1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

10 شهریور 1394
  • 0

مرسدس بنز یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است. درواقع، اعتبار کارل بنز به دلیل ساخت اولین اتومبیل مناسب در سال ۱۸۸۶ برای تبدیل این برند به پیشتاز خودروسازی جهان کافی است. وقتی صحبت از قدمت ۱۲۹ ساله مرسدس بنز می‌شود، داشتن یک لیست بلند بالا از خودروهای افسانه‌ای تعجبی ندارد. به‌طوری‌که محدود کردن لیست به ۱۱ خودرو برای ما بسیار دشوار بود. بااین‌وجود، در اینجا ما ۱+۱۰ مدل افسانه‌ای مرسدس بنز در طول تاریخ را قرار داده‌ایم. علت این‌که این لیست را ۱+۱۰ نام‌گذاری کردم این است که یکی از مدل‌ها در سال ۲۰۱۶ عرضه می‌شود و در لیست وب‌سایت autoguide قرار نداشت. اما به‌شخصه نبودن آن در این لیست را دور از انصاف دیدم.

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

ترتیب قرارگیری در لیست بر اساس تاریخ تولید مدل‌ها است.

1. مرسدس بنز بنز پتنت-موتورواگن: ۱۸۸۶

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

این فقط یکی از وسایل نقلیه مهم مرسدس بنز در طول تاریخ نیست، بلکه مهم‌ترین وسیله نقلیه در طول تاریخ خودروسازی است. در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶، کارل بنز سه‌چرخه‌ای را که با موتور گازسوز حرکت می‌کرد، به شماره ۳۷۴۳۵ در دفتر ثبت اختراعات آلمان، در شهر برلین ثبت کرد. این خودرو نخستین اتومبیل در صنعت خودروسازی بشمار می‌آید.

این خودرو سه‌چرخه به یک موتور ۱.۰ لیتری یک سیلندر مجهز بود که در پشت آن نصب شده بود. این موتور قدرتی معادل دو-سوم یک اسب‌بخار را به چرخ عقب منتقل می‌کرد. کارل بنز، رفته‌رفته آن را تکمیل کرد و درنهایت اولین خودرو در نخستین شرکت خودروسازی به تولید رسید.

2. مرسدس بنز SSK (از ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲)

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

مرسدس بنز SSK اولین خودرو اسپرت واقعی است. طراحی این شاهکار توسط فردیناند پورشه انجام شده بود. بله، کسی که بعدها کمپانی پورشه را تأسیس کرد.

SSK یک مدل بر اساس یک نسخه کوتاه شده از رودستر S، البته سبک‌تر و زیرک‌تر از آن بود. این رودستر قدرت خود را از یک موتور شش سیلندر ۷.۰ لیتری همراه سوپرشارژر که توانی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسب‌بخار (بسته به تیون دقیق خودرو) برخوردار بود. قدرت این شاهکار شگفت‌انگیز در سال ۱۹۲۸، منجر به موفقیت آن در بسیاری از مسابقات شد. توانایی شگفت‌انگیز دیگر موتور تولید بیش از ۶۷۷ نیوتن‌متر گشتاور بود.

3. مرسدس بنز 300 SL (از ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳)

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

هر خودروساز دارای یک نماد است، 300 SL می‌تواند یک نماینده درخور برای این خودروساز اصیل باشد. البته SLR مک‌لارن، SLS AMG و AMG GT، هر سه از سوپرکارهای مدرن مرسدس هستند، پس چرا این خودرو اسپرت کوچک از سال ۱۹۵۰ تاکنون یک خودرو افسانه‌ای است؟

به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منکر این شد که این رودستر ازهرجهت مجلل است. طراحی درب‌های گالووینگ به‌تنهایی برای جذابیت این خودرو کافیست. اما، مهم‌تر از آن، این است که در سال ۱۹۵۴، 300 SL سریع‌ترین اتومبیل موجود در سراسر جهان بود و برخی آن را اولین سوپر ماشین تاریخ صنعت خودروسازی می‌دانند. این خودرو همچنین اولین دارنده موتور با انژکتور مستقیم یا Direct Injection بود و از همه نظر یک شاهکار فوق‌العاده محسوب می‌شد.

در زیر کاپوت آن یک موتور شش سیلندر ۳.۰ لیتری با توان ۲۱۲ اسب‌بخار قرار داشت، که این کوپه ۱۰۸۸ کیلوگرمی را به سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند، سرعتی که تا به آن زمان هیچ خودروی خیابانی تولید انبوهی به آن دست نیافته بود. از همه مهم‌تر، در طراحی خودرو همه جوانب برای داشتن نهایت کارایی در نظر گرفته‌شده بود و این یک ماشین مسابقه برای خیابان‌ها بود.

