق آن ۷۵ ساختار مختلف را در کامپیوتر بررسی کرده که در نهایت پس از ۶ میلیون ساعت شبیه‌سازی کامپیوتری طرح نهایی حاصل شده است. این موتور البته هنوز هم از ساختار سنتی دو سوپاپ در هر سیلندر بهره می‌برد اما به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز شده که در نهایت می‌تواند ۴۶۰ اسب‌بخار قدرت را تحویل راننده دهد و این قدرت با گیربکس‌های ۷ سرعته دستی یا ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب می‌رسد.

موتور ۶٫۲ لیتری دوج چلنجر Hellcat

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

باز هم صحبت از یک موتور ۶٫۲ لیتری است اما این بار اعداد و ارقام ترسناک‌تر از آن است که بتوان آن را یک موتور معمولی دانست چرا که این موتور قوی‌ترین موتور تولید انبوه در خودروهای آمریکایی است. وقتی برای اولین بار صحبت از تولید چلنجر با موتوری به قدرت بیش از ۷۰۰ اسب‌بخار مطرح شد خیلی‌ها آن را یک شوخی دانستند اما در کمال تعجب چندی قبل کرایسلر واقعاً این خودرو را رونمایی کرد و جالب‌تر آنکه قیمت آن هم در محدوده ۶۰ هزار دلار است. کرایسلر برای رسیدن به این هدف از موتوری با حجم ۶٫۲ لیتر بهره برد و این در حالی است که موتور استاندارد ۶٫۴ لیتری Hemi هم برای این کار آماده بود اما مهندسان کرایسلر هدفی بزرگ‌تر داشتند و به همین دلیل موتور جدید را تقریباً از نو طراحی کردند .قلب این موتور یک سوپرشارژر IHI است که باعث می‌شود توان موتور به رقم باورنکردنی ۷۰۷ اسب‌بخار برسد، رقمی که حتی از بسیاری از سوپراسپرت‌ها هم بیشتر است. چنین توانی البته ساده هم به دست نیامده چون مهندسان این شرکت برای مهار گرمای تولید شده توسط موتور ناچار به استفاده از دو اینترکولر و یک اویل کولر شدند. قدرت این خودرو آنقدر بالا است که همراه آن دو کلید به خریدار تحویل می‌شود که یکی از آن‌ها قدرت خودرو را در محدوده ۵۰۰ اسب‌بخار حفظ می‌کند و دیگری مجوز رسیدن به قدرت بالای ۷۰۰ اسب‌بخار است.

موتور یک لیتری فورد فیستا

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

کمی از موتورهای پرقدرت آمریکایی فاصله بگیریم و به سراغ موتورهای اقتصادی‌تر بیاییم، جایی که موتور محبوب یک لیتری سه سیلندر توربوشارژر فورد توانست بار دیگر عنوان یکی از موتورهای برتر سال را از آن خود کند. این موتور کوچک از سری موتورهای خانواده EcoBoost فورد است و به طور ویژه برای نصب بر روی خودروهای کوچک فورد طراحی شده و می‌تواند ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، ارقامی که هر چند بالا نیست اما یک رانندگی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد به گونه‌ای که در آزمون انجام گرفته از سوی WardsAuto، این موتور شش لیتر در یکصد کیلومتر مصرف داشت، رقمی که البته در دنیای واقعی و با رانندگی در محیط‌های شهری و اتوبان‌ها با سرعت‌های مختلف به دست آمده است و بد نیست بدانید این میزان مصرف از مدل‌های هیبرید که در همین مسیرها تست شده‌اند نیز کمتر است.

