1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی 10 شاسی بلند توربو بازار ایران

معرفی 10 شاسی بلند توربو بازار ایران

22 آذر 1394
  • 0

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

بازار خودروهای شاسی بلند چندسالیست که بسیار داغ و پر جنب و جوش شده و در یکی دو سال اخیر، این خودروهای سابقا بزرگ و پرمصرف به نمونه های جمع و جور، شهری و حتی سریع و اقتصادی بدل شده اند.

مهمترین تحول در این راستا را شاید بتوان تغییر رویه خودروسازان جهانی در جایگزین کردن پیشرانه های پرحجم نسل قبلی با موتورهای توربو کم حجم و اقتصادی جدید دانست.این تغییر باعث شده که مشخصات عملکردی خودروهای به ظاهر معمولی نسبت به نمونه های مشابه نسل قبل به شکل چشمگیری بهبود پیدا کند و از سوی دیگر میزان مصرف سوخت و آلایندگی نمونه های سریع و بزرگ نیز کاهش یابد.

علیرغم قوانین دست و پاگیر واردات خودرو به کشورمان، شماری از این شاسی بلند های نسبتا چابک با موتورهای توربو ظرف یکی دوسال گذشته به بازار معرفی شده اند که علیرغم اختلاف قیمتی جالب توجه، از نظر مشخصات فنی و دینامیکی چندان نیز با یکدیگر تفاوتی ندارند،از این رو بر آن شدیم در مطلبی به معرفی این خودروهای جالب و پر طرفدار بپردازیم.

جک S5 – حدود قیمت : 75 – 80 میلیون

 معرفی 10 شاسی بلند توربو بازار ایران

اس 5 با موتور 2 لیتری به قدرت 170 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن متر یک کراس اور سبک وزن است و تنها خودرو حاضر در لیست به حساب می آید که از گیربکس اتوماتیک و امکان انتقال نیرو به تمام چرخ ها بی بهره است.با این حال می توان گفت که به نسبت قیمت 75 – 80 میلیون تومانی، کیفیت سواری و مشخصات دینامیکی این خودرو بسیار مناسب است و می تواند لذتی در حد و اندازه خودروهای بسیار گران قیمت تر را به خریدارانش هدیه دهد،البته در طول چند ماه عرضه مشخص شده است که S5 با مشکلات نه چندان جدی نظیر صدای اضافه جزئی در گیرباکس و مونتاژ نامناسب برخی قطعات زیر بندی مواجه است که معمولا در مراجعه به تعمیرگاه های مجاز رفع می شود.شتاب صفر تا صد S5 به شکل عملی اندازه گیری نشده است اما به نظر می رسد که رقمی در حدود 8.8 الی 9.3 ثانیه در شرایط ایده آل برای این خودرو قابل دست یابی باشد.

MG GS– حدود قیمت : 140 – 150 میلیون

جی اس لقب اولین SUV یا کراس اوور برند MG را یدک می کشد.موتور 2 لیتری این خودرو تازه وارد در بازار قادر به تولید 217 اسب بخار است و 350 نیوتن متر گشتاور را در اختیار گیربکس دوبل کلاچ خودرو قرار می دهد.جی اس های وارد شده به کشورمان نسخه فول آپشن هستند و از این جهت به سامانه انتقال نیرو به هر چهار چرخ مجهز شده اند.شتاب رسمی این مدل حدود 7.7 ثانیه اعلام شده است اما در تست های عملی، رقمی بین 8.3 الی 8.8 ثانیه در شرایط تهران ثبت شده است.بنابراین GS را می تواند یک کراس اوور چهار چرخ متحرک، نسبتا سریع و چابک با قیمت رقابتی در بازار دانست.

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

لکسوس NX200T – حدود قیمت : 345 – 370 میلیون

لکسوس یا بهتر است بگوییم تویوتا برخلاف رقبای آلمانی اش چندان اعتقاد خاصی به استفاده از موتورهای توربو ندارد و چند سال دیرتر از آن ها برای تجهیز خودروهایش به این پیشرانه ها اقدام کرده است.به هر روی 200 تی اولین مدل لکسوس در کشورمان با موتور توربو محسوب می شود و از این نظر تجربه جدیدی برای تویوتا سواران به حساب می آید که تاکنون نسبت به دوام و شرایط نگهداری از خودرو خود دغدغه خاصی نداشته اند.موتور 2 لیتری این مدل قادر به تولید 235 اسب بخار قدت و 350 نیوتن متر گشتاور است و این توان را در اختیار یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قرار می دهد.شتاب 0 تا 100 این خودرو حدود 7.0 ثانیه اعلام شده است و NX 200T همچون تمام مدل های دیگر لکسوس از کیفیت بالای ساخت، سکوت و آرامش درون کابین کیفیت بالای سواری برخوردار است.

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

آئودی Q5 – حدود قیمت : 400 میلیون

کیو 5 یکی از خودروهای تازه وارد بازار است ولی درست در سگمنت قیمت پر رقابت SUV های توربو آلمانی به میدان رقابت قدم گذاشته.بازهم موتور 2 لیتری با توان تولیدی حدود 237 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر در ترکیب با یک گیربکس اتوماتیک مشخصات فنی این خودرو را تشکیل می دهد،البته کیو 5 یک خودرو دیفرانسیل جلو محسوب می شود که در هنگام درگیر شدن سیستم معروف کوآترو با هر چهار چرخ به حرکت ادامه می دهد و از این جهت با برادر دو قلوی خود یعنی پورشه ماکان تفاوتی اساسی دارد.کیفیت خوب و سواری نرم و راحت از مشخصات Q5 هستند و تمام خودروهای وارد شده از پکیج بدنه اسپرت S LINE برخوردارند اما شرکت نمایندگی و شرایط خدمات پس از فروش آنها مشخص نیست.