4. مرسدس بنز C111: سال ۱۹۶۰

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

دیدن یک خودروی مفهومی در یک لیست از بهترین وسایل نقلیه‌ای که تاکنون تولید شده، ممکن است کمی غیرمعمول باشد، اما C111 یک نماد برای مرسدس بنز است. C111 گوه شکل هنگامی‌که برای اولین بار در دهه ۶۰ رونمایی شد، در نگاه اول بسیار متفاوت از دیگر محصولات مرسدس بود، اما در اصل به‌عنوان یک بستر آزمایشی برای یک موتور دوار در نظر گرفته شده بود.

در طول دهه بعد، موتورهای مختلفی از جمله چند موتور دیزلی قدرت C111 را تأمین می‌کردند. این سوپر اسپرت همچنین یک لیست کامل از رکورد سرعت را در زمان خود به ثبت رسانده است. اگرچه C111 هرگز به تولید انبوه نرسید، اما میراث و موقعیت نمادین خود را به اندازه کافی تا معرفی مدل مفهومی C112 در سال ۱۹۹۱ حفظ کرد. متأسفانه، این مدل هم هرگز ساخته نشده است.

5. مرسدس بنز ۶۰۰ پولمن: ۱۹۶۴

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

در سال ۱۹۶۳، مرسدس بنز در نهایت سدان لوکس خود را به نام ۶۰۰، در دو نوع لیموزین و سدان معرفی کرد. نام پولمن، به خاطر فاصلهٔ طولانی دو محور و قرار گرفتن صندلی‌های عقب به صورت روبروی هم بود.

این خودرو آن‌قدر بزرگ و سنگین بود که مرسدس بنز ناچار به ساخت یک موتور قدرتمند ۶.۳ لیتری V8 جدید شد. اما مهم‌ترین ویژگی این ماشین استفاده از سیستم هیدرولیک برای کنترل صندلی‌ها، درب‌ها، پنجره‌ها و سانروف است.

تعداد اندکی از لیموزین‌ها به صورت لندولیت ساخته شدند به‌طوری که قسمتی از سقف که بالای کابین عقب قرار دارد، به صورت کانورتیبل است. این مدل برای استفاده سران کشورها ساخته شد، ازجمله برای پاپ، دولت آلمان و شاه سابق ایران.

6. مرسدس بنز 190E ۲.۵-۱۶ ایولیشن II: (سال ۱۹۹۰)

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

مرسدس بنز 190E ۲.۵-۱۶ ایولیشن II برای یک هدف ساخته شده بود – به زانو در آوردن ب‌ام‌و M3 در مسابقه DTM. این مدل یک نسخه ویژه از سدان کامپکت 190E با موتور ۱۶ سوپاپ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر، بود. با تغییرات انجام شده توسط Cosworth، ایولیشن II از قدرت ۲۳۲ اسب‌بخار، بهره می‌برد.

ایولیشن II به‌واسطه کیت بدنه خاصی که بر روی 190E ۲.۵-۱۶ نصب شده بود، به‌سادگی از آن، قابل‌تشخیص بود. بال عقب عظیم همراه کیت بدنه آن به چسبندگی آن در پیست مسابقه کمک می‌کرد.

7. مرسدس بنز 500E (از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴)

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

مرسدس بنز 500E یک سدان اسپرت فوق‌العاده محسوب می‌شود. این سدان سایز متوسط دارای یک سیستم تعلیق منحصربه‌فرد و ترمزهای بزرگ‌تر در هر چهار چرخ خود است و در زیر کاپوت آن نیز از یک موتور ۵٫۰ لیتری V8 با توان ۳۲۲ اسب‌بخار و گشتاور ۴۸۰ نیوتن‌متر قرار گرفته است.

طراحی و توسعه آن به صورت مشترک توسط مرسدس بنز و پورشه انجام شده بود و کیفیت ساخت این خودرو بسیار خاص بود. حاصل کار این دو غول خودروسازی یک سدان اسپرت بسیار مجلل بود که مجهز به تمام فناوری‌های روز آن زمان شده بود.

8. مرسدس بنز CLK GTR (از ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹)

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

مرسدس بنز CLK GTR یکی از بهترین خودروهای اسپرت است که تاکنون ساخته شده است. با بازگشت به آن روزها مرسدس بنز CLK GTR یکی از معدود وسایل نقلیه دیوانه‌وار در رقابت‌های FIA GT1 بود و بدون یقین این یک مدل رؤیایی است.

