1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون

مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون

23 فروردین 1395
  • 0

بوگاتی شیرون که در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده جایگزینی بس قابل برای ویرون افسانه‌ای است. ویرون رکوردشکن سریع‌ترین خودروی دنیا بوده و بنابراین شیرون مسئولیتی بسیار سنگین برای تکرار موفقیت‌های ویرون دارد. با ما باشید تا به پیشرفت‌های شیرون در برابر ویرون نگاهی بیندازیم.

با توجه به اینکه ویرون یکی از ممتازترین خودروهای دنیا بوده، شیرون هم با دست پر به میدان آمده است.

استایل شیرون به‌وضوح الهام گرفته از ویرون است، البته این هم به‌نوبه‌ی خود از دوران گذشته به ارث رسیده است. خمیدگی خیره‌کننده که دور پنجره‌ی کناری را گرفته اشاره‌ای واضح به خودروی تایپ 46 است، این در حالی است که چین عبور کرده از مرکز به جلو و عقب خودرو از بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک مربوط به دهه‌ی 1930 الهام گرفته‌شده است. جدای از این، استایل خودرو به‌طور مشخصی از آئرودینامیک تأثیر پذیرفته است، حتی چراغ‌های جلو به‌منظور رساندن هوای خنک به ترمزهای بسیار بزرگ جلو به‌صورت تورفته طراحی‌شده‌اند.

درحالی‌که ویرون طراحی 17 ساله‌ای به همراه دارد، بااین‌حال ظرافت‌های شگفت‌انگیزی دارد. طراحی آن فهمیده و کلاسیک است و هنوز هم قسمت‌های کوتاه و ضخیم در آن دیده می‌شوند، به‌ویژه حول قوس‌های عقبی که قدرت زیادی را در خود نهفته‌اند.

کابین ویرون هنوز هم در عین ساده بودن طراحی خیره‌کننده‌ای دارد، اما به نظر می‌رسد که طراحی داخلی شیرون در سطح دیگری قرار دارد. جزئیات زیبا همه‌جا به چشم می‌خورند، از صندلی‌های چرمی شیک گرفته تا فرمان خودرو که جای ایربگ فیبر کربنی را برای اولین بار در جهان به نمایش می‌گذارد.

ظرافت‌های خودرو در داخل کابین بسیار چشمگیر هستند. انحنایی که از بالای پنجره‌ی جلو شروع‌شده، به‌صورت وارونه از بین صندلی‌ها عبور کرده و درست به کنسول مرکزی رسیده و سیستم‌های تهویه و گرما را در آغوش گرفته است. در جلوی دیدگان راننده نیز سرعت شماری به چشم می‌خورد که تا 500 کیلومتر بر ساعت درجه‌بندی‌شده است.

شیرون روی رینگ‌های غول‌آسای 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب قرارگرفته است. تایرهای هیولای عقب 355 میلی‌متر پهنا دارند و ادعا می‌شود که برای تعویض آن‌ها باید هزینه‌ی کمتری پرداخت. این چرخ‌های عظیم‌الجثه با سیستم چهارچرخ متحرک ترکیب می‌شوند، سیستمی که برای تضمین پرفورمنس خودرو ضروری است.

ویرون از سرنشینان در فضایی مملو از فیبر کربن پذیرایی می‌کند. شاسی این خودرو که از گونه‌های موتوراسپورت مشتق شده استحکامی باورنکردنی دارد. این موضوع تنها درباره‌ی ایمنی سودمند نیست، بلکه سواری و هندلینگ خودرو هم نفع می‌برند زیرا شاسی باعث می‌شود که سیستم تعلیق کارایی بالاتری داشته باشد. شاسی شیرون نیز در اصول بسیار شبیه ویرون است اما طراحی جدید قوی‌تر است و بوگاتی می‌گوید که شاسی شیرون به سختی شاسی‌هایی است که در خودروهای مسابقه‌ای لمانز یافت می‌شود.

جادویی که برای توقف شیرون هم بکار می‌رود بسیار احساس‌برانگیز است. به لطف دیسک‌های ترمز کربن سرامیک بزرگ، شیرون 1995 کیلوگرمی به 31.3 متر نیاز دارد تا از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به سکون کامل برسد. بد نیست بدانید استاندارد مرسوم برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت حدود 55 متر است.

پیشرانه‌ی شیرون همانند ویرون 8 لیتری، چهار توربو و 16 سیلندر بوده و برای خود نیروگاهی است! نمی‌توان گفت که همان پیشرانه است و تفاوت‌هایی وجود دارد. توربوهای کاراتر، میل‌لنگ سبک‌تر و اگزوز تیتانیوم جدید کمک می‌کنند که گازهای خروجی زودتر خارج شوند. همه‌ی این موارد کمک می‌کنند تا نیروی عظیم 1479 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتون متری تولید شود. گیربکس 7 سرعته ی دوکلاچه ی شیرون بالاترین پرفورمنس موجود در بین خودروهای مسافری را ارائه می‌دهد و کمک می‌کند تا همه‌ی گشتاور به جاده انتقال یابد.

طبق گفته‌ی بوگاتی، کمتر از 2.5 ثانیه طول می‌کشد تا شیرون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، حداکثر سرعت این ابر خودرو نیز به 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این “محدودیت برای سفرهای جاده‌ای” یک محدودیت ضروری است زیرا لاستیک‌های سفارشی میشلین برای تاب آوردن در برابر فشارهای موجود در چنین سرعت‌هایی به تقلا می‌افتند. ویرون بدون داشتن چنین محدودیت‌هایی به حداکثر سرعت 442.5 کیلومتر بر ساعت دست‌یافته است.

ویرون در زمان عرضه 987 اسب بخار قدرت داشت و همین قدرت برای شتاب صفرتا صد کیلومتر 2.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 407 کیلومتر بر ساعتی کفایت می‌کرد. آخرین ورژن بوگاتی ویرون “سوپر اسپورت” نامیده شده که 1184 اسب بخار قدرت داشته و به رکورد جهانی حداکثر سرعت 431.3 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

البته این انتظار را داریم که نسخه‌های بعدی شیرون هم سریع‌تر از مدل کنونی باشند.

شیرون در تعداد کمتری نسبت به ویرون ساخته خواهد شد و بنابراین گران‌تر خواهد بود. در هشت سال آینده تنها 500 دستگاه شیرون ساخته خواهد شد. انتظار می‌رود که شیرون قیمتی برابر با 2.7 میلیون دلار داشته باشد. شما باید حداقل 220 هزار دلار پرداخت کنید تا نامتان در لیست انتظار قرار گیرد! همین را بگوییم که اگر بپرسید قیمت شیرون چقدر است، نمی‌توانید آن را سفارش دهید!

از سال 2005 تا حالا، بوگاتی 450 دستگاه ویرون ساخته است. در آن زمان قیمتی برابر با 1.2 میلیون دلار داشت. نمونه‌های کارکرده‌ی این خودرو امروزه به‌ندرت زیر 1.43 میلیون دلار قیمت می‌خورند و در طول زمان بسیار جلب‌توجه می‌کنند.

بوگاتی ویرون در زمان عرضه شگفتی مهندسی را نشان داده است. ویترینی از تکنولوژی که نشان داده با بودجه‌ای بی‌حدوحصر چه کارها می‌شود کرد.

شیرون نیز آمده تا همان قابلیت‌ها را به نمایش بگذارد، اما باید گفت که مزیت‌های 11 سال پیشرفت را نیز با خود همراه دارد.

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

 مقایسه بوگاتی شیرون با ویرون

منبع پدال


نظرات