1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. S90 لوکس ترین سدان ولوو

S90 لوکس ترین سدان ولوو

16 آذر 1394
  • 0

سرانجام پرده از رخسار سدان لوکس ولوو با نام S90 کنار رفت. خودرویی که سودای رقابت با سدان های آلمانی مطرح چون ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس کلاس E را در سر می‌پروراند. سوئدی‌ها در پس زمستان‌های طولانی و تاریک، به یک حماسه سازی دست زده‌اند. پس از دوران بی‌پولی در زیر پرچم مالکان قبلی، اینک با کمک سرمایه جیلی چینی، نور خورشید بر پهنه این خودروسازی تابیده است و نتیجه آن مدل موفق و محبوب XC90 می‌باشد. حالا نوبت پرچم‌دار جدیدی از این خانواده است.

سدان ولوو S90 روی پلتفرم مدولار SPA بنا می‌شود که نخستین بار در کراس اوور XC90 به کار رفت. درعین‌حال بسیاری از مشخصات فنی نظیر پیشرانه آن نیز از XC90 به عاریت گرفته می‌شوند.

قدرتمندترین عضو این خانواده، مدل‌های مجهز به پیشرانه T8 پلاگین هیبرید است که شامل موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری همراه با سوپرشارژر و توربوشارژر دوقلو با قدرت 318 اسب بخار و یک موتور الکتریکی 80 اسبی و یک ژنراتور استارت 46 اسبی متصل به میل‌لنگ می‌شود. نیروی خروجی از این پیشرانه در حالت ترکیبی به 394 اسب بخار و گشتاور آن به 640 نیوتن متر می‌رسد. این مجموعه همگی در ارتباط با یک گیربکس هشت سرعته خودکار قرار می‌گیرند تا نیرو به هر چهار چرخ خودرو منتقل گردد.

با مدل T8 قادرید در حالت تمام الکتریکی با سرعت 121 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. ولوو هیچ آمار رسمی از میزان مصرف سوخت این پیشرانه در مدل سدان منتشر نکرده اما اگر مبنا را مصرف مدل XC90 با همین پیشرانه قرار دهیم، مصرف سوخت آن کمتر از 2.1 لیتر در صد کیلومتر و میزان آلایندگی آن کمتر از 49 گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر خواهد بود که در این رده می‌تواند رکوردشکن باشد.

مدل T6 از موتور مشابه اما غیر هیبریدی سود می‌برد. این موتور هم با کمک سوپرشارژر و توربوشارژر قادر است 316 اسب بخار نیرو و 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند که باز در اختیار یک گیربکس 8 سرعته خودکار قرار می‌گیرد.

در پایین‌ترین رده می‌توان نسخه T5 را یافت که موتور 240 اسبی و 350 نیوتن متری آن با همان گیربکس 8 سرعته، تنها چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد.

این خودرو جایگزین سدان فعلی S80 می‌شود. ابعاد آن نسبت به S80 حدود 2.5 سانتی‌متر عریض‌تر و 10 سانتی‌متر فاصله دو محور کشیده‌تر خواهد بود. طول خودرو 496 سانتی‌متر و عرض آن 189 سانتی‌متر می‌باشد. این ابعاد تقریباً مشابه یک BMW سری 5 می‌باشد. طراحی S90 کاملاً آشنا با زبان طراحی جدید ولوو، موقر و مستحکم به نظر می‌رسد. سبک خاص چراغ‌های جلو با LED روزتاب چکشی شکل و چراغ‌های عقب C شکل، تبدیل به امضای ولوو شده‌اند. جلوپنجره با خطوط عمودی و کمی مقعر ممکن است یادآور مدل‌های قدیمی BMW باشد.

جای تعجب نیست که در داخل کابین با فضایی مشابه با مدل XC90 مواجه می‌شویم. یک نمایشگر لمسی بزرگ عمودی، در کانون توجهات قرار می‌گیرد. چینش اجزا نشان از رویکرد مدرنیسم اسکاندیناوی دارد. همه‌چیز بی‌پیرایه، باشکوه، خالص و دقیق به نظر می‌رسند. تعداد دکمه‌ها به حداقل کاهش داده شده‌اند. دریچه‌های تهویه، سبکی عمودی و نوآورانه دارند. سطوح مختلف نیز با فلز، چوب و چرم باکیفیت به رنگ روشن، پوشش داده شده‌اند. سیستم صوتی Bower and Wilkins نیز گوش دادن به موسیقی را فرح‌بخش می‌نماید.

ولوو S90 از ویژگی‌های پیشرفته‌ای چون رانندگی نیمه‌مستقل یا نیمه‌خودکار با نام دستیار راننده و نگه‌داری خودرو در خط تراز وسط از لاین بزرگراه با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، بهبود فناوری تشخیص حیوانات بزرگ نظیر اسب و گوزن و تشخیص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران و سایر وسایل نقلیه در روز و شب، هشدار بصری و همچنین ترمز خودکار برای جلوگیری از برخورد و سایر ویژگی‌های ایمنی رده‌بالای ولوو سود می‌برد. سیستم رانندگی نیمه‌مستقل Pilot Assist در سرعت‌های زیر 48 کیلومتر بر ساعت می‌تواند از طریق یک فناوری کروز کنترل تطبیقی به‌روز شده، هدایت خودرو را بر عهده بگیرد البته برای ایمنی بیشتر باید همچنان یک دست روی فرمان قرار بگیرد. این نخستین گام ولوو برای ارائه سیستم رانندگی تماماً خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان است که قرار است تا سال 2020 تجاری‌سازی شود.

ولوو S90 یک گام بزرگ از این سازنده سوئدی در تجربه خودروهای لوکس همراه با ارائه دینامیک رانندگی، عملکرد فوق‌العاده و متوازن و سواری قابل تحسین با دقت، کنترل و راحتی بالا بوده است.

ولوو S90 سدان قرار است در ماه ژانویه در نمایشگاه دیترویت به‌صورت رسمی رونمایی شود. مدل استیشن آن که با عنوان V90 شناخته خواهد شد نیز دو ماه بعد در نمایشگاه ژنو پرده‌برداری خواهد شد. ورود به بازار این خودرو نیز برای اوایل تابستان سال 2016 پیش‌بینی می‌شود.

منبع پدال


نظرات