موتور پیل سوختی هیوندای

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

شرکت‌های زیادی هستند که بر روی ساخت خودروهای پیل سوختی کار می‌کنند اما در میان همه آن‌ها، این هیوندای است که توانسته برای نخستین بار نماینده‌ای در میان برترین موتورهای WardsAuto داشته باشد و این را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین افتخارات این شرکت کره‌ای دانست. هیوندای برای نصب سیستم پیل سوختی خود، خودروی توسان را انتخاب کرده است و توانسته مجموعه پیل سوختی ۱۰۰ کیلوواتی را درون آن جای دهد بدون آنکه به فضای داخلی این خودرو لطمه‌ای وارد شود و به این ترتیب توسان همچنان می‌تواند پنج سرنشین را جابه‌جا کند. این خودرو البته فعلاً به تعداد محدود و تنها در کالیفرنیا آمریکا در دسترس است و علت آن هم سرمایه‌گذاری این شهر بر روی احداث جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن است. سوخت‌گیری این خودرو تنها ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد که رقم قابل قبولی است و هیچ آلایندگی هم ندارد و تنها بخار آب از اگزوز آن خارج می‌شود. با موتور ۱۳۴ اسب‌بخاری، توان لازم برای حرکت را دارد و با یک بار سوخت‌گیری می‌تواند بیش از ۴۲۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

موتور ۱٫۵ لیتری مینی کوپر

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

موتورهای مینی تا به حال توانسته‌اند دو جایزه را از WardsAuto از آن خود کنند اما همه آن‌ها مربوط به موتورهای چهار سیلندر بوده است ولی این بار مینی توانسته با موتور سه سیلندر ۱٫۵ لیتری برنده این جایزه شود. این موتور کوچک که برای نصب بر روی نسل جدید مینی توسعه داده شده، می‌تواند با بهره‌گیری از توربوشارژر، ۱۳۴ اسب‌بخار قدرت تولید کند که برای خودرویی در کلاس مینی کاملاً مناسب است ضمن آنکه ب‌ام‌و هم اعلام کرده قصد دارد از همین موتور برای سری دو محصولات خود بهره بگیرد. موتورهای سه سیلندر تا همین چند سال پیش نمونه‌های ارزان و البته کم ارزشی بودند که کمتر مشتریانی حاضر به خرید آن‌ها می‌شدند اما با افزایش توان و البته مصرف سوختی اقتصادی که ارائه می‌کنند این روزها مشتریان زیادی حتی در بازار آمریکا دارند.

موتور ۳ لیتری دیزل دوج رم

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

یک وانت آمریکایی باید پر توان و بزرگ باشد و معمولاً این‌ها به همراه مصرف سوخت بالا به دست می‌آید و از این نظر حق انتخاب زیادی برای مشتریان نیست. این روند اما در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است و شاید دوج رم ۱۵۰۰ را بتوان سرآمد این تغییرات دانست. این خودرو از یک موتور ۳ لیتری توربودیزل بهره می‌برد که البته شاهکار شرکت VM Motori ایتالیا است، شرکتی که در مالکیت فیات است و به همین دلیل محصولات کرایسلر هم می‌توانند از محصولات آن بهره بگیرند. این موتور ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت دارد و مصرف سوخت آن در مقایسه با سایر وانت‌های آمریکایی در این کلاس بهتر است ضمن آنکه می‌تواند بیش از چهار تن بار را با یدک‌کش حمل کند که رقم بسیار مناسبی در این کلاس است و در نهایت با وجود ابعاد بزرگ این خودرو، در جاده تنها ۸٫۴ لیتر گازوییل می‌سوزاند. در کنار این‌ها گشتاور ۵۷۰ نیوتن‌متری این موتور آن را به یکی از برترین وانت‌های آمریکایی تبدیل کرده است و در حال حاضر هم ۲۰درصد خریداران وانت رم، خودروی خود را با این موتور سفارش می‌دهند.

موتور ۲ لیتری سوبارو WRX

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

این موتور البته سال پیش بر روی سوبارو Forester هم نصب می‌شد اما سوبارو با معرفی WRX جدید، همان موتور را با تغییراتی بر روی این سدان کوچک هم نصب کرده است و این تغییرات به خوبی توانسته نظر WardsAuto را به خود جلب کند. این موتور با ۱۸ اسب‌بخار افزایش قدرت نسبت به سال پیش اکنون ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت دارد و گشتاور آن هم ۳۵۰ نیوتن‌متر است که از دور موتور ۲۰۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همچون همیشه، سوبارو از ساختار موتور تخت برای آن بهره گرفته است که این مسأله به معنای مرکز ثقل پایین WRX است. این موتور همچون سال پیش از یک توربوشارژر برای تقویت توان بهره می‌گیرد اما با وجود افزایش توان نسبت به سال گذشته، فشار توربوی آن از ۱٫۱ به ۱ bar کاهش پیدا کرده که این مسأله به معنای فشار کمتر به موتور است و سوبارو توانسته با تغییرات دیگری در موتور این افزایش توان را حاصل کند.