به غیر از چند نمونه از مدل کانورتیبل آن، تنها ۲۶ نسخه از این خودرو مسابقه‌ای ساخته شده است. GTR هیچ چیز مشترکی با کوپه CLK ندارد و تنها از چند نماد سبک ظاهری آن بهره برده است.

این خودرو در زیر کاپوت خود از یک موتور برجسته V12 با ظرفیت ۶٫۹ لیتری برخوردار بود که توان ۶۰۴ اسب‌بخار و گشتاور ۷۷۵ نیوتن‌متر را به چرخ‌ها می‌رساند.

در GTR همه چیز برای داشتن یک مسابقه بسیار آسان فراهم شده بود. در زمان خود یک مدل سریع و گران قیمت بود، و در حال حاضر هم ارزش این اتومبیل بیشتر از گذشته شده است.

9. مرسدس بنز SL 65 AMG سری بلک (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱)

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

مرسدس بنز SL 65 AMG یک رودستر هیولا بود. این خودرو با سقف شناور همراه یک موتور ۶.۰ لیتری V12 توربوشارژ، که گشتاور عظیم ۱۰۰۳ نیوتن‌متر تولید می‌کرد عرضه می‌شد. اما مرسدس بنز تنها به SL 65 اکتفا نکرد و سری بلک آن را نیز روانه بازار کرد.

قدرت پیشرانه مدل بلک از ۶۰۴ به ۶۶۱ اسب‌بخار افزایش یافته بود و البته وزن آن نیز در مقایسه با مدل استاندارد در حدود ۲۵۰ کیلوگرم کاهش یافت. بدنه گسترده‌تر و آئرودینامیکی‌تر به همراه سیستم جدید انتقال قدرت با واکنش سریع‌تر، تایرهای جدید و ترمزهای بزرگ‌تر مرسدس بنز SL 65 AMG سری بلک را از هر نظر شگفت‌انگیز کرده است.

10. مرسدس بنز SLR مک‌لارن استرلینگ ماس ۲۰۰۹

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

چه چیزی بهتر از یک سوپراسپرت جذاب با درب‌های گالووینگ که با همکاری مشترک مک‌لارن و مرسدس بنز ساخته شده است؟ این مدل در حقیقت برای ادای احترام به ۳۰۰ SLR مسابقه‌ای ساخته شده است که سر استرلینگ ماس در رقابت‌های ۱۹۵۵ بر پشت فرمان آن نشسته بود.

به دلیل فقدان سقف و شیشه جلو، SLR McLaren یک خودرو خیابانی قانونی بود که شبیه به خودرو کلاسیک ۳۰۰ SLR طراحی شده بود. البته مک‌لارن حتی یک پوشش نصب شده برای محفظه صندلی مسافر را نیز ارائه می‌داد.

همگام با سایر مدل‌های SLR، این سوپر اسپرت هم از یک موتور ۵.۴ لیتری سوپرشارژر V8 با توان ۶۴۰ اسب‌بخار برخوردار بود.

10+1. مرسدس-آام‌گ GT S ۲۰۱۶

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

GT S شاهکار هنری در طراحی یک خودرو لوکس و اسپرت است که توسط آام‌گ، تیونر رسمی مرسدس بنز ساخته شده است. آام‌گ در طراحی GT از پلت فرم اصلاح شده SLS بهره برده است، اما نشانه‌های ظاهری در سبک طراحی کلاسیک مرسدس به‌خوبی در آن حفظ شده است. کاپوت کشیده و شیب تند قسمت عقب، GT را منحصر از یک مرسدس کرده، ولی همچنان ویژگی‌های بی‌همتای زبان طراحی مرسدس بنز به‌خوبی در آن حفظ شده است. آام‌گ جدید نسبت به پورشه 911 و جگوار F-Type چند اینچ طولانی‌تر و به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای عریض‌تر است و وزنی معادل ۱۶۷۶ کیلوگرم دارد.

طراحی خارجی GT همانند پدربزرگش مرسدس بنز 300 SL مجلل، زیبا و دوست‌داشتنی هست و با یک نگاه متوجه DNA مشترک آن‌ها می‌شوید. این چیزی است که خودروسازهای اصیل را از دیگر خودروسازها متمایز می‌کند: حفظ اصالت.

موتور هشت سیلندر V شکل با حجم دقیق ۳۹۸۲ سی‌سی مجهز به توربو شارژ GT S توان ۵۰۳ اسب‌بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متر در اختیار GT S می‌گزارد تا ۰ تا ۱۰۰ را تنها در ۳.۸ ثانیه پر کند و به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

 مدلهای برتر مرسدس در طول تاریخ

منبع پدال


نظرات