1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ورود خودروهای آمریکایی ممنوع

ورود خودروهای آمریکایی ممنوع

13 آبان 1394
  • 1

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت که واردات خودروهای آمریکایی به ایران مقدور نیست چون معیار استاندارد ما با آنها متفاوت است و بر اساس استانداردهای اروپایی تدوین شده است.

نیره پیروزبخت گفت: ما از اول انقلاب تا امروز در مورد استانداردهای آمریکایی یک مقدار مشکل داشته‌ایم چون نمی‌توانستیم استانداردهای این کشور را کامل تست کنیم چراکه معیار ما استانداردهای اروپایی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: برای واردات خودرو هم معیار همان استانداردهای اروپایی است و نمی‌توانیم استاندارد کشورهای دیگر را اعمال کنیم. به عنوان مثال خودروهای هیبریدی را شرکت تویوتا برای آمریکا و براساس استانداردهای این کشورساخته است. زمانی که چنین خودروهایی قرار است وارد ایران شود بر چه اساس باید مورد سنجش قرار گیرد؟ وقتی ما استاندارد خودروهای هیبریدی را نداریم و نمی‌دانیم چیست و از طرفی آن خودرو علامت استاندارد آمریکا را هم دارد، تناقضی ایجاد می شود.

او گفت: وقتی که خودرویی قرار وارد کشور شود، واردکنندگان باید در ابتدا مجوز استانداردش را بگیرند. متاسفانه این بی‌تفاوتی در اخذ استاندارد تولید هم وجود دارد. برخی به یکباره می‌آیند و شروع به کشیدن نقشه و طراحی آن محصول تولیدی می‌‌کنند؛ حالا می‌خواهد خودرو باشد یا هر چیز دیگر و بعد در آخر یاد استاندارد آن می‌افتند در حالیکه در ابتدا باید به فکر استاندارد باشند.

پیروزبخت افزود: ما باید طبق مقررات خودمان که منطبق بر مقررات بین‌المللی است، استاندارد کالاهای وارداتی را تایید کنیم. به عنوان مثال واردکنندگان محترم در خصوص یک خودرو فقط به ما گفتند علامت استاندارد DOT روی شیشه است. خب به چه اعتمادی ما می‌توانیم اجازه ورود چنین کالایی را به کشور بدهیم؟ من از آقایان خواستم دست‌کم یک شیشه مشابه این خودرو را وارد کنند تا بر اساس معیارهای سازمان ملی استاندارد آزمایش کنیم.

او افزود: استاندارد ما سطح بالایی دارد چون استاندارد اتحادیه اروپا است. بنابراین در مواقعی که قرار است خودرو آمریکایی به کشورمان وارد شود، استاندارد اروپا و آمریکا باید با هم منطبق شوند که در صورت این انطباق است که ما اجازه ورود خودروهای آمریکایی را می‌دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تا زمانی که خودروهای آمریکایی را به لحاظ استاندارد بررسی نکنیم اجازه ورود آنها را نمی‌دهیم به همین خاطر من از واردکنندگان این نوع خودروها خواسته‌ام که گواهینامه‌های آمریکایی را برای ما بیاورید که بررسی کنیم بر چه مبنایی تست شده‌اند.



نظرات

  • محمد پاینده محمد پاینده (13 آبان 1394 ساعت 10:48)

    اونوقت استاندارد پراید و یاریس و ماشین چینا مال کجاس؟