1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پیشرفته‌ترین و عجیب ترین خودروی فولکس‌ واگن

پیشرفته‌ترین و عجیب ترین خودروی فولکس‌ واگن

9 تیر 1393
  • 6

پیشرفته‌ترین و عجیب ترین خودروی فولکس‌واگن

در حالی که اکثر خودروسازان جهان در تلاش برای افزایش بهره‌وری سوخت می‌باشند، فولکس‌واگن با ارائه XL1 خود توانسته رکوردی شگفت‌انگیز را بر جای گذارد. این خودرو تنها 900 سی سی سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند و مقرون به صرفه‌ترین خودروی تولیدی جهان به شمار می‌رود. هدف اولیه در ساخت این خودرو رسیدن به رکورد کمتر از یک لیتر مصرف سوخت در هر صد کیلومتر بود.

برای دست‌یابی به بهره‌وری بالا در این خودرو، روی وزن پایین بدنه و همچنین آئرودینامیک عالی آن تمرکز شده است. فولکس XL1 نمایشی از خودروهای آینده است که شکل آئرودینامیکی ویژه آن چهره‌ای جذاب و دیدنی را به نمایش می‌گذارد.

سیستم نیرو محرکه پلاگین هیبریدی هم به خوبی قادر به تأمین نیازهای چنین خودروی خاصی می‌باشد. یک موتور دو سیلندر توربو دیزل 800 سی سی TDI که قادر است 48 اسب بخار نیرو تولید کند در کنار یک موتور الکتریکی 27 اسب بخاری قرار می‌گیرد. مجموع نیروی قابل استفاده و مؤثر به دست آمده از این ترکیب 69 اسب بخار و 149 نیوتن متر گشتاور می‌باشد. نیروی موتور الکتریکی از طریق باتری‌های لیتیوم یون تأمین می‌گردد و از طریق یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه DSG به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

این مصرف سوخت ناچیز باعث شده تا فولکس برای XL1 یک باک سوخت کوچک با ظرفیت تنها 9.8 لیتر در نظر بگیرد. در سفرهای شهری و مسیرهای کوتاه می‌توان تنها روی نیروی باتری‌ها حساب کرد بدون اینکه قطره‌ای سوخت مصرف شود اما برد مسافت در این حالت تنها 50 کیلومتر می‌باشد.

فولکس واگن ادعا می‌کند که این خودروی دو نفره هیبریدی می‌تواند به شتاب صفر تا صد 12.7 ثانیه‌ای دست یابد. نهایت سرعت آن نیز به 161 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. برای کاستن از وزن از فیبر کربن در ساختار یکپارچه شاسی و همچنین از آلومینیوم و منیزیوم در قطعات استفاده شده است. بدین ترتیب با احتساب وزن باتری و موتور الکتریکی، وزن XL1 به 795 کیلوگرم کاهش یافته است.

برای بهبود آئرودینامیک، فولکس آینه‌های جانبی را با دوربین، جایگزین کرده است. همچنین روی چرخ‌های عقب را به‌طور کامل پوشانده است. فرم خاص بدنه مشابه قطره آب می‌باشد و عرض خودرو نیز در انتها کاسته می‌شود. بدین ترتیب، جریان باد روی بدنه به راحتی و بدون مقاومتی، می‌لغزد.

چرخ‌های منیزیومی در جلو 15 و در عقب 16 اینچی و مجهز به تایرهای باریک با مقاومت چرخشی پایین می‌باشند. برای ترمزها از دیسک‌های سرامیکی فوق‌العاده سبک استفاده شده است.

اگر به شرکت‌های زیرمجموعه فولکس نگاهی بیندازیم، نام‌هایی چون بوگاتی، لامبورگینی و بنتلی را می‌بینیم که خودروهایی تشنه سوخت می‌سازند. در سوی دیگر XL1 تلاش فولکس برای برقراری یک تعادل در این وضعیت است.



نظرات

  • رضوان علی رضوان علی (22 مهر 1393 ساعت 01:13)

    قسمت عقب خیلی بهتر طراحی شده

    حمید جلالیان حمید جلالیان (27 مهر 1393 ساعت 10:15)

    برو بابا یارو انگار شبش جنگ ستارگانو دیده صبحش اینو طراحی کرده!!!!!!! جلوش خیلی قشنگ تره.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 11:59)

    مصرف سوختش در داخل شهر تقریبا 0.9 لیتر در هر 100 کیلومتره که خودروی باصرفه ای است.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 02:38)

    طراحی منحصربفردی داره و طراحی های منحصربفرد هم سلیقه ی منحصربفردی میخواد تا بپسندتش. واقعا طراحیشو دوست دارم چونکه منحصربفرده.

  • تنبور تنبور (2 مهر 1393 ساعت 12:45)

    قسمت جلوشو خوب اومده اما قسمت عقب نه

  • امیدپ امیدپ (9 تیر 1393 ساعت 08:13)

    طرحش بیشتر به خودروهای دهه 80 90 میخوره . مخصوصا فرمت گلگیر و چرخ های عقبش. سیتروئن یه ماشین بد ریخت تو این مایه ها داشت اگر اشتباه نکنم