1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی به خانواده گلف....

نگاهی به خانواده گلف....

24 آبان 1395
  • 0

گلف محبوب‌ترین هاچ‌بک دنیاست و این اغراق نیست زیرا فروش این خودرو از مرز 30 میلیون دستگاه عبور کرده و بعد از تویوتا کرولا، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ است. گلف از سال 1974 در آلمان وارد عرصه تولید شده و تاکنون 7 نسل از آن وارد چرخه بازار شده است. درواقع فولکس واگن می‌خواست با گلف جانشینی مدرن برای فولکس بیتل یا قورباغه‌ای بسازد. بنابراین گلف را به صورت موتور جلو طراحی نمود که به جای هوا با آب خنک می‌شد. طراحی مدرن‌تر و ساده خودرو که به خوبی طیف گسترده‌ای از متقاضیان را راضی می کر باعث شد گلف در طول بیش از 4 دهه عمر خود به پرفروش‌ترین خودروی گروه فولکس واگن و مهم‌ترین محصول این شرکت مبدل شود.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

گلف در ابتدا، یک هاچ‌بک سه درب بود اما به تدریج مدل‌های پنج درب، سدان که بعدها به مدل جتا تفکیک شد، کابریولت و استیشن آن نیز تولید شدند و اکنون حتی مدل شبه کراس‌اوور آن یا نام آلتراک نیز تولید می‌گردد. گلف همچنین جوایز بسیاری را به نام خود کرده که از جمله آن‌ها جایزه خودروی سال 2009 و 2013 به عنوان خودروی سال جهان و چندین بار انتخاب به عنوان خودروی سال اروپا، انتخاب مجلات و نشریات به عنوان خودروی برتر و پیشرانه برتر سال و از این قبیل را می‌توان نام برد.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

نسل هفتم گلف که با کد MK7 نیز شناخته می‌شود، در اواخر سال 2012 در نمایشگاه پاریس رونمایی و در سال 2014 روانه بازار شد. گلف MK7 از پلتفرم پرکاربرد MQB گروه فولکس استفاده می‌کند که آن را با آئودی A3 نسل سوم، سئات لئون و اشکودا اکتاویا نیز شریک است. ابعاد این نسل کمی بزرگ‌تر شده و در عین حال حدود 100 کیلوگرم نیز سبک‌تر است. برای گلف از پیشرانه‌های متنوع بنزینی و دیزلی استفاده شده تا مشتریان به هنگام انتخاب با توجه به سلایق و انتظارات خود یکی را برگزینند. از جمله گلف با موتور CNG، الکتریکی و پلاگین هیبریدی نیز عرضه می‌شود.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

نسخه‌های الکتریکی گلف در پاسخ به نیازهای زیست محیطی شکل گرفته‌اند. سابقه این مدل‌ها به دهه 70 میلادی و همان نسل اول باز می‌گردد. در نسل دوم تعداد محدودی از گلف با استفاده از پکیج باتری‌های اسید سرب به صورت سفارشی تولید شدند. اما مدل‌های جدید از سال 2008 توسعه یافته و شامل مدل تمام الکتریکی و مدل‌های پلاگین هیبریدی می‌شوند. نسخه پلاگین هیبریدی یا GTE جدید در سال 2014 معرفی شده و سخت‌افزار پیشرانه آن با مدل مشابه آئودی A3 اسپرت‌بک e ترون مشابه است. یک موتور 1.4 لیتری بنزینی توربو از سری TSI با قدرت 148 اسب بخار به همراه یک موتور الکتریکی 75 کیلوواتی که از باتری‌های 8.8 کیلووات ساعتی لیتیوم یون، انرژی دریافت می‌کند، تشکیل دهنده مجموعه پیشرانه این نسخه می‌باشند.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

با کمک باتری‌ها می‌توان مسافت 50 کیلومتر را بدون مصرف قطره‌ای سوخت طی نمود. در مجموع هم شعاع حرکتی این ماشین به 933 کیلومتر می‌رسد در حالی که مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی تنها 1.5 لیتر در صد کیلومتر می‌باشد. این خودرو شتاب صفر تا صد 7.6 ثانیه‌ای دارد تا نشان دهد که دینامیک جذابی هم دارد. این مدل یکی از پرفروش‌ترین خودروهای پلاگین هیبریدی در اروپا نیز محسوب می‌شود.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