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

ب ام و های X1 2.8 – X3 2.8 و X4 2.8 – حدود قیمت : 260 تا 430 میلیون

ب ام و از سال 2010 تنها با یک موتور در بازار کشومان حضور دارد که نمونه ای 2.0 لیتری و توربو با دو قدرت خروجی متفاوت است.خودروهای سری 2.0i در واقع مدل های ضعیف تر هستند که 184 اسب بخار نیرو تولید می کنند اما نمونه قوی تر با کد 2.8i شناخته می شود و 245 اسب بخار را به همراه 350 نیوتن متر گشتاور تحویل گیربکس هشت سرعته اتوماتیک می دهد.ب ام و چنین آرایشی را بر روی پلت فرم دیفرانسیل عقب خانواده سری سه بر روی x1 ، x3 و x4 ارائه می دهد.هرچند از این بین تولید x1 اخیرا متوقف شده است و جای خود را به نسل جدید با پلت فرم دیفرانسیل جلو UKL داده است.به هرحال هر سه خودو در رده کراس اوور های توربو با قابلیت های اسپرت دسته بندی می شوند و با شتاب صفر تا صد حدود 6.2 الی 6.4 ثانیه در سگمنت خود از سریع ترین ها هستند،البته چنین توصیفی صرفا منحصر به مدل 2.8i است و نمونه 2.0i با موتور 184 اسبی شتاب به مراتب ضعیف تری دارد.از جمله انتقادات به این ب ام و ها،خشکی و اسپرت بودن سیستم فنربندی با تایرهای ران فلت و حساسیت زیاد پیشرانه نسبت به کیفیت بنزین و روغن است.

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

ولوو XC60 و XC90 : قیمت حدودی : 320 تا 490 میلیون

ولوو برندی بزرگ و شناخته شده در سطح جهان است اما متاسفانه این برند در کشومان از جایگاه چندان مستحکمی برخوردار نیست و برخی خریداران با مشکلاتی در رابطه با خدمات پس از فروش ولوو های خود مواجه شده اند.مدل SUV دیفرانسیل جلو XC60 از موتور 2.0 لیتری با قدرت 240 اسب بخار و گشتاو 320 نیوتن متر بهره می برد که شتاب گیری 8.0 ثانیه ای این خودرو را به لطف یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ممکن می کند.هرچند این رقم شتاب گیری در مقایسه با قیمت خودرو چندان مهیج نیست اما سواری و امکانات XC60 بسیار مناسب است و این مدل به خصوص در صورت ارائه خدمات مناسب می توانست به عنوان یک شاسی بلند قابل اطیمنان و دوست داشتنی مطرح باشد.

XC90 مدل جدیدتر ولوو در بازار داخلیست که به تازگی معرفی شده است.موتور 2.0 لیتری این خودرو علاوه بر توربو به سوپرچارجر نیز مجهز است و قدت عظیم 320 اسب بخار را در کنار 400 نیوتن متر گشتاور در اختیار مجموعه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک می گذارد.با این وجود به علت وزن بالای 2.3 تُنی، شتاب صفر تا صد این خودرو با ب ام و های ارزان قیمت تر و ضعیف تر نزدیک است و رقمی در حدود 6.1 الی 6.7 ثانیه در منابع مختلف اعلام شده است.هرچند باید خاطر نشان کرد که XC90 در واقع یک SUV سایز متوسط (بزرگتر از X3/X4) به حساب می آید و به امکانات رفاهی بسیار بهتری نیز مجهز است.آخرین نکته این است که XC90 جدید به خصوص از نظر ویژگی های ایمنی یکی از برترین خودروهای جهان است،اما در ایران تاوان تبلیغات نه چندان مناسب و خدمات دهی ضعیف شرکت وارد کننده را می دهد.

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار

پورشه ماکان قیمت : حدود 700 میلیون

ماکان را باید برادر دوقلو آئودی Q5 دانست.پلت فرم و موتور یکسان این دو خودرو به ظاهر متفاوت را به محصولی کاملا مشابه بدل کرده اند.البته پورشه به جای گیربکس اتوماتیک شش سرعته مشترک با آئودی از گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ از سری PDK استفاده می کند و نیرو نیز در شرایط نرمال رانندگی به محور عقب منتقل می شود.بنابراین عجیب نیست که احساس راندن پورشه ماکان اسپرتی و متفاوت از آئودی کیو 5 به نظر می رسد.ماکان در تمام بازارها خودرویی گران قیمت است و اندکی از ب ام و ها و آئودی های رقیب بالاتر قیمت می خورد اما قیمت 700 میلیونی تومانی این خودرو در بازار این روزهای تهران هیچ گونه توجیهی ندارد، چرا که بر اساس بهای ارزی و تعرفه واردات،قیمت این خودرو می تواند در محدود 400 – 500 میلیون تومان باشد.به هرحال ماکان یکی از لذت بخش ترین کراس اوور های اسپرت برای رانندگی است ولی از نظر شتاب گیری و مشخصات فنی نمی تواند کاملا با ب ام و ها رقابت کند و چند دهم ثانیه در شتاب گیری صفر تا صد عقب می افتد.شتاب رسمی مدل 2.0 لیتری که مجوز واردات به کشورمان را دارد در حدود 6.9 ثانیه اعلام شده است.

 معرفی 10 شاسی بلند های توربو بازار



نظرات