موتور ۱٫۸ لیتری فولکس واگن گلف

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

فولکس واگن در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی موتورهای خود داشته و دارد و به همین دلیل تقریباً همیشه می‌توان یکی از موتورهای بنزینی یا دیزلی این شرکت را در لیست موتورهای برتر دید و این بار هم نوبت به موتور ۱٫۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر گلف رسیده است که در این لیست جای گیرد. فولکس‌واگن خانواده موتورهای ۱٫۸ لیتری خود را چند سال قبل به عنوان جانشین موتورهای پنج سیلندر معرفی کرد و از آن زمان به طور پیوسته در حال به‌روزرسانی آن‌ها است و می‌توان نمونه‌های مختلف این موتور را بر روی محصولات گروه بزرگ فولکس‌واگن دید. این موتور برای سال ۲۰۱۵ می‌تواند ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که گشتاور بیشتری از موتور سال گذشته است که بر روی فولکس‌واگن جتا توانسته بود عنوان یکی از ۱۰ موتور برتر را از آن خود کند. در آزمون انجام گرفته از سوی WardsAuto، مصرف سوخت گلف با این موتور ۷٫۱ لیتر در دنیای واقعی بود که عدد بسیار خوبی برای خودرویی در این کلاس است.

موتور دو لیتری ولوو S60

 10 موتور برتر سال از دید موسسه Ward's

ولوو معمولاً کمتر از دیگر خودروسازان اقدام به معرفی موتورهای جدید می‌کند اما به همان نسبت موتورهایی که معرفی می‌کند اغلب نمونه‌های بسیار خوبی هستند و نمونه آن را هم می‌توان در همین موتور دو لیتری جدید ولوو دید که به زودی قدرت بخش مدل‌های متنوعی از این خودروساز خواهد بود و فعلاً روی S60 توانسته عنوان یکی از ۱۰ موتور برتر سال را از آن خود کند. این موتور انعطاف زیادی دارد و می‌تواند برای کاربردهای مختلف، توان‌های متفاوتی را عرضه کند به گونه‌ای که همین موتور با کد T5 بر روی S60 با بهره‌گیری از توربوشارژر می‌تواند ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد اما در مدل‌های T6 با نصب یک سوپرشارژر در کنار توربوشارژر موتور، این قدرت به ۳۰۲ اسب‌بخار می‌رسد و البته ولوو برنامه‌هایی برای عرضه این موتور با قدرت‌های بالاتر هم دارد تا به این ترتیب ضمن کاهش هزینه‌های طراحی موتورهای جدید، طیف مشتریان خود را هم راضی کند.



نظرات

  • اسکالید اسکالید (23 بهمن 1393 ساعت 21:46)

    پس ef7 بنزینی و گازی کجاست?!!!!!!!!!!

  • گالاردو گالاردو (22 بهمن 1393 ساعت 19:50)

    بنظرم توی موتورهای الکتریکی، i3 عالیه و توی موتورهای بنزینی موتور یک لیتری فورد فیستا بصرفه است و توی موتورهای دیزل موتور 3 لیتری دیزل دوج رم فوق العاده است اما انتخاب من از این ده مورد موتور پیل سوختی هیوندایه چون آلایندگیش صفره، خیلی سریع سوخت گیری میشه و برد استثنایی داره. واقعا باید به شهامت هیوندای مدال افتخار داد.

  • محمدماجد محمدماجد (22 بهمن 1393 ساعت 13:20)

    پس کو پراید

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (22 بهمن 1393 ساعت 11:57)

    پس موتور پراید و سورن توربو کوشش

    نژادحسینی نژادحسینی (22 بهمن 1393 ساعت 14:34)

    اگه موتور توربو اینها میرفت که دیگه تمام امتیازها رو درو میکرد و صحبت بقیه نبود!

  • آفرین آفرین (22 بهمن 1393 ساعت 09:00)

    وقتی این موتورها اینچنین تایید شدند فقط باید گفت آفرین . آفرین ........