از سوی دیگر نسخه e گلف با پیشرانه تمام الکتریکی قرار دارد که شعاع حرکتی آن 190 کیلومتر با شارژ کامل باتری‌هاست. ای-گلف مجهز به باتری‌هایی از نوع لیتیوم یون با ظرفیت 26.5 کیلووات ساعت است که به یک موتور الکتریکی 85 کیلوواتی انرژی می‌رساند. این موتور روی محور جلو قرار گرفته و چرخ‌های جلو را به گردش در می‌آورد. شتاب این نسخه 11.8 ثانیه بوده اما سرعت آن از 138 کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌رود. به نظر می‌رسد با ورود طیف جدیدی از خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه نظیر شورولت بولت و تسلا مدل 3، شاهد به‌روزرسانی گسترده‌ای در ای-گلف و افزودن به میزان شعاع حرکتی آن باشیم. البته فولکس در هنگام معرفی فیس لیفت 2017 گلف اعلام کرده که مدل‌های جدید ای-گلف، شعاع حرکتی 300 کیلومتری خواهند داشت.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

اخیراً فولکس از فیس لیفت گلف برای سال 2017 پرده‌برداری کرد. این فیس لیفت شامل ارتقای پیشرانه‌ها و تجهیزات و طراحی ظاهری خودرو می‌شوند و در تمامی مدل‌های 3 درب، 5 درب، استیشن، GTI و GTE و نسخه R لاین اعمال خواهند شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه جدید، ارتقای پیشرانه‌ها در جهت کارایی بهتر و مصرف سوخت کمتر آن‌هاست. موتور پایه، یک نسخه 1.5 لیتری چهار سیلندر است که مجهز به فناوری جدید غیرفعال سازی سیلندرها شده تا در مواقع غیرضروری، این موتور را عملاً به یک موتور سه یا دو سیلندر تبدیل نماید. قدرت این موتور در نسخه بلوموشن به 128 اسب بخار و در نسخه معمولی به 148 اسب بخار می‌رسد. برای انتقال نیرو هم گیربکس جدید 7 سرعته جایگزین نسخه DSG شش سرعته قبلی شده است. قدرت نسخه GTI هم در حالت عادی 226 اسب بخار و در نسخه پرفورمنس به 241 اسب بخار می‌رسد.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

گلف جدید تغییراتی در چراغ‌های LED جلو و عقب و همچنین سپرها نیز داشته است. چرخ‌های آلیاژی جدیدی نیز برای این مدل طراحی شده‌اند. درون کابین می‌توان همان طراحی آشنا را مشاهده کرد اما تحولات اساسی در این بخش به وقوع پیوسته و نمایشگر داشبورد به صورت دیجیتالی و با گرافیکی خیره کننده درآمده که برگرفته از کاکپیت مجازی آئودی می‌باشد و اطلاعات مهمی ازجمله مسیر راه و نقشه را نیز به همراه اطلاعات سرعت‌سنج و دور موتور به نمایش می‌گذارد.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

در کنسول میانی هم یک نمایشگر بزرگ لمسی جای گرفته که بسیاری از عملکردهای خودرو را علاوه بر سیستم اطلاعات و سرگرمی انجام می‌دهد. این نمایشگر در مدل پایه در اندازه 6.5 اینچی بوده و در مدل‌های بالاتر با ابعاد 8 و یا 92 اینچی و با رزولوشن بالا می‌باشد. بدین ترتیب بسیاری از دکمه‌ها و کلیدها نیز حذف شده و شاهد داشبوردی ساده‌تر با عملکردی راحت‌تر و کامل‌تر هستیم. بعلاوه در این سیستم برای اولین بار شاهد هر دو عملکرد لمسی و فرمان صوتی و همچنین تشخیص حرکات دست هستیم.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

گلف جدید همچنین به تجهیزات ایمنی مدرنی نظیر ترمز اضطراری فعال و هشدار خروج از لاین جاده و کروز کنترل تطبیقی با امکان تشخیص عابر پیاده مجهز گردیده که آن را یک پله به خودروهای با رانندگی خودکار نزدیک نموده است. این ویژگی‌ها در کمتر خودروی با این سطح تاکنون مشاهده شده‌اند. قیمت گلف از 19 هزار دلار شروع می‌شود که آن را در رده هاچ‌بک‌های رده بالا و ممتاز لوکس قرار می‌دهد. نسل بعدی گلف قبل از سال 2020 معرفی خواهد شد و به گفته فولکس، این خودرو و سایر خودروهای این شرکت کاملاً متحول خواهند شد. گلف هنوز هم در رده خود رقبای چندان سختی به جز فورد فوکوس در پیش نمی‌بیند اما شاید رقیب اصلی این خودرو، مینی کراس‌اوورهایی باشند که بسیاری از مشتریان را از هاچ‌بک‌ها به سمت خود جذب نموده‌اند.

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

 نگاهی به خانواده گلف

منابع:
wikipedia,roadandtrack,caranddriver



نظرات